ایجاد چین و چروک بخش طبیعی روند پیری بدن است. مشاهده چین و چروک برای برخی از افراد بسیار آزار دهنده است و از آن بسیار رنج می برند. امروزه پیشرفت علم راه های زیادی را برای رفع آن در دسترس افراد قرار داده است. بیشتر روش های درمانی بسیار آسان و قابل دسترس اند، به صورت سرپایی هستند و برای استفاده از آن ها نیازی به بستری در بیمارستان نیست.

به طور کلی با استفاده از روتین پوستی مناسب و استفاده از محصولات ضد چروک مانند کرم روز، کرم شب، سرم پوست، آبرسان و ... می توان از ایجاد آن جلوگیری کرد و موارد سطحی را نیز از میان برد. در این مقاله قصد داریم شما را با چین و چروک و علت های ایجاد آن آشنا کنیم و 7 روش فوق العاده برای رفع آن را در مواردی مجزا بررسی نماییم.

چین و چروک چیست و چگونه ایجاد می شود؟

چین و چروک خطوطی است که بر روی پوست ایجاد می شود؛ درست مانند لباسی که چروک شده است و نیاز به اتو دارد. آن ها معمولا بر روی صورت، گردن، دست ها و بازو ها ایجاد و گاهی نیز به صورت برآمدگی بر روی پوست نمایان می شوند. همان گونه که در بخش پیشین هم اشاره کردیم، چین و چروک قسمتی از روند طبیعی پیر شدن بدن است. عوامل متعددی باعث ایجاد آن بر روی پوست می شوند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم. برخی از این عوامل عبارت اند از:

  • بالا رفتن سن

انسان پس از 30 سالگی هر سال حدود 1 درصد از کلاژن پوست خود را از دست می دهد. هر چقدر سن انسان بیشتر شود، سلول های پوست او به آرامی تقسیم می شوند. همین امر لایه بیرونی پوست را نازک تر می کند و در نتیجه چین و چروک هایی بر روی آن مشاهده می شود.

  • انقباض عضله های صورت

انسان ها هنگام اخم کردن، لبخند زدن و چشم دوختن به جایی ماهیچه های صورت خود را به طور ناخودآگاه به حرکت در می آورند. پس از مدتی این ماهیچه ها خطوط اخم را بین ابرو ها ایجاد می کنند و باعث می شوند خطوطی که به آن ها پنجه کلاغی گفته می شود، در گوشه چشم ظاهر شوند. دلیل این امر می تواند کاهش چربی یا توده استخوانی و اثرات جاذبه بر روی پوست باشد.

عضلات صورت و چین و چروک

  • صدمه خورشید

قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) و استفاده نکردن از ضد آفتاب های صورت که ضد چروک هستند، در طولانی مدت پیری زودرس آن را در پی دارند. عملکرد کلاژن به این صورت است که به پوست خاصیت ارتجاعی می بخشد، خاصیت انعطاف پذیری آن را بالا می برد و از پوست شما در برابر چروک شدن محافظت می کند. آفتاب به کلاژن سطح پوست صدمات جبران ناپذیری را وارد می سازد و عملکرد موثر آن را از بین می برد.

  • سیگار کشیدن

تنباکویی که در ترکیبات سیگار مشاهده می شود، بر سرعت و میزان تولید کلاژن در بدن تاثیر منفی می گذارد و باعث می شود میزان آن به طور قابل توجهی کم شود. در صورتی که تولید کلاژن در بدن با اختلالاتی مواجه شود، میزان چین و چروک نیز در پوست افزایش می یابد.

7 روش برای رفع چین و چروک پوست

از بین بردن چین و چروک

اکنون که با چین و چروک و عوامل موثر بر ایجاد آن بر سطح پوست آشنا شدید، در این بخش از مقاله می خواهیم به معرفی برخی از روش ها بپردازیم که در رفع آن ها موثر اند. این روش ها عبارت اند از:

  1. تمیز کردن پوست

پاکسازی عمیق پوست اگر به طور صحیح و منظم صورت بگیرد، نوعی ضد چروک شناخته می شود. پیش از پرداختن به درمان های اساسی و هدفمند کاهش دهنده چین و چروک، بهتر است از این که پوست خود را به طور کامل می شویید و آن را برای سایر مراحل روتین پوستی خود آماده می کنید، مطمئن شوید.

پیشنهاد ما این است که برای این کار از یک پاک کننده ملایم بهره ببرید؛ زیرا این گونه شوینده های پوستی سد طبیعی رطوبت پوست را از بین نمی برند و شما را با پوستی خشک که بسیار مستعد چین و چروک است، مواجه نمی سازند. پس از این مرحله مهم روتین پوستی، استفاده از تونر را فراموش نکنید؛ زیرا تونر با تنظیم pH پوست، میزان رطوبت آن را در حالت متعادل نگه می دارد و از خشکی بیش از اندازه آن جلوگیری می کند.

  1. رسیدگی به مناطق مستعد چین و چروک

پس از این که پوست خود را با شوینده ای مناسب و ملایم تمیز کردید و برای تکمیل فرایند پاکسازی از تونر صورت استفاده کردید، ابتدا باید اجازه دهید پوستتان به طور کامل خشک شود. سپس از ماسک های مخصوص صورت برای نواحی ای که چین و چروک بیشتری در آن ها مشاهده می شود؛ مانند دور چشم، دور لب، پیشانی و ... بهره ببرید. این ماسک ها با هیالورونیک اسید و هگزاپیتیدی که در خود دارند، پوست را سفت و حجیم می کنند و چین و چروک های آن را کاهش می دهند.

اگر از این ماسک ها به طور مداوم و به صورت منظم استفاده کنید، انواع خطوط صورت از جمله چین های پیشانی، چین های بینی و چین های پنجه کلاغی دور چشم به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

  1. استفاده از سرم های ضد چروک

استفاده از انواع سرم های ضد چروک که برای نوع پوست شما به صورت اختصاصی فرموله شده اند و انتظاراتتان را از یک سرم مناسب برآورده می کنند، میزان این چین و چروک ها را به میزان چشمگیری کاهش می دهد. استفاده از این سرم ها به خصوص اگر در خود ویتامین C داشته باشند، شفافیت و درخشندگی پوست شما را افزایش می دهند و به بهبود بافت آن کمک می کنند.

این سرم ها علاوه بر کاهش چین و چروک پوست، منافذ بزرگ آن را کوچک می کنند و ظاهری صاف و محکم به آن می بخشند. سرم ضد چروک و لیفتینگ الارو، کرم ضد چروک قوی الارو و سرم ضد چروک مدیلن می توانند در این زمینه انتخاب مناسبی محسوب شوند.

روغن مرطوب کننده و چین و چروک

  1. استفاده از روغن های مرطوب کننده

هنگام شب پیش از خواب، پس از این که از سرم خود استفاده کردید و اجازه دادید تا جذب شود، چند قطره از روغن مرطوب کننده را بر روی صورت و گردن خود بمالید. استفاده منظم از آن باعث می شود چین و چروک ها به مرور زمان رفع شوند و پوستتان ظاهری درخشان تر و جوان تر داشته باشد.

یادآوری این نکته نیز خالی از فایده نیست. شما می توانید پس از این که روغن مرطوب کننده بر پوستتان جذب شد، صورت خود را به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. درست است که ماساژ صورت به طور مستقیم چین و چروک های شما را پر نمی کند؛ اما باعث می شود که پیش از خواب آرامش فوق العاده ای را تجربه کنید.

  1. استفاده از کرم دور چشم

پس از این که مراحل روتین پوستی را بر اساس آن چه که گفته شد رعایت کردید، در این مرحله باید از کرم دور چشم استفاده کنید. همان طور که می دانید پوست دور چشم بسیار نازک است و بیشتر از دیگر قسمت های بدن انسان در معرض خطر افتادگی و چروک شدن قرار دارد. دور چشم یکی از اولین بخش هایی است که چین و چروک در آن مشاهده می شود. برای پیشگیری از این اتفاق، استفاده از سرم دور چشم یا کرم دور چشم ضروری است.

البته می توان همزمان از هر دو این محصولات بهره جست. در صورتی که این کرم ها یا سرم ها در خود ویتامین C، آنتی اکسیدان و هیالورونیک اسید داشته باشند، عملکردشان دو چندان می شود و به عنوان کرم مرطوب کننده و لیفت و سفت کننده برای دور چشم شناخته می شوند. این نوع کرم ها علاوه بر رفع خطوط ریز پنجه کلاغی دور چشم، حلقه های آبی و قهوه ای اطراف آن را از بین می برند و باعث می شوند پف دور چشم نیز به حداقل برسد.

  1. استفاده از آبرسان و مرطوب کننده های قوی

زمانی که صحبت از مراقبت از پوست برای پیشگیری از ایجاد چین و چروک به میان می آید، در وهله اول همه افراد محصولات تخصصی ضد چروک را به خاطر می آورند؛ اما استفاده از کرم های مرطوب کننده قوی نیز می تواند به بهبود ظاهر چین و چروک ها کمک کند و از ایجاد چین و چروک های جدید پیشگیری کند. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که مرطوب کننده ای که انتخاب می کنید باید بر اساس نوع پوستتان باشد و باید به طور صحیح از آن ها استفاده کنید.

ضدآفتاب و چروک

  1. استفاده از ضد آفتاب

آخرین مرحله از روتین ضد چروک پوست که مهم ترین آن نیز شناخته می شود، استفاده از کرم های ضد آفتاب است. ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که چرا این مرحله را مهم ترین مرحله نام گذاری کرده ایم. 80 درصد پیری بر اثر قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اتفاق می افتد؛ از این رو ضد آفتاب نقش بسیار مفید و موثری در پیشگیری از ایجاد چین و چروک بر عهده دارد. استفاده از ضد آفتاب برای همه افراد امری ضروری است.

در واقع فرقی نمی کند که شما چند سال دارید، کجا زندگی می کنید یا چند ساعت از روز را در فضای باز می گذرانید؛ در هر صورت باید هر روز از ضد آفتاب مناسب پوستتان بهره ببرید. با توجه به موارد گفته شده، به احتمال زیاد پاسخ پرسش خود را دریافتید.

سایر عوامل موثر در از بین بردن چین و چروک های پوست

پس از ذکر تمام مراحل روتین پوست ضد چروک، می خواهیم در این بخش از مقاله به بررسی مواردی بپردازیم که سبک زندگی شما را تشکیل می دهند و به نوعی با ایجاد چین و چروک بر پوستتان مرتبط اند. دانستن این موارد و رعایت کردنشان می تواند در کاهش میزان چین و چروک قسمت های مختلف بدن تاثیر به سزایی داشته باشد. این موارد عبارت اند از:

  • مصرف قند و شکر خود را محدود کنید

بر اساس مطالعات صورت گرفته، قند در بدن انسان فرایندی را آغاز می کند که گلیکاسیون نامیده می شود. محصولات نهایی گلیکوزیشن پیشرفته برای پوست انسان بسیار مضر هستند. این محصولات نهایی با نام AGE شناخته می شوند.

عملکرد این مواد به گونه ای است که در آن کلاژن تجزیه می شود و روند پیر شدن بدن با سرعت بیشتری اتفاق می افتد. AGE ها همچنین با خوردن غذا های سرخ شده یا کباب شده نیز ایجاد می شوند. در نتیجه شما می توانید با محدود کردن میزان مصرف قند و شکر و غذا های چرب و سرخ شده، به جوان تر نگه داشتن بدن خود کمک کنید.

  • سیگار را ترک کنید

مضرات مختلف و متعددی که سیگار برای سلامتی انسان دارد، امری است که برای همگان واضح و مشخص است؛ اما ممکن است بسیاری از مردم ندانند که مصرف بیش از حد آن می تواند بر پیری زودرس بدن تاثیر بگذارد. مطالعه ای جالب توجه بر روی دو قلو های همسان صورت گرفت. یکی از آن ها به سیگار اعتیاد داشت و دیگری نداشت.

با وجود این که هر دو آن ها همسن بودند، آثار مخرب مصرف سیگار بر صورت فردی که عادت به آن داشت، باور کردنی نبود. حتی قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری های خطرناک و گوناگون را مانند سرطان افزایش دهد و پوست شما را با آسیب های جبران ناپذیری مواجه سازد. بنابراین علاوه بر محصولات پوستی ضد چین و چروک، باید مراقب عوامل جانبی نیز باشید.

  • از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن نارگیل با خاصیت نرم کننده ای که دارد، می تواند شکاف های اپیدرم را پر کند و پوستی صاف، شفاف و درخشان را به شما هدیه دهد. عملکرد روغن نارگیل تنها به صاف کردن پوست محدود نمی شود؛ بلکه استفاده از آن موجب می شود که پوست رطوبت خود را حفظ کند و در نتیجه صورت شما پر تر به نظر برسد. روغن نارگیل به عنوان درمانی موثر برای پوست های خشک شناخته شده است و با مرطوب کردن آن از پیری پوست پیشگیری می کند.

چین و چروک پوست و رفع آن

  • از مکمل های بتاکاروتن بهره ببرید

بتاکاروتن ها از آسیب رساندن نور فرابنفش خورشید به پوست و چشم جلوگیری می کنند. بتاکاروتن و رتینول یا همان ویتامین A در بیشتر محصولات ضد چروک جزو ترکیبات اصلی به حساب می آیند. البته تنها راه تامین بتاکاروتن ها خرید این محصولات نیست و شما می توانید آن ها را با مکمل های این ماده نیز دریافت کنید. تنها مصرف 30 میلی گرم از بتاکاروتن در روز باعث می شود پوست شما دچار پیری زودرس نشود. این مواد همچنین می توانند چین و چروک های سطحی روی پوست را ترمیم کنند.

  • حالت خوابیدن خود را تغییر دهید

نحوه خوابیدن شما می تواند باعث ایجاد چین و چروک بر روی پوستتان شود. به این حالت «فشرده سازی» می گویند؛ زیرا به دلیل فشار آوردن صورت شما به بالش هنگام خواب ایجاد می شود. به مرور زمان این فشرده سازی موجب می شود که پوستتان در برخی نواحی ضعیف تر از نواحی دیگر شود و بر روی آن چین و چروک هایی مشاهده شود.

اگر شما حالت خوابیدن خود را به خوابیدن به پشت تغییر دهید، می توانید به آسانی از ایجاد چین و چروک های جدید پیشگیری کنید یا میزان آن ها را کاهش دهید.

  • مصرف آنتی اکسیدان را جدی بگیرید

استرس اکسیداتیو بیش از هر عضو دیگری باعث تخریب پوست می شود. این امر به این معناست که پوست شما فقط به دلیل عوامل بیرونی خاص با آسیب مواجه نمی شود؛ بلکه انجام کار های ساده روزمره نیز به مرور زمان ایجاد چین و چروک بر روی آن را در پی دارد. آنتی اکسیدان ها بدن را در مبارزه ای که با آسیب های استرس اکسیداتیو می کند، یاری می دهند.

برای تامین این ماده می توانید از ضد آفتاب هایی که با آنتی اکسیدان غنی شده اند، بهره ببرید. رژیم غذایی مفید نیز می تواند در افزایش سطح آنتی اکسیدان در بدن شما موثر واقع شود. برای این کار می توانید میزان مصرف زغال اخته، لوبیا، انگور، کلم و اسفناج را در وعده های غذایی روزمره خود بالا ببرید و از درون پوستی سالم تر داشته باشید.

 

این مقاله را بخوانید: چگونه با مصرف کرم ها پوستی جوانتر داشته باشیم؟

 

جمع بندی

با افزایش سن میزان چین و چروک که یکی از نشانه های طبیعی پیری بدن است، بر سطح پوست افزایش می یابد و ظاهر ناخوشایندی را ایجاد می کند. پیشگیری از ایجاد چین و چروک ها و حتی درمان آن ها کار دشوار و پر زحمتی نیست و شما می توانید با در نظر گرفتن برخی از موارد جزئی و رعایت دقیق و جزء به جزء روتین مراقبت از پوست این کار را انجام دهید.

ما در این مقاله در ابتدا درباره چین و چروک و عوامل موثر بر ایجاد آن بر روی پوست مطالبی بیان کردیم، سپس کوشیدیم مراحل دقیق یک روتین پوستی ضد چروک را برایتان بررسی نماییم. در انتها نیز به ذکر مواردی پرداختیم که با رعایت آن ها در زندگی روزمره تان می توانید به آسانی به مقابله با چین و چروک های بدنتان بپردازید.

علاوه بر استفاده از محصولاتی مانند انواع پاک کننده ها، تونر ها، کرم های مرطوب کننده و ... ، می توانید تمام این محصولات را به صورت پک خریداری و استفاده نمایید. ما پک لیفتینگ اوریفلیم و پک ضد چین و چروک اوریفلیم را به شما پیشنهاد می دهیم. شما می توانید تمامی محصولات اورجینال تخصصی پوست، از بهترین برندهای جهانی را از فروشگاه اینترنتی آرانیکا تهیه کنید.