عطرسازی کرید امروز یکی از سابقه‌دارترین تولیدکنندگان عطر در جهان است که در سال 1760 میلادی در لندن توسط «جیمز هنری کرید» شروع به کار کرد.
او قرار بود عطری برای شاه جرج سوم بسازد، این عطر امروز به نام «رویال انگلیش لدر» (چرم سلطنتی انگلیسی) شناخته می‌شود. در حالی که این برند حدود یک چهارم هزاره قدمت دارد و برای اینکه در دسترس عموم قرار گیرند تقریبا تا سال 1970 میلادی زمان برد «گریش آیریش تویید» هم در سال 1985 میلادی به طور عمومی عرضه شد. در حال حاضر این عطرسازی توسط نسل ششم و هفتم خانواده اداره می‌شود و محبوب‌ترین عطر این برند به نام «اونتوس» در سال 2010 میلادی تولید شد.

 

 

«گریش آیریش تویید» مدت بسیاری است که در بازار وجود دارد و کاملا در گذر زمان ماندگار شده است. یک عطر کلاسیک فوجر (ترکیبی از اسطوخودوس، خزه و دانه‌های توکا) به معنای سرخس در فرانسه است. در واقع مربوط به خانواده‌ای از عطرها است که بر اساس اسطوخودوس، خزه اوکموس و کومارین است. کومارین رایحه‌ای است که از دانه تونکا گرفته می‌شود و اغلب بوی آن شبیه بوی علوفه تازه چیده شده است.
اگر نقدهای «گریش آیریش تویید» را بخوانید اغلب آن را یک بوی علفی و چوبی توصیف می‌کنند. همینطور نت‌هایی از شاه‌پسند، چوب صندل، برگ‌های بنفشه و زنبق دارد.

 


در نت آغازین شما لیمو و شاه‌پسند را حس می‌کنید که خیلی بوی خوبی است و عموما بوی صابون است. نت‌های میانی آن زنبق و برگ‌های بنفشه هستند. اما تقریبا همیشه بوی علوفه تازه چیده شده حس می‌شود که به نظر ما خیلی خوشایند است. در نت پایه بیشتر چوب صندل و عنبر و سائلی را حس می‌کنید.
این عطر با اختلاف بسیار عطر مورد علاقه‌ی بسیاری از مردم است که بسیار محسور کننده می‌باشد. یک رایحه مردانه که در عین حال خیلی بوی تازگی دارد. می‌توانید تمام سال آن را بزنید و مناسب محل کار هم می‌باشد.
این عطر متاسفانه قیمت خیلی بالایی دارد! شیشه 100 میلی‌لیتر آن یا 3.3 اونس، بسته به آن که از کجا آن را می‌خرید حدود 395 تا 415 دلار قیمت دارد. به دلایلی در اروپا کمی بیشتر از 210 یورو قیمت دارد، که خیلی ارزانتر است.

 


قطعا به نظر می‌رسد عطرسازی کرید در یک دهه گذشته قیمت را بالا برده است. اما با این قیمت خیلی بالا حداقل ماندگاری خوبی دارد، روی پوست می‌توانید آن را شش تا هشت ساعت حس کنید و حتی در روز بعد به رایحه پوستی تبدیل می‌شود.
این عطر از لحاظ شدت بو شبیه عطر «کنیز تن» است. پس صادقانه بگویم در رده‌بندی ما امتیاز آن پنج از پنج است.
حتی همسرم به من گفت هدیه او به خودش یک شیشه از این عطر برای من است! تا بتواند آن را حس کند. واضح است من بحثی در این مورد ندارم و او خیلی در مورد این عطر هیجان زده بود، طوری که به تمام دوستانش آن را نشان داد که محض اطلاع شما باید بگویم که آن‌ها هم آن را دوست داشتند.