روغن آرگان از هسته هایی که روی درختان آرگان بومی مراکش می روید درست می شود. بیشتر اوقات به عنوان روغن خالص فروخته می شود که می تواند به صورت موضعی (مستقیماً روی پوست) استفاده شود و یا بلعیده شود تا فواید سلامتی بیشماری را برای بدن فراهم آورد. این روغن به صورت کپسول مکمل هم در بازار جهانی موجود است که می تواند به صورت خوراکی از طریق دهان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین روغن آرگان معمولاً با تعدادی از محصولات آرایشی مانند شامپوها، صابون ها و نرم کننده ها مخلوط می شود و محصولات درجه یک با خاصیت تقویت و درمان بدن، پوست و مو را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

روغن آرگان به طور سنتی هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی برای بهبود سلامت پوست، مو و ناخن استفاده می شود. این روغن شامل تعدادی از خواص مفید و ویتامین ها است که ترکیبی قدرتمند برای تقویت سلامت پوست و مو تشکیل می دهد.

 

فواید محصولات حاوی روغن آرگان برای پوست

 

  • از آسیب های ناشی از آفتاب محافظت می کند

زنان مراکشی مدت زیادی است که از روغن آرگان برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب استفاده می کنند، مطالعات نشان می دهد که فعالیت آنتی اکسیدانی موجود در روغن آرگان به محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد آفتاب کمک می کند. در نتیجه از سوختگی و هایپرپیگمنتیشن (هایپرپیگمنتیشن تیرگی و رنگ رفتگی پوست است) جلوگیری می شود. در استفاده ی طولانی مدت، حتی ممکن است به جلوگیری از توسعه سرطان پوست، از جمله ملانوم کمک کند.

برای این فواید می توانید مکمل های روغن آرگان را به صورت خوراکی مصرف کنید یا محصولات حاوی روغن آرگان را به صورت موضعی به پوست خود بمالید.

 

 

     آشنایی با فواید و مضررات روغن آرگان

 

 

  • پوست را مرطوب می کند

روغن آرگان شاید بیشتر به عنوان مرطوب کننده استفاده شود. به همین دلیل است که اغلب در لوسیون ها، صابون ها و نرم کننده های مو یافت می شود، همچنین این ماده می تواند به صورت موضعی استفاده شود و یا به صورت خوراکی با مکمل های روزانه مصرف شود تا اثر مرطوب کنندگی داشته باشد. این عمدتا به دلیل فراوانی ویتامین E موجود در آن است که یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است و می تواند به بهبود احتباس آب در پوست کمک کند.

 

  • تعدادی از بیماری های پوستی را درمان می کند

روغن آرگان حاوی تعداد زیادی از خواص درمانی از جمله خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که هر دو به کاهش علائم در تعدادی از بیماری های مختلف التهابی پوستی مانند پسوریازیس و روزاسه کمک می کنند.

 

  • آکنه را درمان می کند

آکنه هورمونی اغلب نتیجه سبوم اضافی است که توسط هورمون ها ایجاد می شود. روغن آرگان دارای اثرات ضد سبوم است که می تواند به طور موثری میزان سبوم روی پوست را تنظیم کند. این می تواند به درمان چندین نوع مختلف آکنه کمک کند و چهره ای صاف و آرام را ایجاد کند.

 

حداقل دو بار در روز روغن آرگان یا کرم های صورت حاوی روغن آرگان را مستقیماً روی پوست خود بمالید. پس از مصرف به مدت چهار هفته نتایج ناشی از آن قابل دیدن خواهد بود. 

 

  • عفونت های پوستی را بهبود می بخشد

یکی از کاربردهای سنتی روغن آرگان درمان عفونت های پوستی است. روغن آرگان هر دو خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ را دارد. که این قابلیت را برای کمک به درمان و پیشگیری از عفونت های پوستی باکتریایی و قارچی فراهم می کند.

حداقل دو بار در روز کرم حاوی روغن آرگان را به صورت موضعی به پوست بمالید.

 

  • زخم را به سرعت بهبود می بخشد

آنتی اکسیدان ها به وضوح یک نیروی قدرتمند هستند. ترکیب قوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین E موجود در محصولات روغن آرگان به زخم و بریدگی کمک می کند تا سریعتر بهبود یابد. می توانید محصولات آرایشی بهداشتی حاوی روغن آرگان را به طور مرتب مصرف کنید تا این مزیت را در بدن خود تجربه کنید.

 

  • اگزما را تسکین می دهد

اگزما (درماتیت آتوپیک) یک بیماری شایع پوستی است که علائمی مانند خارش و قرمزی پوست دارد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روغن آرگان به صورت موضعی در منطقه آسیب دیده پوست می تواند به درمان علائم کمک کند. ویتامین E و خواص التهابی طبیعی موجود در روغن آرگان می توانند منجر به این اثر تسکین دهنده شوند.

 

  • دارای اثرات ضد پیری است

مدت هاست که روغن آرگان به عنوان یک درمان ضد پیری استفاده می شود. محققان دریافتند که ترکیبی از روغن آرگان خوراکی و آرایشی منجر به افزایش قابل توجهی در قابلیت ارتجاعی پوست می شود. این یک درمان ضد پیری موثردر سراسر جهان است. این مزایا را می توانید با استفاده از کرم های حاوی روغن آرگان به طور مستقیم بر روی پوست و یا مصرف منظم مکمل خوراکی یا هردو دریافت کنید.

 

  • چربی پوست را کاهش می دهد

برخی از ما به طور طبیعی پوستی بسیار چرب داریم و روش های مختلفی برای کاهش چربی پوست تجربه کرده ایم تا از براقیت و روغن اضافه پوست خلاص شویم، خوب است بدانید به لطف قابلیت های کاهش سبوم روغن آرگان ، می توانید به کاهش سبوم کلی و کاهش چربی پوست کمک کنید. یک مطالعه نشان داد که استفاده از کرم حاوی روغن آرگان دو بار در روز فقط در طی چهار هفته باعث کاهش چربی قابل توجهی می شود

 

  • از بروز علائم کشیدگی و افتادگی جلوگیری کرده و آنها را کاهش می دهد

علائم کشش پوست به خصوص در دوران بارداری شایع است اما هرکسی می تواند آنها را تجربه کند. یک کرم حاوی روغن آرگان خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد. این کمک می کند تا از ابتلا به علائم افتادگی پوست جلوگیری و درمان شود.

 

عوارض جانبی و خطرات

استفاده از روغن آرگان به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر تلقی می شود. با این حال  برخی از افراد ممکن است در اثر استفاده از آن عوارض جانبی جزئی را تجربه کنند. در صورت استفاده موضعی، روغن آرگان ممکن است باعث تحریک پوست شود. این امر می تواند باعث ایجاد حساسیت یا آکنه شود یا حتی ممکن است واکنش متداول تری در مورد کسانی که به آلرژی مغز درخت حساس هستند باشد. حتی اگر روغن آرگان از یک میوه سنگی حاصل شود، ممکن است باعث تشدید احوال کسانی شود که چنین آلرژی هایی دارند. برای جلوگیری از این موضوع  باید روغن آرگان را روی بخش کوچکی از پوست که زیاد در معرض دید نمی باشد و از نظرها پنهان است آزمایش کنید تا مطمئن شوید که باعث تحریک پوست شما نمی شود.

 

هنگام مصرف خوراکی، روغن آرگان ممکن است باعث ناراحتی گوارشی از جمله حالت تهوع، گاز معده یا اسهال شود. همچنین ممکن است باعث از دست دادن اشتها یا نفخ شود و برخی از افراد ممکن است واکنش های پوستی مانند آکنه یا جوش های پوستی را تجربه کنند.

 

در موارد بسیار نادر افراد ممکن است عوارض جانبی شدیدتری را در مصرف مکمل های خوراکی روغن آرگان تجربه کنند. این موارد شامل گیجی، بی خوابی، بی حالی عمومی، تحریک بیش از حد و حتی افسردگی است. در صورت بروز هر یک از این علائم، بلافاصله مصرف روغن آرگان را متوقف کنید.

 

اگر چندین هفته است که از روغن آرگان استفاده می کنید و هیچ تغییری در وضعیتی که می خواهید درمان کنید مشاهده نکردید، می توانید برای ملاقات با متخصص بهداشت خود وقت بگیرید. آنها ممکن است سایر گزینه های درمانی از جمله داروهای تجویز شده را برای کمک به حل هر شرایطی که تجربه می کنید، توصیه کنند.

 

انواع روغن های آرگان به دلیل تنوع زیاد خواصشان به ویژه بوی مطبوع آنها به طور گسترده ای در محصولات آرایشی بهداشتی، عطرها و محصولات خانگی مرتبط وجود دارد. ترکیب این مخلوط های پیچیده طبیعی فرار، ممکن است بسته به کیفیت مواد گیاهی که از آنها بدست آمده و روش استخراج متنوعشان متفاوت باشد. این عوامل در اطمینان از استفاده ایمن روغن آرگان در محصولات بهداشتی درمانی مراقبت پوست نیز مهم هستند. از آنجا که آنها حاوی ترکیباتی با ساختار شیمیایی و اثرات متنوع هستند، حساسیت و تحریکات پوستی و همچنین سایر علائم ممکن است پس از استفاده از آن ها ایجاد شوند. اگرچه روغن های اساسی هنگام استفاده در محصولات آرایشی بهداشتی در غلظت های کم به عنوان بی خطر و غیر سمی در نظر گرفته می شوند، اما منابع علمی موجود نشان می دهد که روغن های اساسی و ترکیبات آنها ممکن است دارای حساسیت باشند و بهتر است قبل از استفاده کامل از این محصولات آنها را بر روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید و در صورت بروز هرگونه حساسیت از مصرف و استعمال آن جداً خودداری کنید.

 

آشنایی با فواید و مضررات روغن آرگان

 

 

انواع محصولات آرایشی و گریم، آرایشی بهداشتی، مراقبت پوست، مراقبت مو و مراقبت بدن حاوی روغن آرگان از جمله کرم های مرطوب کننده و آبرسان، انواع لوسیون ها، شامپوها و نرم کننده ها، انواع روغن مو و حتی صابون ها و ... را می توانید از سایت معتبر اینترنتی آرانیکا در کوتاه ترین زمان ممکن همراه  با ضامنت کیفیت و اصالت کالا همچنین با تضمین هفت روزه بازگشت کالا با قیمت فوق العاده مناسب تهیه و از خرید خود لذت ببرید.