یکی از ارکان جدا ناپذیر در استایل افراد انتخاب و خرید عطر مناسب از فروشگاهی معتبر است. در جوامع امروزی افراد برای ماندگار شدن در خاطر و ذهن دیگران، ایجاد یک احساس خوب و همچنین برای احاطه کردن خود با رایحه و بویی دلپذیر از عطر استفاده می کنند. امروزه عطرها و ترکیبات آن ها از اصل خود فاصله زیادی گرفته اند. در حالی که بیشتر رایحه های معاصر از مواد مصنوعی تولید می شوند، عطرهای اصل ترکیبی از محصولات روغن های غنی گیاهی و حیوانی هستند. امروزه باستان شناسان به شواهدی از استفاده عطر در سراسر جهان باستان دست پیدا کرده اند که پیدایش عطرها و رایحه ها را می توان در فرهنگ های باستانی متعدد، به ویژه در تمدن مصر باستان جستجو کرد. در واقع مصریان عطرهای خود را به خدایان ربط می دادند: آن ها عطرها را عرق خدای خورشید می دانستند. با توجه به تأثیرات مصر باستان بر تمدن های روم و یونان باستان در آن زمان، استفاده از رایحه ها در سراسر جهان باستان گسترش یافت. در فرهنگ های باستانی دیگر مانند ایران باستان و چین باستان نیز رایحه های با ارزشی وجود داشته است، اگرچه چینی ها تا مدت ها عطرها را به شکل عود استفاده می کردند. 
 

 

عطر دیروز

کلمه عطر از عبارت لاتین  "per"به معنی "کامل" و "fumus" به معنی "دود" آمده است. بعداً فرانسوی ها بوهایی را که در اثر سوزاندن بخور تولید می شد "parfum"  نامگذاری کردند. در واقع اولین شکل عطر، عود بود که برای اولین بار حدود 4000 سال پیش توسط مردمان بین النهرین ساخته شد. بین مردمان و فرهنگ های باستانی مرسوم بود که در مراسم مذهبی خود انواع رزین ها و چوب ها را بسوزانند. بخور حدود 3000 سال قبل از میلاد به مصر راه یافت اما تا ابتدای عصر طلایی مصر، عطرها فقط در مراسم مذهبی استفاده می شدند. در حالی که کاهنان به تدریج از حقوق انحصاری خود چشم پوشی کردند، عطرها در دسترس همه مصریان قرار گرفت. شهروندان برای لذت بردن از استحمام های طولانی، پوست خود را در روغن های معطر خیس می کردند.

 

 

اولین عطر مایع

یونانیان باستان می توانند اعتبار اولین عطر مایع را به خود اختصاص دهند. اما روند این توسعه در ساخت عطر با کشف تقطیر توسط اعراب بود که رایحه آن را قابل دوام کرد. عطر در قرن هفدهم  به ویژه در  کشور فرانسه پیشرفت و موفقیت چشمگیری پیدا کرد، بهداشت در آن روزها به صورت کامل بین فرانسوی ها رعایت نمی شد و از عطرها برای پوشاندن بوی نامطبوع بدن استفاده می کردند. در انگلستان در دوران هنری هشتم و ملکه الیزابت اول از عطرهای زیادی استفاده می شد. در زمان حکومت الیزابت همه مکان های عمومی معطر بودند زیرا او نمی توانست بوی بد را تحمل کند. 

 

 

عطر مدرن

همانند صنعت و هنر، عطر نیز در قرن نوزدهم دستخوش تغییرات اساسی شد. تغییر ذائقه، بویایی و پیشرفت علم شیمی پایه های عطر سازی مدرن را بنا نهاد. در آغاز قرن، عطرها معمولاً از رایحه ای تک گل تهیه می شد. امروزه ترکیبات عطرها بسیار پیچیده هستند و از بسیاری از مواد شیمیایی طبیعی و مصنوعی تشکیل شده اند، که اغلب به آنها "نت" یا "نت همساز" گفته می شود. 
عطر Chanel No5 اولین عطری بود که با استفاده از اصول شیمیایی مدرن ایجاد شد و حاوی مواد مصنوعی بود.


ادکلن که معمولاً توسط آقایان استفاده می شود، در اوایل قرن هجدهم توسط یک آرایشگر ایتالیایی در شهر کلن آلمان اختراع شد. از این رو نام ادکلن، از نام فرانسوی این شهر گرفته شده است. نام اصلی این معجون "Aqua Admirabilis" (آب قابل تحسین) بود و به عنوان "داروی معجزه آسا" فروخته می شد. این ادکلن مورد ستایش ناپلئون قرار گرفت و به عنوان عطری با نام "4711" آدرس اولین فروشگاه ادکلن نامگذاری و در کلن فروخته شد. این عطر هنوز هم قدیمی ترین رایحه جهان است که به طور مداوم تولید می شود.

 

مراحل ساخت عطر

اولین مرحله ساخت عطر درعلم شیمی، استخراج روغن های اساسی معطر از گیاهان است. در حالی که از روش های متعددی می توان استفاده کرد، تقطیر رایج ترین روش است. تقطیر بخار برای ساخت عطر بر این اساس استوار است که مواد گیاهی در آب جوش قرار داده و روغن های اساسی آنها از این طریق آزاد می شود و سپس با بخار تبخیر می شوند. وقتی بخار و روغن غلیظ شد، روغن از آب جدا شده و می توان آن را جمع کرد. هزاران کیلو گل ممکن است برای بدست آوردن فقط یک کیلو اسانس مورد استفاده قرار گیرند، که این مورد خود به تنهایی تا حدی دلیل گران بودن بسیاری از عطرها را مشخص می کند. سپس روغن ها با الکل رقیق می شوند که به عنوان یک ماده تثبیت کننده نیزعمل می کند و با تأخیر در تبخیر اثر طولانی مدت به عطرها می بخشد. سپس محلول رقیق شده را قبل از خنک شدن در گلدان های مخصوص مسی یا استنلس استیل قرار می دهند تا اجازه دهند ذرات به خوبی باهم ادغام شوند. مرحله بعدی فرآیند فیلتر کردن است و آخرین مورد بسته بندی است که نقش به سزایی در فرایند فروش عطر دارد. 

 

 

تاریخچه پیدایش عطرها

 

عطار

به دانشمندی که مواد مختلفی را آزمایش می کنند تا رایحه های مطبوعی را برای خلق عطر ارائه دهند عطار یا عطرساز گفته می شود. همانطور که یک نوازنده خوب به گوش خوب احتیاج دارد، یک عطر ساز نیز به بینی خوب احتیاج دارد! شرکت های مختلف روش های مختلفی را برای انتخاب عطارهای خود یا به گفته آنها " بینی" دارند و معمولاً نامزدها حداقل 6 سال شاگرد می مانند. آنها نه تنها باید بتوانند مواد خام مختلف را با نشان دادن حس بویایی شدید تشخیص دهند، بلکه باید خیال پرداز باشند و همچنین درک خوبی از شیمی داشته باشند. یک "عطار" خوب باید یک شیمی دان دقیق و یک هنرمند خلاق باشد.

 

ترکیبات عطر

امروزه هم از مواد مصنوعی و هم از مواد طبیعی در عطر سازی ها استفاده می شود. اجزای طبیعی شامل عصاره های گل، برگ، ریشه و مرکبات است. از عصاره های حیوانی مشتق شده از انواع مشک ، عنبر یا وتیور نیز در ساخت عطر  استفاده می شود. شیمی دانان امروزه در تولید نسخه های مصنوعی بسیاری از ترکیبات طبیعی، ماهر شده اند که این روند ساخت عطرها را بسیار تسهیل می کند. عطرها با توجه به غلظت روغنهای اساسی که در آنها وجود دارد دسته بندی می شوند. غلیظ ترین شکل و البته گرانترین آن را عطر می نامند. این قوی ترین و ماندگارترین رایحه است و از نظر وزنی دارای ترکیبات بالای 50 درصدی عطر است. ترکیبات ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادکلن و .. نیز با درصد های متفاوت الکل دارای غلظت های متنوعی هستند.

 

تفاوت رایحه ی نت های موجود در عطر

آنچه در لحظه بو می کنید آن چیزی نیست که از رایحه ی اصلی عطر به دست می آورید. ترکیبات عطر مانند یک ترکیب موسیقی، نت های مختلفی دارد: هنگامی که به پوست زده می شود، عطر بر روی تاج نت های بالایی باز می شود، سپس بعد از لحظه ای درنگ، نت های میانی نمایان می شوند که بویی مطبوع و دلپذیر ایجاد می کند و در نهایت آن ها جای خود را به نت های پایه می دهند. نت اولین همان چیزی است که هنگام اولین نمونه عطر بو می کنید. این مدت فقط 5 تا 10 دقیقه طول می کشد. برای اینکه واقعاً بدانید یک عطر مناسب شما است، باید به قلب آن یا نت میانی بروید. این رایحه ای است که پس از مخلوط شدن عطر با رایحه منحصر به فرد پوست شما شروع به ظهور می کند. معمولاً حدود 20 دقیقه طول می کشد تا نت کامل پخش شود. نت پایه بیان نهایی عطر شماست، یعنی رایحه ای که با خشک شدن عطر خلق می شود. این بویی است که پدیدار می شود.

 

 

تاریخچه پیدایش عطرها

 

 

انتخاب و خرید عطر

جستجوی یک عطر جدید دلهره آور است. برندها و رایحه های بسیار متنوعی وجود دارد که آزمایش همه آنها غیرممکن است. شما می توانید گزینه های موجود در بازار را در کمترین زمان ممکن در فروشگاه اینترنتی و تخصصی عطرادکلن آرانیکا بررسی و در صورت تمایل خرید دلپذیری را تجربه کنید.

 

  • کالوین کلین

برند کالوین کلین که همیشه به عنوان برندی لوکس باقی مانده است و برای دهه های مختلف بر قلب مصرف کنندگان حاکم بوده است. 

 

خرید اصل عطر زنانه کالوین کلین EUPHORIA GOLD

خرید اصل عطر مردانه کالوین کلین EUPHORIA GOLD

 

  • ورساچه

برند ورساچه یکی دیگر از برندهای مطرح دنیا است که بر صنعت مد سلطه دارد. آنها در حال حاضر شهرت زیادی در صنعت مد دارند ، همچنین طیف عطر متنوع به آنها کمک کرده است تا در بازار بیشتر شناخته شوند. 

 

خرید اصل عطر زنانه ورساچه BRIGHT CRYSTAL‎

خرید اصل عطر مردانه ورساچه EAU FRAICHE

 

  • مون بلان

برند مون بلان با رایحه هایی خاص و اغوا کننده از جمله برندهایی است که ارزش سرمایه گذاری را دارد. این برند طرفداران خاص خود از جمله بانوان و آقایان در رده های سنی مختلف را دارد. 

 

خرید اصل عطر زنانه مون بلان LADY EMBLEM 

خرید اصل عطر مردانه مون بلان PRESENCE COOL‎

 

  • دولچه گابانا

عطرهای این برند در بین بانوان و آقایان از محبوبیت بالایی برخوردار است. برند دولچه گابانا دارای عطرهای زیادی است که فرمول نت های آن ها نسبتاً غلیظ است، به این معنی که بسته به نوع پوست و سایر عوامل بیرونی رایحه ی آن می تواند یک روز کامل دوام داشته باشد.

 

خرید اصل عطر زنانه دولچه گابانا DOLCE

خرید اصل عطر مردانه دولچه گابانا THE ONE GENTLEMAN

 

  • ژان پل گوتیر

چه کسی برند ژان پل گوتیر را نمی شناسد؟ وقتی صحبت از عطرهای مردانه و زنانه می شود، ژان پل گوتیر یکی از برندهای بزرگ و شناخته شده در جهان است. طیف عطرهای این برند برای لباس رسمی و حتی لباس راحتی مناسب دارای رایحه ای منحصر به فرد می باشد که به سختی می توان بوی آن را فراموش کرد.

 

خرید اصل عطر زنانه ژان پل گوتیر SCANDAL

خرید اصل عطر مردانه ژان پل گوتیر LE BEAU