دنیای عطرها، دنیای پیچیده و پر رمز و رازیست. اصطلاحات متفاوتی دارد که دانستن آن­ها، ما را در در درک این دنیای پیچیده یاری می­کند. شاید هنگام خرید عطر و یا در گفت­وگوهای روزمره اصطلاح خط بوی عطر به گوشتان خورده باشد. اما منظور از خط بوی عطر چیست؟ عطری که دارای خط بو است، چه ویژگی دارد و چگونه است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا مروری بر این اصطلاح پر کاربرد داشته باشیم.

 

منظور از خط بوی عطر چیست؟

 

خط بو یا سیاژ عطر (sillage) یکی از اصطلاحات رایج در دنیای عطر است که در هنگام خرید و یا استفاده از عطر باید به آن توجه کرد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد مکانی شده و رایحه خوش عطری را استشمام کنید که متعلق به فردیست که پیش از شما در آنجا حضور داشته است. و یا اینکه در محلی عبور می کنید که بوی عطری دلنشین و خاص در تمام طول آن مسیر قابل استشمام است. در حقیقت خط بوی عطر، همین بویی است که به هنگام رد شدن از یک محل استشمام کردید که پس از مدتی همچنان در آنجا باقی مانده است.

 

چه نکاتی در خط بوی یک عطر تاثیر گذار هستند؟

  • تراکم عطر: اگر به دنبال عطرهایی با خط بوی ماندگارتر هستید نباید از عطرهای خالص استفاده کنید چرا که به هر میزان که تراکم یک عطر کمتر باشد خط بوی آن عطر بیشتر است.
  • نوع رایحه عطر: عطرهایی که بوی آن­ها در هوا باقی می‌ماند دارای ترکیباتی هستند که سریع‌تر پراکنده می‌شوند. در واقع یکی از اصلی‌ترین علت‌­های میزان باقی ماندن خط بو، نوع رایحه‌­های تشکیل دهنده عطر است. عطرهایی که دارای رایحه مرکبات هستند، سریع­تر در هوا پراکنده می‌شوند اما عطرهایی که رایحه‌‌‌ای با چوب و مشک دارند بیشتر روی پوست باقی می‌ماند و ماندگاری آن‌ها بیشتر است.
  • میزان الکل موجود در عطر: الکل در عطرها وظیفه پخش کنندگی را بر عهده دارد بنابراین عطرهایی که حاوی الکل بیشتری در ترکیبات خود هستند از خط بوی بیشتری نیز برخوردارند.

 

با خواندن مطالب بالا حتما به این نکته پی برده­اید که برای اینکه عطر شما خط بوی بالایی داشته باشد باید از ماندگاری طولانی آن روی پوستتان صرف نظر کنید. در واقع خط بوی عطر اصطلاحی در مقابل ماندگاری عطر است.

 

چگونه خط بوی عطر را افزایش دهیم؟

معمولا عطرهای باکیفیت خط بوی مناسبی دارند اما اگر دوست دارید خط بوی عطرتان بیشتر به مشام برسد، می­توانید با اسپری کردن آن به صورت مستقیم بر روی نقاط نبض دار بدن، لباس، دستبند چرمی یا روسری، خط بوی آن را افزایش دهید.