گاهی اوقات پیش می‌آید که اطرافیان شما رایحه عطر شما را احساس می‌کنند اما خودتان آن را احساس نمی‌کنید؛ به همین علت عطر بیشتری به خود می‌زنید و یا به ماندگاری و پخش بوی عطر خود شک می‌کنید! غافل از اینکه علت دیگری وجود دارد که شما رایحه عطر خود را احساس نمی‌کنید و آن این است که بینی شما به رایحه عطری که مصرف می‌کنید عادت می‌کند.

 

خستگی یا سازگاری بویایی چیست؟

 

در این مقاله از وبلاگ فروشگاه عطر و ادکلن آرانیکا توضیح می‌دهیم که این موضوع چرا به وجود می‌آید و چه راه‌حل‌هایی برای آن وجود دارد.

ما خیلی سریع به رایحه‌ها عادت می‌کنیم. چرا بوی بدن خودمان را احساس نمی‌کنیم؟ چرا بوی تنفس‌مان را احساس نمی‌کنیم؟

تمام اشیایی که اطراف ما وجود دارند مولوکول‌های معطری دارند که گیرنده‌های بینی ما آن‌ها را دریافت می‌کنند و به دستگاه لیمبیک مغزمان ارسال می‌کنند، در آن‌جا این رایحه‌ها بررسی می‌شود و مغز ما فقط به رایحه‌های جدید توجه نشان می‌دهد! پس اگر رایحه‌ای ثابت باشد توجه ما به آن جلب نمی‌شود.

در این حالت خوگرفتن و یا سازگاری بویایی رخ داده است.

وقتی شما به صورت مرتب از عطرتان استفاده می‌کنید، بینی شما بعد از مدتی به رایحه ی عطرتان عادت می‌کند و دیگر شما متوجه رایحه‌ی عطر خود نمی‌شوید. بنابراین در مغز شما همان خوگرفتن و یا سازگاری با بو شکل گرفته. اما چه راه حل‌هایی برای این مسئله وجود دارد؟

اول اینکه اگر عطری را به عنوان امضاء خود انتخاب نکرده‌اید سعی کنید چند عطر و یا حداقل یک عطر دیگر داشته باشید و از عطرهای مختلفی استفاده کنید.

دوم اینکه می‌توانید عطر را به نقطه‌ی خاصی از لباس یا نقاط نبض‌دار بدن (پالس‌پوینت) اسپری کنید و زمانی که متوجه عطر خود نمی‌شوید برای چک کردن مانگاری عطر مجددا آن نقطه را بو کنید.

راه‌حل بعدی استفاده از روش‌هایی است که معمولا طراحان عطر از آن‌ها استفاده می‌کنند، که با انجام یک کار یا بوییدن چیزی بگراند بویایی خود را پاک می‌کنند، به این روش‌ها اصطلاحا تکنیک‌های بازسازی بینی گفته می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها بو کردن دانه‌های قهوه است. وقتی شما دانه‌های قهوه را بو می‌کنید بگراند بویایی شما پاک می‌شود و راحت‌تر و بهتر می‌توانید یک عطر را تست کنید و یا متوجه رایحه‌های محیط اطرافتان بشوید.