ما در این مقاله قصد داریم شما دوستان و همراهان عزیز و گرامی سایت آرانیکا را با دو اصطلاح مانیکور و پدیکور آشنا کنیم و پس از بررسی تفاوت مانیکور و پدیکور و معرفی مزایا و فواید انجام آن، به شما روش صحیح مانیکور و پدیکور در خانه را آموزش دهیم.

اگر شما هم به سلامت و زیبایی و مراقبت ناخن های دست و پا خود اهمیت می دهید وعلاقه مند هستید تا در این ایام کرونا به جای رفتن به آرایشگاه و نگرانی از رعایت شیوه نامه های بهداشتی، مانیکور و پدیکور ناخن خود را به تنهایی در منزل با همان کیفیت انجام دهید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

مانیکور و پدیکور به چه معناست؟

مانیکور و پدیکور یک روش عالی برای مراقبت ناخن دست و پای شماست که علاوه برجلا دادن و زیبایی شگفت انگیزی به ظاهر ناخن شما می بخشد. هدف از مانیکور و پدیکور حفظ سلامت صفحه و کوتیکول ناخن سالم و ایجاد یک روکش تمیز و صیقلی می باشد. به طور خلاصه در یک جمله می توان گفت مانیکور و پدیکور مراقبت ناخن هاست.

 

فرق مانیکور و پدیکور چیست؟

می توان به مانیکور و پدیکور به چشم دو درمان متفاوت نگاه کرد. واضح ترین تفاوت این است که مانیکور روی ناخن های دست انجام می شود در حالی که پدیکور روی انگشتان پا انجام می شود.

 

عکس مانیکور و پدیکور

 

تمرکز هر درمان نیز متفاوت است. به عنوان مثال، مانیکور معمولاً شامل کوتاه کردن و فرم دادن به ناخن ها، درمان کوتیکول و استفاده از لاک ناخن است. درمان پدیکور شامل همین فرآیند به همراه درمان های دیگر مانند خیس کردن پا، برداشتن پوست مرده و خشک با سوهان پا یا سنگ پا، استفاده از ماسک و اسکراب لایه بردار پا است.

 

 

مزایای مانیکور و پدیکور

 

1. پوست مرده را از بین می برد

مانیکور و پدیکور حاوی یک ماده لایه بردار ساینده است که به حذف سلول های مرده پوست از ناخن های شما کمک می کند تا آنها را صاف، براق و سالم نشان دهد. 

 

2. کاهش ناخن های زیر پوستی

انجام منظم مانیکور و پدیکور می تواند با بهبود سلامت ناخن های شما، به کاهش خطر رشد ناخن های پا کمک کند.

اگر به طور نسبتاً منظم ناخن های فرو رفته را تجربه می کنید، احتمالاً به دلیل تجمع پوست مرده در اطراف ناخن های شما ایجاد می شود. با برداشتن پوست مرده از طریق لایه برداری و کوتاه کردن طول ناخن برای از بین بردن لبه های تیز، می توان خطر رشد ناخن های پا را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

3. فواید پوستی

درمان های مانی پدی روشی موثر برای بهبود سلامت کلی و ظاهر پوست شما است. ماساژ دست و پا به افزایش گردش خون کمک می کند، تمیز کردن منظم به جلوگیری از عفونت قارچی کمک می کند و پوست شما صاف تر می شود!

 

4. استحکام ناخن

مانیکور و پدیکورعلاوه بر مراقبت ناخن می تواند ناخن های ضعیف را بهبود و جریان خون را در آنها تقویت کند. کوتاه کردن، سوهان دادن و فرم دادن به ناخن ها به کاهش خطر شکستن ناخن کمک می کند.

 

 

روش صحیح انجام مانیکور در خانه


1) ابزار خود را آماده کنید.

برای انجام یک مانیکور عالی، به لوازم خاصی نیاز دارید. بیشتر لوازم را می توان در یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت ست مانیکور و پدیکور خریداری کرد. برای انجام یک مانیکور به سبک سالن، به موارد زیر نیاز دارید:

  • لاک ناخن، بیس کات و تاپ کات
  • لاک پاک کن
  • توپ های پنبه ای
  • گوش پاکن
  • کاسه ای پر از آب گرم و ژل دوش مرطوب کننده
  • مجموعه ای از ابزارهای مانیکور که شامل فشار دهنده کوتیکول و تیغه کوتیکول است
  • مرطوب کننده کوتیکول

 

2) یک لاک پاک کن بدون استون انتخاب کنید.

لاک پاک کن های استون تمایل دارند لاک را سریعتر پاک کنند. با این حال، آنها همچنین حاوی مواد شیمیایی خشن هستند که می توانند ناخن ها را از بین ببرند.

شما باید لاک پاک کن بدون استون را انتخاب کنید، به خصوص اگر ناخن های خود را مرتباً تمیز می کنید. لیست مواد تشکیل دهنده هر لاک پاک کننده ای که استفاده می کنید را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی استون نیست.

 

3) هر گونه اثر از لاک قبلی را پاک کنید.

برای شروع، باید لاک قبلی را پاک کنید. اگر لاک قدیمی روی ناخن های خود ندارید، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید. شما نباید ناخن های خود را در پاک کننده آغشته کنید، زیرا ممکن است برای ناخن های شما خشن باشد. در عوض، یک تکه پنبه را به پاک‌کننده آغشته کنید و به آرامی ناخن‌هایتان را تا زمانی که باقی مانده لاک پاک شود، بکشید. 

 

4) کوتیکول های خود را مرطوب کنید.

قبل از استفاده از هر لاکی باید کوتیکول های خود را مرطوب کنید. این می تواند به کوتیکول های شما کمک کند تا رطوبت را حفظ کنند و ناخن های شما را سالم نگه دارند.

در نزدیکی ریشه ناخن، فلپ کوچکی از پوست به نام کوتیکول وجود دارد. کمی مرطوب کننده روی این پوست بزنید. کرم را به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید تا تکه های توده کرم در پوست شما حل شود.

 

5) دستان خود را دو دقیقه خیس کنید.

کاسه آب گرم خود را پر از ژل دوش بردارید. نوک انگشتان خود را در کاسه قرار دهید. اجازه دهید دو دقیقه خیس بخورند. می توانید از ساعت برای ردیابی زمان استفاده کنید، اما ممکن است بتوانید علامت دو دقیقه را فقط با شمارش تا 120 در سر خود اندازه گیری کنید.

 

6) کوتیکول های خود را عقب برانید و کوتیکول های قدیمی را ببرید.

فشار دهنده کوتیکول خود را که یک چوب کوچک چوبی یا پلاستیکی است بردارید. از این روش برای فشار دادن آرام هر یک از کوتیکول های خود به سمت عقب استفاده خواهید کرد تا با پوست انگشتان شما ترکیب شوند. کوتیکول های قدیمی تر از زیر کوتیکول های عقب رانده شده بیرون می آیند. کاتر کوتیکول خود را بردارید و تیغه را در طول کوتیکول های خود بکشید تا آنها را جدا کنید. 

شما می خواهید در این مرحله احتیاط کنید. هنگامی که کوتیکول های خود را به عقب فشار می دهید و آنها را برش می دهید بسیار ملایم باشید. از حرکات بسیار آهسته استفاده کنید. بریدن یا فشار دادن شدید کوتیکول ها می تواند منجر به عفونت شود. 

هرگز قبل از عقب زدن کوتیکول ها از خیس کردن انگشتان خود غافل نشوید. اگر دست های شما کمی خیس باشد، کوتیکول ها راحت تر حرکت می کنند. این همچنین می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.

 

7) ناخن های خود را گیره و سوهان بزنید.

اگر ناخن‌هایتان اندازه و شکل دلخواه شما نیست، حالا باید آن‌ها را کوتاه کرده و سوهان بزنید. برای این کار می توانید از یک ست ناخن گیر و سوهان ناخن استفاده کنید. همچنین باید از بافر ناخن برای صاف کردن قسمت بالای ناخن استفاده کنید.

ناخن ها را به طول دلخواه خود کوتاه کنید. سپس یک فایل بردارید و آنها را به شکل خوب در بیاورید. مانیکورهای سبک سالن معمولاً ناخن ها را به شکل مربع سوهان می دهند یا لبه های ناخن را گرد می کنند. برای ایجاد ظاهری مربعی، هر ناخن را در قسمت بالایی سوهان کنید و سپس لبه‌ها را کمی نرم کنید تا خیلی تیز نباشند.

برای داشتن ظاهری گرد، نوک ناخن های خود را در یک انحنای نرم سوهان کنید. حتما ناخن های خود را فقط در یک جهت سوهان بزنید. از یک لبه شروع کنید و به سمت لبه دیگر بروید. از استفاده از فایل های فلزی خودداری کنید، زیرا ممکن است خیلی خشن باشند. یک تخته سنباده یا سوهان ناخن کریستالی را انتخاب کنید.

بافر ناخن خود را به آرامی روی قسمت بالای ناخن هایتان بمالید تا ظاهری صاف و یکدست پیدا کنند. با این حال، برای مدت طولانی بافر نکنید. اگر ناخن ها خیلی صاف شوند، لاک ممکن است سر بخورد.

 

8) یک پوشش پایه اضافه کنید.

بیس کات از ناخن های شما در برابر تیره شدن توسط لاک محافظت می کند. همچنین باعث می شود لاک ناخن صاف تر شود. یک لایه بیس کت به ناخن های خود اضافه کنید. 

از حدود سه ضربه برای پوشاندن ناخن های خود در پوشش پایه استفاده کنید. در صورت وجود هر گونه توده یا لکه های ناهموار، از چند حرکت کوتاه تر برای صاف کردن این برجستگی ها استفاده کنید.

برای بهترین نتیجه، باید اجازه دهید ناخن ها در هوا خشک شوند. با این حال، از آنجایی که چندین لایه را اضافه می کنید، این کار می تواند زمان بر باشد. می توانید ناخن های خود را با سشوار خشک کنید، اما مطمئن شوید که آن را روی حرارت کم قرار دهید. اگر آن را روی حرارت زیاد یا متوسط قرار دهید، ممکن است در نهایت انگشتانتان بسوزند.

 

9) یک لایه لاک ناخن اضافه کنید.

برای رسیدن به بهترین نتیجه باید لاک ناخن را لایه لایه اضافه کنید. با یک لایه نازک پولیش شروع کنید. اگر پولیش کمی سبک به نظر می رسد نگران نباشید. وقتی لایه دوم را اضافه کنید تیره تر می شود. مانند پوشش پایه، دو تا سه ضربه بزنید. اگر متوجه لکه‌های ناهموار شدید، از حرکات کوتاه‌تری برای صاف کردن لاک استفاده کنید. 

روش خشک کردن مانند پوشش پایه است. خشک کردن با هوا بهترین کار را انجام می دهد، اما می توانید برای خشک کردن ناخن های خود از یک سشوار با درجه حرارت کم استفاده کنید.

 

10) لایه دوم لاک ناخن را اضافه کنید.

از دو تا سه ضربه برای پوشاندن ناخن های خود در لایه دوم استفاده کنید. اگر نیاز به صاف کردن خطوط یا حباب دارید، از چند حرکت کوتاه تر برای این کار استفاده کنید. این باید لاک ناخن شما را تیره تر و صاف تر کند. می‌توانید ناخن‌ هایتان را با هوا خشک کنید یا از یک سشوار با درجه حرارت ملایم استفاده کنید.

 

11) یک تاپ کات اضافه کنید.

تاپ کات از لاک شما محافظت می کند و به آن اجازه می دهد تا دو هفته دوام بیاورد. همچنین ناخن های شما را شفاف تر و صاف تر نگه می دارد. یک لایه رویی را به همان روشی که لایه های دیگر را اعمال کردید، بزنید. بیشتر سخت کار کنید تا روکش صاف به نظر برسد، زیرا این آخرین لاکی است که استفاده می کنید.

 

12) اجازه دهید ناخن ها کاملا خشک شوند.

اگر اجازه دهید پس از افزودن لایه نهایی، ناخن‌های شما در هوا خشک شوند، صاف‌تر و براق‌تر به نظر می‌رسند. خشک شدن کامل ناخن ها ممکن است یک ساعت طول بکشد.

بنابراین تا زمانی که ناخن هایتان خشک نشده اند، از دست زدن یا دست زدن به چیزی خودداری کنید. کاری پیدا کنید که حواس خود را پرت کنید. یک برنامه تلویزیونی را که دوست دارید ببینید یا به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید.

 

13) اطراف لبه های ناخن خود را با گوش پاک کن تمیز کنید.

حتی زمانی که به آرامی و با دقت کار می کنید، ممکن است کمی لاک روی پوست اطراف ناخن شما بریزد. اگر می خواهید مانیکور شما حرفه ای به نظر برسد، یک گوش پاک کن را به لاک ناخن بزنید.

سپس نوک گوش پاک کن را بردارید و آن را در امتداد پوست ناخن خود بمالید تا لبه های زبر یا لاک ریخته شده از بین برود. شما نمی خواهید به طور تصادفی ناخن های خود را مالش دهید، زیرا این کار باعث پاک شدن لاک می شود.

 

14) مرطوب کننده کوتیکول را دوباره استفاده کنید.

محصولات مورد استفاده در لاک ناخن می توانند برای ناخن های شما خشن باشند. پس از اتمام کار ناخن، بهتر است یک لایه دیگر از مرطوب کننده کوتیکول اضافه کنید. به یاد داشته باشید برای استفاده از مرطوب کننده کوتیکول، روی هر یک از کوتیکول های خود مرطوب کننده بزنید. سپس مرطوب کننده را به پوست خود بمالید.

 

 

روش صحیح انجام پدیکور در خانه

 

1) برای شروع، ابتدا ابزار لازم پدیکور خود را تهیه کنید.

شما می توانید بیشتر مواد مورد نیاز خود را در یک داروخانه محلی، سوپر مارکت یا فروشگاه زیبایی پیدا کنید. برای انجام یک پدیکور به سبک سالن، به موارد زیر نیاز دارید:

  • لاک پاک کن بدون استون
  • نمک دریا یا کوکتل و یک کاسه به اندازه کافی بزرگ برای هر دو پای شما
  • ناخن گیر و سوهان ناخن پا
  • سنگ پا یا وسیله ای مشابه
  • مرطوب کننده پا
  • فشار دهنده کوتیکول و گیره کوتیکول
  • جداکننده های انگشت پا
  • لاک و تاپ کات
  • گوش پاک کن
  • توپ های پنبه ای
  • ژل لایه بردار 

 

2) لاک قدیمی خود را پاک کنید.

برای شروع، لاک ناخن خود را پاک کنید. مانند ناخن های دست، از خیساندن ناخن های پا به لاک خودداری کنید. یک توپ پنبه ای را به پاک کننده ناخن آغشته کنید. ناخن های پای خود را تا زمانی که تمام لاک های قدیمی پاک شوند، پاک کنید. اگر لاک باقی مانده روی ناخن های پا ندارید، می توانید از این مرحله صرف نظر کنید. 

 

3) خیساندن نمک دریا را انجام دهید.

شما می خواهید پوست پای خود را مرطوب و شل کنید تا پوست مرده را از بین ببرید. خیساندن نمک دریا می تواند به این امر کمک کند و همچنین می تواند کوتیکول های شما را برای مراقبت آماده کند.

کاسه خود را با آب گرم پر کنید و یک درپوش نمک دریای مرده یا یک کوکتل به آن اضافه کنید. پاهای خود را حدود 10 دقیقه در لگن فرو کنید.

 

4) ناخن های پای خود را بگیرید و سوهان بزنید. 

یک ناخن گیر بردارید و ناخن های پای خود را مستقیماً از عرض آن کوتاه کنید. آنها باید به قدری کوتاه باشند که حتی با نوک انگشتان پا هم اندازه باشند.

سپس یک سوهان ناخن بردارید و لبه هر ناخن را گرد کنید تا یک شکل منحنی زیبا ایجاد کنید.برای سوهان کشیدن ناخن ها، لبه سوهان را در امتداد ناخن هایتان بمالید تا کم کم فرسوده شوند و شکل دلخواه شما را در بیاورند.

 

5) لکه های ناهموار روی پاها را با سوهان پا پر کنید.

از سنگ پا یا یک شی مشابه برای مالش لکه های پینه دار روی پاهای خود استفاده کنید. سنگ را به آرامی روی نواحی مشکل دار مانند پاشنه پا و انگشت شست پا بمالید. مالش دهید تا پوست زبر و پینه‌دار را از بین ببرید و پاهای صافی داشته باشید.

 

6) تراشیدن

پس از از بین بردن لکه های زبر، می خواهید پوست خود را لایه برداری کنید. با این کار سلول های مرده پوست پاهای شما جذب می شود. ژل لایه بردار خود را بردارید و آن را روی مناطقی که سوهان زدید بمالید. به آرامی مالش دهید، اما با نیروی کافی برای از بین بردن پوسته پوسته شدن پوست. وقتی کارتان تمام شد، پاهایتان را با آب لوله کشی بشویید و با حوله خشک کنید.

 

7) پاهای خود را مرطوب کنید.

پاهای شما پس از لایه برداری و لایه برداری کمی خشک می شود. برای جبران چربی های از دست رفته، باید از مقداری مرطوب کننده استفاده کنید. مقدار زیادی از کرم پا را روی پاهای خود بمالید، مطمئن شوید که مناطقی را که سوهان شده و لایه برداری شده است، هدف قرار دهید. از گرفتن کرم پا بین انگشتان خود غافل نشوید. این مناطق اغلب هنگام مرطوب کردن نادیده گرفته می شوند.

 

8) به عقب فشار دهید و کوتیکول های خود را ببرید.

فشار دهنده کوتیکول خود را بردارید و به آرامی کوتیکول های روی ناخن های پا را به عقب فشار دهید. کوتیکول‌ها مانند ناخن‌های شما، ورقه‌های کوچکی از پوست روی پایه ناخن‌های شما هستند. سپس، کاتر کوتیکول خود را بردارید و تیغه را در طول کوتیکول های خود بکشید تا آنها را جدا کنید.

دقت کنید که ملایم باشید و به آرامی حرکت کنید. در مورد خطر عفونت، ناخن های پا با ناخن های دست تفاوتی ندارند. فشار دادن یا بریدن با نیروی زیاد می تواند منجر به عفونت شود.

 

9) جدا کننده انگشتان پا قرار دهید و یک پوشش پایه بزنید.

جداکننده های انگشت پا را بردارید و آنها را روی پاهای خود قرار دهید. جداکننده های انگشت پا دستگاه های پلاستیکی با شکاف هایی برای هر انگشت پا هستند. آنها طوری طراحی شده اند که هنگام کار بین انگشتان پا فاصله ایجاد کنند و از لاک زدن روی پوست شما جلوگیری کنند.

 

جدا کننده انگشتان پا برای پدیکور

 

هنگامی که جداکننده ها در جای خود قرار گرفتند، یک لایه پایه به هر ناخن پا اضافه کنید. بیش از دو ضربه قلم مو برای اعمال پوشش پایه استفاده نکنید. اگر لایه ها یا حباب های ناهمواری وجود دارد، از چند حرکت کوتاه تر برای صاف کردن پولیش استفاده کنید.

 قبل از اینکه به مرحله بعدی بروید، اجازه دهید پوشش پایه در هوا خشک شود. 

 

10) یک لایه لاک بزنید و اجازه دهید تا خشک شود.

هنگامی که بیس کات شما خشک شد، یک لایه لاک بزنید. دو لایه پولیش را روی انگشتان پا بمالید و به آرامی کار کنید تا از لک شدن لاک جلوگیری کنید. سپس، اجازه دهید ناخن های پا در هوا خشک شود.

خشک شدن ناخن های پا تا حدودی راحت تر از ناخن های دست است. شما باید از راه رفتن بیش از حد خودداری کنید و سعی کنید پاهای خود را صاف نگه دارید.می توانید برای سرگرم کردن خود در طول این فرآیند، کتاب بخوانید یا یک برنامه تلویزیونی تماشا کنید.

 

11) یک تاپ کات اضافه کنید.

پس از خشک شدن کامل ناخن های پا، یک لایه تاپ کات روی لایه رویی بزنید. این کار باعث می‌شود که ناخن‌های پا براق به نظر بیایند و همچنین لاک شما ماندگاری بیشتری داشته باشد. پس از پوشیدن لایه رویی، اجازه دهید کاملاً در هوا خشک شود.

 

12) اطراف لبه های ناخن خود را با گوش پاک کن تمیز کنید.

یک گوش پاک کن را بردارید و آن را به مقداری لاک بزنید. سپس، هرگونه لاکی را که روی پوست اطراف ناخن هایتان قرار گرفته است، پاک کنید. مطمئن شوید که به آرامی حرکت کنید تا از پاک کردن تصادفی پولیش با نوک گوش پاک کن جلوگیری کنید.

 

13) از مرطوب کننده کوتیکول استفاده کنید.

وقتی پدیکورتان تمام شد، از مرطوب کننده کوتیکول استفاده کنید. پوست شما در طول این فرآیند مقداری خشک شده است. یک مرطوب کننده بردارید و آن را روی هر کوتیکول بکشید. سپس مرطوب کننده را روی پوست بمالید تا تمام توده ها حل شوند. 

 

 

منبع: www.wikihow.com