شاید برای شما هم  اتفاق افتاده است که وقتی عطر می خرید و می خواهید برای اولین بار روی بدن خود اسپری و تست کنید، متوجه می شوید مقداری عطر از زیر والف نشت کرده و کم کم هم بیشتر می شود. یا در برخی مواقع ممکن است فنر والف شکسته شده باشد و نتوانید عطر را اسپری کنید. هیچکدام این تجربه ها برای ذهن ما حس خوبی را تداعی نمی کند، مخصوصا اگر عطر را تازه خریداری کرده باشید و والف عطر به خوبی کار نکند فکر می کنید که احتمالا عطر تقلبی است.

 

ما در این مقاله سعی می کنیم به بررسی این موضوعات بپردازیم و بدانیم که اصلا والف چیست؟ چرا هنگام اسپری کردن عطر باید والف آن را تا آخر فشار دهید؟ تعمیر والف عطر، روش گام به گام تعمیر والف عطر در خانه، برای تعمیر والف باید چه کار کنیم؟ آیا میتوان والف را خودمان در خانه تعمیر کنیم؟ اگر نتوانستیم والف را در خانه تعمیر کنیم چه کنیم؟

 

 

والف چیست؟

به بخشی که باعث اسپری یا پاشیدن عطر می شود را در اصطلاح والف می گویند. در واقع خروجی عطر از شیشه از این قسمت انجام می پذیرد که به آن والف یا ولو می گویند.

 

والف عطر

 

دلیل اصلی خرابی والف

برخی از افراد برای استفاده از عطر والف را تا آخر فشار نمی‌ دهند تا عطر کمتر اسپری شود. در واقع این کار کاملا اشتباه است، چرا که مقدار عطر باقی مانده در والف با هوا ترکیب شده و از زیر والف به بیرون نشت می‌ کند. به این صورت در هر بار اسپری عطر، تمام آن قطره قطره از زیر والف به بیرون می‌ ریزد و به شما ضرر بیشتری وارد می‌ کند.
بهتر است با انگشت اشاره پاف ادکلن را با ملایمت تا انتها فشار دهید. وارد کردن فشار نصفه به پاف موجب خرابی و هوا گرفتن آن می‌ شود. از دلایل دیگر خرابی والف می‌ توان به ضربه خوردن در اثر افتادن بر روی زمین و محکم فشار دادن والف اشاره داشت که در هر دو مورد امکان در رفتن بست شلنگ از داخل وجود دارد.

 

چرا هنگام اسپری کردن عطر باید والف آن را تا آخر فشار دهید؟

وقتی که برای اولین بار از عطر استفاده می کنید ممکن است والف عطر را تا آخر فشار ندهید که کمتر اسپری کنید که بیشتر از آن عطر استفاده کنید اما این کار اشتباه است، به این دلیل که وقتی تا آخر والف را فشار ندهید مقداری عطری که به بیرون اسپری نشده با هوا ترکیب شده و از زیر والف به بیرون نشت می کند و باعث می شود با هر بار اسپری عطر تمام آن قطره قطره از زیر والف به بیرون بریزد و این ضرر بیشتری را به شما وارد می کند.

پس هنگام اسپری کردن عطر والف ان را تا آخر فشار دهید. البته برای تعمیر والف می توانید با یک دستمال کاغذی خشک درپوش والف را بردارید و خشک کنید و سپس درپوش را دوباره به جای اولیه خود قرار دهید و از عطر استفاده کنید. در اینصورت مشکل برطرف خواهد شد.

 

 

تعمیر والف عطر

هنگام استفاده از عطر ممکن است فرد فشار زیادی را به والف عطر وارد نماید یا بطری عطر با زمین برخورد کند و ضربه ای بخورد بطوری که پس از آن والف عطر به خوبی کار نکند و ما مجبور به تعمیر والف عطر شویم. این پروژه تعمیر شامل یک دستورالعمل گام به گام در مورد چگونگی تعمیر والف عطر است. بنابراین، این تعمیر مستلزم این است که هنگام اجرای ان اقدامات ایمنی بیشتری را انجام دهید زیرا بطری از شیشه ساخته شده است که اگر به آرامی مورد استفاده قرار نگیرد به راحتی می شکند.

ما به شما تعمیر والف عطر در خانه را هرگز پیشنهاد نمیکنیم به این خاطر که احتمال شکستن بطری عطر توسط شما در هنگام تعمیر زیاد است و اگر شیشه عطر گران قیمت شما بشکند بی شک خسارت زیادی را متحمل خواهید شد؛ پس بهتر است این کار را به کارشناسان متخصص در این حرفه بسپارید و با آرامش خاطر تعمیر حرفه ای آن دیگر نگران هیچ چیز نباشید.

 

تفاوت والف عطرهای اصل و تقلبی

معمولا در عطر‌های فیک یا تقلبی از والف‌ های معمولی که قسمت پایینی آن دارای یک فلز نامرغوب و ساده است، استفاده می‌ شود. همین مسئله موجب افزایش قیمت عطرهای کپی و تقلبی شده است. دقت داشته باشید که در قسمت پایین والف عطرهای تقلبی اصلا از پلاستیک استفاده نمی‌ شود.

در واقع والف نسخه فیک یا کپی عطرهای اصل ساده و معمولی است. در عطر‌های اصل قسمت پایین والف از پلاستیک یا فلز باکیفیت ساخته شده، در صورتی که عطر تقلبی زیر والف از فلزی بی‌کیفیت ساخته می‌ شود. در نظر داشته باشید که شناخت والف یا همان ولو و قسمت زیرین آن از راه‌ های تشخیص عطر اصل از تقلبی به حساب می‌ آید. ولی به این نکته دقت داشته باشید که توجه به والف برای تشخیص اصل بودن عطر به تنهایی کافی نیست.

 

چگونگی تشخیص عطرهای اصل با والف معمولی

در زیر والف قسمتی وجود دارد که دور آن را می‌پوشاند. علاوه‌‌‌‌‌ بر آن توپی در مسیر شیر قرار گرفته که از بروز نشتی جلوگیری می‌ کند. قسمت پایینی یا زیر والف از جنس فلز و یا پلاستیک ساخته شده و بر اساس کیفیت عطر، مدل و جنس آن متفاوت می‌ باشد.

مدل فلزی آن بر اساس شکل و نوع ساخت به دو صورت فرو رفته و برآمده وجود دارد. عطرهای اصلی که والف معمولی دارند را می‌ توانید بر همین اساس تشخیص دهید. در واقع با شناخت قسمت پایین والف امکان تشخیص عطر اصل و فیک وجود دارد.

 

مشخصه‌ های عطر اورجینال

در اغلب عطرهای برند والنتینو از افشانه‌ های ساچمه‌ ای و باکیفیت شرکت آل ب آی فرانسه استفاده می‌ شود. در صورتی در نمونه‌ های فیک یا همان تقلبی ولنتینو از افشانه و پمپ چینی استفاده می‌ شود. دقت داشته باشید که افشانه این عطر‌ها به سرعت خراب شده و یا نشت پیدا می‌ کند. در ادامه به مشخصه‌ های عطر اورجینال اشاره خواهیم داشت:
 

  • نوع پلاک

در عطر‌های اورجینال پلاک نصب شده بر روی شیشه فلزی است. در صورتی که در نمونه‌ های فیک و تقلبی جنس پلاک پلاستیکی می‌ باشد.

 

  • کد شیشه و جعبه

بچ نامبر یا همان کد شیشه معمولا در زیر شیشه عطر چاپ شده است. در صورتی که در نمونه‌ های تقلبی هیچ کدی بر روی محصول وجود ندارد.

 

  • چاپ اطلاعات

در عطرهای اورجینال و اصل اطلاعات تکمیلی به صورت چاپ شده قابل مشاهده است. ولی در نمونه‌‌‌‌‌ های فیک اطلاعات به صورت لیبل درج شده است.

 

  • جنس افشانه

در بسیاری از عطر‌های اصل افشانه از جنس پلاستیک می‌ باشد.

 

  • نوع پمپ

پمپ عطر‌ها با برداشتن افشانه قابل مشاهده است. در عطرهای اورجینال و اصل از پمپ‌ های فلزی مات و محکم استفاده می‌‌ شود. در صورتی که در نمونه‌ های تقلبی و فیک از پمپ‌ های رایج آلومینیومی استفاده می‌ شود که کیفیت مطلوبی ندارند و زود دچار خرابی و نشت می‌ شوند.

 

  • طوق

یکی از تفاوت‌ های اصلی عطرهای اورجینال با نمونه‌ های غیر اصل و تقلبی در طوق قرار گرفته می باشد. در عطرهای اورجینال جنس طوق فلزی است. در صورتی که در نمونه‌ های فیک از طوق پلاستیکی استفاده می‌ شود.

 

 

نکاتی در مورد تعمیر یا تعویض والف عطر

به طور کلی امکان تعویض افشانه و پمپ عطر وجود ندارد، چرا که آنها حالت پرچ شده دارد و در آوردن آنها بدون آسیب رسیدن به شیشه کار سخت و زمانبری است. به همین دلیل معمولا این کار انجام نمی‌ شود. اگر افشانه عطر دچار خرابی شده است، توصیه می‌ کنیم با مراجعه به عطر فروشی، شیشه عطر را به صورت کامل تعویض کنید.
دقت داشته باشید که کار تعویض شیشه عطر گاهی پیچیده و مشکل است. به همین دلیل بهتر است این کار را به عطر فروشی‌‌‌ ها واگذار کنید.

 

اگر والف عطر خراب باشد یعنی اصلا اسپری نکند، راهکار چیست؟

نگران نباشید با یک هزینه جزئی والف عطر شما تعویض می شود، بهتر است این عطر را برای دفتر آرانیکا بفرستید تا ظرف مدت 72 ساعت والف جدید جایگزین شده و عطر برای شما ارسال شود.

بعضی از اشخاص فکر می کنند که اگر عطر را از شیشه آن خارج شود و درون ظرف دیگری ریخته شود. رایحه خود را از دست می دهد، در حالکیه اصلا اینطور نیست این مطلب به این دلیل عرض شد که چون در بعضی مواقع امکان تعمیر والف وجود ندارد پس مجبور هستیم که شیشه ی عطر را عوض کنیم که این مورد اصلا در رایحه و نت های عطر تاثیر گذار نخواهد بود.

 

در صورت شکستن شیشه عطر (هنگام جا به جایی یا تعمیر والف عطر در کارگاه آرانیکا)، مسئولیت شکستن شیشه عطر با مشتری خواهد بود و فروشگاه آرانیکا هیچ مسئولیتی را نمی پذیرد و تمام هزینه های ناشی از خسارت آن بعهده مشتری می باشد.

 

تنها مرجع تعمیر والف عطر و یا تعویض شیشه عطر در ایران می باشیم که برای تعمیرات والف عطر ها می توانید از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 17 به دفتر آرانیکا مراجعه کنید و عطر را تحویل ما بدهید تا بعد از 72 ساعت کاری تعمیر و مجدد به شما عودت داده شود. البته خواهشمندیم قبل از ارسال با دفتر هماهنگی بفرمایید.