شامپو نه تنها به عنوان عملکرد اصلی خود باعث تمیز کردن پوست و موی سر می شود، بلکه علاوه بر آن به حالت دادن و زیباسازی موها نیز کمک می کند و به عنوان یک مکمل در مدیریت اختلالات مختلف پوست سر عمل می کند. برای دستیابی به این امر، مواد مختلف به نسبت صحیح با هم مخلوط می شوند تا شامپویی مناسب برای افراد دارای انواع مو و نیازهای مختلف به دست آید. از جمله موادی که در ساخت یک شامپو استفاده می شود، شوینده ها، نرم کننده ها، غلیظ کننده ها، عوامل جداکننده، تنظیم کننده pH، نگهدارنده ها و افزودنی های ویژه هستند.

نرم کننده های مو برای بهبود حالت پذیری مو، کاهش الکتریسیته ساکن مو و افزایش درخشندگی طراحی شده اند. بسته به وضعیت مو و نیاز فرد به روش های مختلفی استفاده می شود. در این مقاله سعی شده است تا جنبه های اساسی و کاربردی در مورد استفاده از این محصولات مطرح شود.

 

شامپو نرم کننده مو
 

چیزی که ما در مورد شامپو ها و نرم کننده های مو می دانیم؟

  • شامپو مو یک محصول مراقبت از مو است که در میان سایر مواد شوینده مصنوعی برای از بین بردن سبوم و آلودگی های محیطی طراحی شده است.
  • نرم کننده های مو به بهبود حالت پذیری مو کمک می کنند.

 

ویژگی های موهای سالم چیست؟ و چگونه میتوان موهایی سالم و تمیز داشت؟

موهای سالم تمیز، نرم به نظر می رسند، براق، باز نشده، بدون موخوره هستند و در هنگام تکان دادن سر درخشان هستند. برای داشتن این امر، شما نه تنها به یک سلامت کلی خوب و رهایی از بیماری نیاز دارید، بلکه به مراقبت و نظافت روزانه مو نیاز دارید. برای داشتن احساسی صاف، مرطوب و خشک، اصطکاک بین مو و پوست را به ترتیب در محیط مرطوب و خشک باید به حداقل برسانید و اگر می‌خواهید احساس خوبی نسبت به جهش و تکان دادن مو در هنگام راه رفتن و دویدن داشته باشید، اصطکاک بین موها کم باشد. شامپوها و نرم کننده های امروزی برخی از عواملی را هدف قرار می دهند که از طریق ترکیبات مختلف به مو کمک می کنند تا سالم به نظر برسند.

 

شامپو چیست؟

شامپو به زبان ساده یک محصول مراقبت از مو است که برای تمیز کردن پوست سر به همراه موهای آن طراحی شده است. اتفاقاً، اصطلاح شامپو از طریق هند وارد زبان انگلیسی شد، جایی که کلمه هندی "champoo" به معنای فشار دادن یا ماساژ دادن استفاده می شد. از آن برای نشان دادن تمیز کردن از طریق ماساژ مو و پوست استفاده می شد. صابون‌های سنتی که قبلاً برای پوست و پوست سر استفاده می‌شدند، دیگر برای تمیز کردن مو توصیه نمی‌شوند، زیرا قابلیت کف کردن خوبی ندارند و در صورت مخلوط شدن با آب سخت که آبکشی آن دشوار است، «کف صابون» را از خود به جای می‌گذارند.

شامپوی مدرن که امروزه شناخته می شود برای اولین بار در دهه 1930 با Drene معرفی شد، اولین شامپویی که به جای صابون از سورفکتانت های مصنوعی استفاده می کرد. در ابتدا برای شستن لباس‌ها و برای تمیز کردن فرش‌ها و ماشین‌ها استفاده می‌شد، اما بعداً به عنوان شامپوی مو تکامل یافت.

 

نقش شامپو در مراقبت از مو چیست؟

شامپوها عمدتاً برای تمیز کردن پوست سر از کثیفی و سایر آلاینده‌های محیطی، سبوم، عرق، قرنیه سلول‌های پوسته پوسته شده (فلس‌ها) و باقی مانده‌های چرب دیگر از جمله محصولات مراقبت از مو که قبلاً استفاده شده‌اند مانند روغن‌ها، لوسیون‌ها و اسپری‌ها استفاده می‌شوند. شامپویی بسازید که تمام سبوم و کثیفی را از مو و پوست سر پاک می کند، اما موها را وز، خشک، غیر قابل کنترل و غیر جذاب می کند. در حال حاضر شامپو نیز قرار است عملکرد ثانویه ای داشته باشد که به حالت دادن و زیباسازی موها و تسکین پوست تحریک شده پوست سر در شرایطی مانند درماتیت سبورئیک کمک می کند. چالش این است که به اندازه کافی سبوم را از بین ببرید تا موها تمیز به نظر برسند و به اندازه کافی مواد حالت دهنده باقی بگذارند تا موها نرم، براق و قابل کنترل شوند. مخلوط کردن مواد مختلف به نسبت صحیح در تهیه شامپو. پیشرفت های مدرن در شیمی و تکنولوژی این امکان را فراهم کرده است که پایه های صابون را با فرمولاسیون پیچیده ای که حاوی مواد پاک کننده، مواد حالت دهنده به همراه افزودنی های کاربردی، مواد نگهدارنده، افزودنی های زیبایی شناختی و حتی گاهی مواد فعال پزشکی است، جایگزین کنیم.

 

شامپوها حاوی چه چیزی هستند؟

تنها موادی که برای پاکسازی و کنترل پذیری موها مهم هستند، شوینده های مصنوعی و نرم کننده ها هستند، در حالی که بقیه به پایداری، عرضه و بازارپسندی محصول کمک می کنند. بحث مختصری در مورد مواد تشکیل دهنده به شرح زیر است.
مواد شوینده شامپوها معمولا حاوی مواد شوینده مصنوعی (سینت) یا سورفکتانت ها به عنوان پاک کننده های اولیه هستند. یک شوینده یا سورفکتانت آمفیفیلیک است، به این معنی که مولکول های شوینده دارای هر دو محل چربی دوست (جذب روغن) و آب دوست (جذب آب) است. محل های چربی دوست به چسبیدن سبوم و کثیفی های روغنی کمک می کنند در حالی که انتهای آب دوست به آب متصل می شود. امکان حذف سبوم هنگام شستشو با آب. 
شوینده های شامپو دارای پنج دسته هستند: آنیونیک، کاتیونیک، غیر یونیک، آمفوتریک و طبیعی. هر یک از این گروه ها دارای ویژگی های مختلف پاکسازی و حالت دهنده مو هستند. برای شامپویی که برای موهای چرب در نظر گرفته شده است، شوینده هایی با کیفیت حذف سبوم قوی انتخاب می شوند، اما اگر برای موهای دائمی موج دار یا رنگ شده در نظر گرفته شده باشد، شوینده های ملایم برای کاهش سبوم زدایی انتخاب می شوند. شامپوهای مدرن حاوی ترکیبی از سورفکتانت‌ها (معمولاً بین دو تا چهار) برای ارائه سطوح بهینه پاک‌کنندگی با توجه به نوع و نیاز مو هستند - موهای معمولی، چرب، رنگ‌شده، رنگ‌شده یا آسیب‌دیده. شوینده ذکر شده اول نشان دهنده پاک کننده اولیه است که دارای بالاترین غلظت است و شوینده ذکر شده دوم، پاک کننده ثانویه است که برای جبران کمبود مواد شوینده اولیه طراحی شده است.

 

شامپو دارای چه موادی است

 

  • شوینده های آنیونی

در میان محبوب ترین سورفکتانت ها، آنها به دلیل گروه قطبی آبدوست با بار منفی نامگذاری شده اند. آنها که از الکل های چرب مشتق شده اند، در از بین بردن سبوم پوست سر و مو بسیار خوب هستند. با این حال، موهای بیش از حد تمیز شده، خشک، خشن، کدر با موخوره و مستعد گره خوردن هستند. در این میان، کلاس های مختلفی از شوینده ها با خواص انتخابی خاصی در دسترس هستند.

 

  • لوریل سولفات ها

پاک کننده های اولیه محبوب، هم در آب سخت و هم در آب نرم به خوبی عمل می کنند، کف غنی تولید می کنند و به راحتی شسته می شوند. آنها پاک کننده های عالی هستند که معمولا در شامپوهای موهای چرب استفاده می شوند. از آنجایی که موها خشن و زبر می شوند، انتخاب دقیق یک شوینده ثانویه و استفاده احتمالی از یک عامل حالت دهنده همیشه به عنوان بخشی از فرمول شامپو مورد نیاز است. نمونه هایی از این کلاس عبارتند از: سدیم لوریل سولفات، تری اتانول آمین لوریل سولفات و آمونیوم لوریل سولفات

 

  • سولفات های لورت

اینها دسته دیگری از شوینده های عالی با قابلیت پاک کنندگی خوب و خاصیت کف کنندگی هستند که برای موهای معمولی تا خشک مفید هستند. نمونه هایی از این دسته شیمیایی عبارتند از: سدیم لورت سولفات، تری اتانول آمین لورت سولفات و آمونیوم لورت سولفات.

 

  • سارکوزین ها

آنها معمولاً شوینده های ثانویه هستند، زیرا سبوم را به خوبی از روی مو پاک نمی کنند تا به عنوان پاک کننده های اولیه توجیه شوند. آنها به عنوان دومین یا سومین لیست مواد شوینده ذکر شده اند. نرم کننده های عالی در شامپوهای حالت دهنده و شامپوهای موی خشک استفاده می شود. مثالها عبارتند از: لوریل سارکوزین و سدیم لوریل سارکوزینات

 

  • سولفوسوکسینات ها

این مواد شوینده قوی هستند که معمولا به عنوان سورفکتانت ثانویه در شامپوهای موی چرب استفاده می شوند. به عنوان مثال می توان به دی سدیم اولآمین سولفوسوکسینات و دی اکتیل سولفوسوکسینات سدیم اشاره کرد.

 

  • شوینده های کاتیونی 

برخلاف شوینده های آنیونی، آنها دارای یک گروه قطبی با بار مثبت هستند. آنها پاک کننده های ضعیفی هستند و به خوبی کف نمی کنند و با مواد شوینده آنیونی سازگار نیستند و کاربرد آنها را محدود می کند. با این حال، آنها در ایجاد نرمی و قابلیت مدیریت به موهای آسیب دیده شیمیایی عالی هستند و بنابراین عمدتاً به عنوان شامپوی روزانه برای موهای آسیب دیده مانند موهای دائماً رنگ شده یا سفید شده شیمیایی استفاده می شوند. مثالها عبارتند از: آمینو استرهای با زنجیره بلند، آمونیو استرها، کلرید ستیل تری متیل آمونیوم.

 

  • شوینده های غیر یونی 

آنها گروه قطبی ندارند و جزو ملایم ترین پاک کننده ها هستند و به بهبود کیفیت ضد الکتریسیته ساکن شامپو کمک می کنند. آنها را می توان با شوینده یونی به عنوان یک پاک کننده ثانویه ترکیب کرد. مثال ها عبارتند از: الکل های چرب پلی اکسی اتیلن، استرهای پلی اکسی اتیلن سوربیتول و آلکانولامیدها.

 

  • شوینده های آمفوتریک

آنها با داشتن هر دو گروه قطبی دارای بار مثبت و منفی، در pH پایین (به عنوان شوینده کاتیونی) و در pH بالاتر (به عنوان شوینده آنیونی) رفتار متفاوتی دارند. زیرگروه ها شامل بتائین ها، سولتین ها و مشتقات ایمیدازولینیوم هستند. در شامپو بچه و برای کسانی که موهای نازک و آسیب دیده دارند استفاده می شود، زیرا باعث ایجاد گزش در چشم در کودکان نمی شود، به خوبی کف می کند و موها را در حالت قابل کنترل می گذارد. مثالها عبارتند از: کوکامیدوپروپیل بتائین و سدیم لورامینو پروپیونات.

 

  • شوینده های طبیعی

پالپ میوه ساپندوس که به نام‌های صابون یا سوپون نیز شناخته می‌شود، حاوی ساپونین‌هایی است که یک سورفکتانت طبیعی هستند و کفی ایجاد می‌کنند که موها را نرم، براق و قابل کنترل می‌کند. در زمان های قدیم در هند از این برای پاکسازی مو استفاده می شد. پس از ظهور مواد شوینده مصنوعی، استفاده از مواد شوینده طبیعی تبدیل به خاطره شد. اخیراً محصولات مراقبت از مو مبتنی بر گیاه شناسی دوباره احیا شده اند. سورفکتانت های طبیعی از گیاهانی مانند سارساپاریلا، صابون، پوست صابون و پیچک آگاو به دست می آیند. اگرچه آنها قابلیت کف کردن عالی دارند، اما پاکسازی مو ضعیف است و افزودن آنها فقط برای اهداف بازاریابی است.

 

  • نرم کننده ها

نرم کننده ها (در فرمولاسیون شامپو) ترکیبات حالت دهنده مو برای ایجاد خاصیت مدیریت، براقیت و آنتی استاتیک به مو عمل می کند. این ممکن است در شامپو گنجانده شود که سپس عملکرد دوگانه تمیز کردن و حالت دهنده را دارد. پروکتر و گمبل در سال 1987 شامپوها و نرم کننده های 2 در 1 را با استفاده از قطرات سیلیکون (دی متیکون) معلق در مخلوط سورفکتانت معرفی کردند. اینها برای کسانی که مایل به شامپوی روزانه و موهای خشک، آسیب دیده یا تحت درمان شیمیایی هستند مفید است. مواد حالت دهنده معمولی شامل ابریشم هیدرولیز شده و پروتئین حیوانی، گلیسیرین، دی متیکون، سیمتیکون، پلی وینیل پیرولیدون، پروپیلن گلیکول و کلرید استئارال کونیوم می باشد. مواد مشتق شده از پروتئین در نرم کننده ها می توانند به طور موقت انتهاهای شکافته شده را که به عنوان تریکوپتیلوزیس شناخته می شود، ترمیم کنند. پروتئین جذب شده به کراتین قطعات قشر پوست را در کنار هم نگه می دارد تا شامپوی بعدی انجام شود.

 

  • عوامل کف کننده

عوامل کف کننده آنها حباب‌های گاز را وارد آب می‌کنند، اما هیچ ارتباطی با پاک‌سازی ندارند، یک افسانه رایج در میان جمعیت عمومی مبنی بر اینکه محصولی که بهتر کف می‌کند، بهتر تمیز می‌شود. گنجاندن تقویت کننده های کف مانند کوکودی اتانول آمید به عنوان مواد تشکیل دهنده در شامپو به رضایت روحی مشتری کمک می کند که کف کردن خوب را با پاکسازی خوب مساوی می کند، اگرچه به پخش مواد شوینده روی مو و پوست سر کمک می کند. این به موفقیت تجاری فرمول شامپو کمک می کند. سبوم فرمول حباب را مهار می کند. بنابراین، کف بیشتری در شامپو زدن دوم وجود دارد.

 

  • ضخیم کننده ها و مات کننده ها

ضخیم کننده ها و مات کننده ها اینها برای تغییر خواص فیزیکی و نوری شامپو اضافه می شوند. این امر پذیرش لوازم آرایشی را بهبود می بخشد. بسیاری از شامپوها مروارید هستند. این اثر با افزودن تکه های ریز از مواد مناسب، به عنوان مثال، دی استئارات گلیکول به دست می آید. قوام دهنده هایی مانند نمک (کلرید سدیم) و دی استئارات PEG-150 برای افزایش ویسکوزیته محصول استفاده می شود. باز هم اینها تاثیری در پاکسازی مو ندارند.

 

  • عوامل توقیف کننده از مواد جداکننده

عوامل توقیف کننده از مواد جداکننده مانند پلی فسفات ها و اتیلن دی آمین تترا استیک اسید برای کلات کردن یون های منیزیم و کلسیم استفاده می شود. وجود این یون ها صابون های نامحلول به نام "اسکم" را روی پوست سر و مو تشکیل می دهد و ممکن است باعث خارش و تشدید علائم درماتیت سبورئیک شود و در عین حال موها را کدر کند.
برای رسیدگی به درمان پوست سر؛ شامپوها نباید PH بالاتر از 5.5 داشته باشند که این نیز pH پوست سر است. تورم ساقه مو که به دلیل قلیایی شدن ساقه مو پس از استفاده از اکثر شوینده‌ها رخ می‌دهد، می‌تواند با «تعادل pH» شامپو با افزودن یک ماده اسیدی مانند اسید گلیکولیک یا اسید سیتریک برای تنظیم pH تا تقریباً 5.5 جلوگیری شود. استفاده از شامپو با pH خنثی به موهای تحت درمان شیمیایی کمک می کند، چه از رنگ کردن دائمی و چه از طریق تکان دادن دائمی.

 

  • مواد نگهدارنده در برابر میکروب ها

مواد نگهدارنده در برابر میکروب ها مقاومت می کنند و از تجزیه شامپوها جلوگیری می کنند. آنها همچنین از سایر خطرات سلامتی که همراه با آلودگی توسط میکروب ها و باکتری ها هستند جلوگیری می کنند. 

 

  • افزودنی های تخصصی

افزودنی های تخصصی اخیراً فهرست جذابی از مواد تشکیل دهنده به شامپوها اضافه شده است، از ضد آفتاب های شیمیایی گرفته تا ویتامین هایی مانند پانتنول، پرو ویتامین ها، مواد گیاهی مانند روغن درخت چای و حتی آبجو. زمان تماس شامپوها با پوست سر و مو بسیار کوتاه است که بتوان با وجود ادعاهای خلاف آن، مزایای بالینی قابل توجهی را انتظار داشت. این افزودنی‌ها عمدتاً برای تمایز یک شامپو از شامپوی دیگر از نظر ادعاهای بازاریابی کار می‌کنند.

 

چه کسی باید از کدام شامپو استفاده کند؟

شامپو خاص برای هر فرد

سوال رایج همه ما این است که چه نوع شامپویی را باید برای نوع موهای خود استفاده کند بپرسد. انتظار می رود متخصصان پوست با انواع اصلی شامپوهای موجود در بازار آشنا باشند که دارای خواص و کاربردهای زیر هستند:

  • شامپو موی معمولی برای افرادی است که موهایشان از نظر شیمیایی دست نخورده است و پوست سرشان سبوم متوسطی تولید می کند. مورد علاقه مردان شامپوهای معمولی مو از لوریل سولفات به عنوان شوینده اولیه استفاده می کنند که پاکسازی خوب و حداقل حالت دهنده را فراهم می کند.
  • شامپو موهای خشک برای افرادی است که تحت درمان شیمیایی یا روش های حالت دهی خشن قرار گرفته اند. این شامپوها پاکسازی ملایم و حالت دهنده خوبی دارند.
  • شامپو موهای چرب برای افرادی است که سبوم فراوان تولید می کنند. آنها حاوی لوریل سولفات یا سولفوسوکسینات به عنوان شوینده و بدون حالت دهنده هستند.
  • شامپو روزانه مخصوص افرادی است که می خواهند موهای خود را به صورت روزانه همراه با حمام بشویند تا مبادا احساس کثیفی کنند. آنها معمولاً حاوی مواد شوینده ملایم هستند و معمولاً از حالت دهنده ها استفاده نمی کنند. اما یک نرم کننده مستقل فوری توصیه می شود که می تواند بلافاصله بعد از شامپو در حمام استفاده شود و قبل از خشک شدن کاملاً از روی موها آبکشی شود.
  • شامپو تمیز کننده عمیق برای افرادی است که اغلب از محصولات حالت دهنده مانند اسپری مو، ژل و موس استفاده می کنند. این پلیمرها پس از استفاده مداوم بر روی ساقه مو تجمع می‌یابند و موها را خشک، کدر و خشن نشان می‌دهند. برای حذف این پلیمرها از یک شوینده قوی مانند لوریل سولفات ها به عنوان شوینده اولیه آنها استفاده می شود. این شامپوها معمولاً یک بار در هفته استفاده می شوند.
  • شامپو بچه برای نوزادانی است که در آنها از شوینده ملایم استفاده می شود که چشم را تحریک نمی کند و به پاکسازی ملایمی دست می یابد، زیرا نوزادان سبوم محدودی تولید می کنند. آنها حاوی مواد شوینده گروه آمفوتریک هستند، مانند بتائین ها که در واقع بافت های چشم را برای جلوگیری از سوزش و تحریک بی حس می کند. بنابراین اگر به طور تصادفی وارد بدن شود، همچنان می تواند به چشم آسیب برساند و باید در حین حمام کردن کودک مراقب بود.
  • شامپو دارویی برای افراد مبتلا به مشکلات پوست سر مانند درماتیت سبورئیک، پسوریازیس، عفونت های باکتریایی یا قارچی استفاده می شود. آنها علاوه بر پاک کننده های معمولی حاوی عوامل فعالی مانند مشتقات قطران، کورتیکواستروئیدها، اسید سالیسیلیک، گوگرد، سولفید سلنیوم، کمپلکس پلی وینیل پیرولیدون-ید، فنل های کلردار یا پیریتیون روی هستند. این مقاله شامپوهای دو در یک (که عموماً به عنوان "2 در 1" شناخته می شود) که حاوی سیلیکون به شکل دایمتیکون به عنوان حالت دهنده و شوینده های ملایم مانند سولفات های لورث یا شوینده های کاتیونی هستند که کف نسبتا خوبی تولید می کنند. بنابراین، پس از شامپو، سبوم با سیلیکون جایگزین می شود تا موها براق، نرم و بدون الکتریسیته ساکن شوند.
  • شامپوهای حرفه ای برای افراد معمولی نیستند، بلکه برای استفاده از آرایشگرها و آرایشگران حرفه ای هستند. آنها یا قبل از یک روش برش یا یک ظاهر طراحی شده یا قبل و بعد از یک فرآیند شیمیایی مانند سفید کردن و رنگرزی یا فرآیند رنگ آمیزی استفاده می شوند. به طور خلاصه، این شامپوها دارای موادی به شکل های بسیار غلیظ یا شوینده های آنیونی یا کاتیونی خاص هستند که اثرات شدید مواد شیمیایی را بر روی ساقه مو خنثی می کنند یا باقیمانده مواد شیمیایی اعمال شده برای رسیدن به یک مدل مو یا رنگ خاص را از بین می برند. آنها نباید برای مراقبت روزانه از مو استفاده شوند.

 

چند بار می توان از شامپو برای شستن مو استفاده کرد؟

دفعات شستشوی مو معمولاً یک ترجیح فردی است و تحت تأثیر طول مو، فرهنگ، جنسیت، فشارهای اجتماعی و اقتصاد است. شستشوی مکرر و منظم با شامپوی فرموله شده به مو آسیبی نمی رساند. بنابراین هیچ محدودیتی برای فرکانس وجود ندارد، به شرط اینکه از نرم کننده معمولی استفاده شود. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد شامپوهای مدرن، با فرمول مناسب و ملایم با میتوز در ماتریکس در حال رشد مو تداخلی ندارند و ممکن است در واقع به شکننده شدن مو کمک کنند.

 

نرم کننده های مو

عوامل حالت دهنده را می توان به عنوان افزودنی هایی تعریف کرد که احساس، ظاهر، پری، روان کنندگی، بازتاب و قابلیت مدیریت کلی مو را افزایش می دهند. با کثیفی و باقی مانده های نامطلوب دیگر از مو و پوست سر. سبوم که حالت دهنده ایده آل مو است باید دوباره پر می شد. بنابراین، نیاز به ماده‌ای مانند سبوم مصنوعی یا نرم‌کننده‌ای احساس می‌شد که بتواند الکتریسیته ساکن را به حداقل برساند، درخشندگی موها را افزایش دهد، حجم آن را افزایش دهد و حالت ‌پذیری مو را بهبود بخشد و همچنین حالت‌ دهی مو را حفظ کند. همچنین برای ترمیم مو به دنبال درمان های شیمیایی، مانند تکان دادن، صاف کردن، و رنگ کردن، و به دنبال آسیب های فیزیکی ناشی از خشک کردن مو، برس زدن، و حالت دادن استفاده می شود.

 

حالت دهنده ها چگونه عمل می کنند؟

مولکول های نرم کننده حاوی سورفکتانت کاتیونی هستند که بار الکتریکی مثبتی به نرم کننده می دهد. بار منفی مو به مولکول های نرم کننده با بار مثبت جذب می شود، که منجر به رسوب نرم کننده روی موها می شود، به خصوص در مناطقی که درجه هوازدگی وجود دارد . حتی بار منفی بیشتری دارند. بنابراین، نرم کننده ها الکتریسیته ساکن را کاهش می دهند. آنها همچنین پوسته های کوتیکول را روی ساقه مو صاف می کنند، اصطکاک بین رشته های مو را کاهش می دهند، بازتاب نور را افزایش می دهند که باعث بهبود درخشندگی و رنگ می شود . تهویه‌کننده‌ها موقتاً انتهای شکاف را می‌بندند و تریکوپتیلوز را ترمیم می‌کنند.

 

نرم کننده ها شامل چه چیزهایی هستند؟

چندین عامل فعال مختلف وجود دارد که می توان آنها را با هم ترکیب کرد تا به یک نرم کننده مو که برای یک نوع موی خاص طراحی شده است، دست یابد. تهویه‌کننده‌ها اساساً سیستم‌های کاتیونی هستند که برای بهترین اثر، به‌جای محلول، به صورت پراکندگی ارائه می‌شوند .

 

  • سورفکتانت های کاتیونی

ستیل تری متیل آمونیوم کلرید، بهنتریمونیوم یا پروپیل تریمونیم، استارامیدوپروپیل دی متیل آمین. آنها به عنوان ستون فقرات یک نرم کننده در نظر گرفته می شوند

 

  • پلیمرها

مونو و پلی پپتیدهایی مانند پروتئین های هیدرولیز شده (اسیدهای آمینه)، پلی پپتیدهای مشتق شده از کلاژن و پلی وینیل پیرولیدون (PVP)
عوامل بدن و غلیظ کننده ها: الکل های چرب (مانند الکل ستیل و استئاریل الکل)، موم ها (مثلاً موم کارنائوبا و موم پارافین)، یا صمغ (مثلا صمغ گوار) و نمک (کلرید سدیم)

 

  • نرم کننده ها / ترکیبات روغنی

این ترکیبات شامل روغن های طبیعی یا مصنوعی و همچنین استرها و موم ها می شود. روغن های طبیعی مورد استفاده در نرم کننده ها به عنوان مثال روغن جوجوبا، روغن زیتون یا روغن هسته انگور هستند. رایج ترین روغن های مصنوعی مورد استفاده سیلیکون (مانند دی متیکون، دی متیکونول، آمودیمتیکون و سیکلومتیکون) هستند که حتی از نظر تشکیل فیلم، درخشندگی و درخشندگی نیز از روغن های طبیعی برتری دارند. کشورهای آسیایی دارای قطر موهای بزرگ هستند، بنابراین غلظت بیشتری از سیلیکون در مقایسه با موهای قفقازی استفاده می شود (3-5٪ در مقابل 0.5٪)

 

  • امولسیفایرهای کمکی

الکلهای چرب اتوکسیله (مثلاً پلی سوربات-80 یا ceteareth-20) که عوامل غیر یونی هستند، به نظر می رسد در ارائه پایداری امولسیون در صورتی که نتوان آن را به تنهایی توسط عوامل کاتیونی در یک نرم کننده به دست آورد، مؤثر است.

 

حالت دهنده ها چگونه استفاده می شوند؟

نرم کننده های مو بسته به نیاز به روش های مختلفی استفاده می شوند. آنها در زیر خلاصه می شوند: 

 

  • نرم کننده های فوری

نرم کننده های فوری رایج ترین هستند. آنها بلافاصله پس از شامپو زدن استفاده می شوند و برای مدت کوتاهی (حدود 5 دقیقه) قبل از شستشو باقی می مانند. آنها برای استفاده روزانه با موهای کمتر آسیب دیده ایده آل هستند. آنها محبوب ترین نوع نرم کننده برای استفاده در سالن و خانه هستند.

 

  • نرم کننده های عمیق

نرم کننده های عمیق که به عنوان حالت دهنده های فشرده نیز شناخته می شوند، شبیه به حالت دهنده های فوری هستند، با این تفاوت که غلظت بیشتری دارند و به مدت 20 تا 30 دقیقه روی موها باقی می مانند. معمولاً برای موهای بسیار خشک و همچنین قبل از درمان های شیمیایی مانند رنگ کردن و تکان دادن استفاده می شود. اگر آنها قبل از پردازش شیمیایی مو استفاده شوند، به عنوان "پرکننده" شناخته می شوند.

 

  • تهویه هوا خشک کن

لوسیون های سشوار شبیه به حالت دهنده های فوری هستند، اما حاوی روغن نیستند و به همین دلیل می توانند روی موها باقی بمانند و برای افرادی که موهای نازک دارند و چربی بیش از حد پوست سر دارند مفید است.

 

  • لعاب مو یا نرم کننده های ضخیم کننده مو

آنها ساقه مو را می پوشانند، قطر آنها را به قدری افزایش می دهند و توهم موهای ضخیم را ایجاد می کنند. آنها معمولا حاوی پروتئین به عنوان حالت دهنده هستند.

 

آیا شامپوها و نرم کننده ها می توانند اثرات نامطلوبی داشته باشند؟

واکنش های نامطلوب به شامپوها و نرم کننده ها نادر است. مشخص شده است که PH بالاتر از 5.5 ممکن است باعث تحریک پوست سر شود. در خود مو، آسیب به ساقه مو ممکن است رخ دهد اگر نوع نامناسبی از شامپو به طور مداوم با توجه به نوع موی فرد استفاده شود. اگر برای محافظت و ترمیم از حالت دهنده استفاده نشود. گزارش‌های مربوط به درماتیت تماسی آلرژیک یا تحریک‌کننده، تماس تصادفی با غشای مخاطی بینی و چشم، تاخیر در بهبود زخم، تجمع مواد شوینده مانند سدیم لوریل سولفات در قلب، کبد، ریه‌ها، مغز و احتمال نادر سرطان‌زایی از دلایل احتیاط هستند. یک فرد از جوش های پوستی در اطراف محل های استفاده و احساس ناراحتی با این محصولات مراقبت از مو شکایت دارد. صورت نیاز به آزمایش وصله برای یک شامپو، شامپوها باید رقیق شوند تا یک محلول آبی 1-2٪ برای آزمایش پچ بسته و یک محلول آبی 5٪ برای آزمایش پچ باز تشکیل شود.

 

نتیجه گیری

شامپوها و نرم‌کننده‌ها محصولات مراقبت از مو هستند که به بخشی از نظافت روزانه افراد تبدیل شده‌اند و سوالات مربوط به آن‌ها اغلب توسط بیماران با یا بدون آسیب‌شناسی مو به متخصص پوست ارائه می‌شود.

تاثیرات شامپو و نرم کننده مو

در این مقاله سعی شده است تا جنبه های اساسی و کاربردی را در اختیار خواننده قرار دهد تا به بیمار بعدی در مورد مشکلات و نگرانی های خاص خود در مورد استفاده از این محصولات توصیه های منطقی ارائه شود. این همچنین به دستیابی به انطباق بهتر این بیماران در حین درمان اختلالات پوستی اصلی آنها کمک می کند.

 

yes سه نکته مهمی که از این مقاله آموختیم:

  1. شامپوهای مو همچنین دارای عملکرد ثانویه بهبود سوزش پوست سر به دلیل علل مختلف درماتوز پوست سر و کمک به نرم، براق و قابل کنترل کردن مو هستند.
  2. بسته به نیاز، انواع مختلفی از شامپوها (موهای خشک، موهای چرب، موهای معمولی و شامپو بچه و غیره) در دسترس هستند.
  3. نرم‌کننده‌های غنی از پروتئین شناخته شده‌اند که به طور موقت انتهای شکاف شده را می‌بندند و باعث ایجاد توهم موهای ضخیم می‌شوند.