ژان کلود النا توصیف زیبایی از عطر دارد که می گوید:

بو یک کلمه و عطر یک ادبیات است. عطر داستانی است در بو و شاید شعری در خاطره!

چیزی کاملاً جادویی در مورد عطر و ادکلن وجود دارد که فراتر از بوی خوب است. انتخاب عطر ما اندکی از درون ما را با جهان به اشتراک می گذارد، از سبک گلی و شاد، تا تند، غنی و اغوا کننده، ادکلن ما به ایجاد اولین تأثیر بر روی افرادی که قبلا هرگز ندیده اند کمک می کند و این بسیار شگفت انگیز است.

فکر کردن به اینکه چیزی به این سادگی مثل یک رایحه، می تواند چنین جزئیات صمیمی را در مورد افکار درونی یک فرد بدون به زبان آوردن یک کلمه به اشتراک بگذارد. اما کدام عطر برای من بهتر است؟

همانطور که عطرساز معروف اولیویه کرید یک بار گفته بود:

کیف دستی شما ممکن است به یاد نیاید، اما ادکلن شما به دنباله ای از رایحه ها بجا خواهد ماند. این فکر بسیار باور نکردنی است؛ اینکه هنوز می توان در یک اتاق حضور داشت بدون اینکه در آن لحظه حضور واقعی داشته باشید!

 

 

کدام عطر بیشتر مناسب تیپ و شخصیت شماست؟

عطری که می زنید داستان شما یا حداقل بخشی از داستان شما را بیان می کند. رایحه یک ارتباط نامرئی از آنچه شما هستید است. آن را به عنوان یک اکسسوری نهایی در نظر بگیرید که لباس یا روحیه شما را تحسین می کند و بر اساس آن رایحه یا پرفیوم خود را برای روز یا عصر انتخاب کنید.

پرفیوم و رایحه فوق العاده قوی هستند. عطر، احساس و حافظه به طور ذاتی با هم مرتبط هستند. وقتی چیزی را بو می‌کنید، مغزتان احساس شما را ضبط می‌کند، بنابراین وقتی دوباره آن بو را تجربه می‌کنید، به اولین باری که با آن بو مواجه شدید برمی‌گردید.

حس بویایی ما قوی ترین حس در ارتباط مستقیم با مغز است که می تواند شما را به گذشته برگرداند. تحقیقات نشان می دهد که 75 درصد از احساسات ما ناشی از چیزی است که بو می کنیم و ما 100 برابر بیشتر از آنچه می بینیم یا می شنویم به خاطر می آوریم آنچه را که می بوییم. در ادامه قصد داریم ادکلن و رایحه را با توجه به شخصیت افراد مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخچه پیدایش عطر شگفت انگیز است، ما بیش از 6000 سال است که خود را معطر می کنیم. ادکلن در بین النهرین سرچشمه گرفت، جایی که قدیم برای برقراری ارتباط با خدایان، چوب های معطر را می سوزاندند، اما اولین بار زمانی که مصریان شروع به ترکیب ادویه ها، رزین ها و گل های پیچیده کردند، به یک هنر تبدیل شد.

وقتی صحبت از پرفیوم می شود، وارد قلمرو رایحه انتخابی می شویم.

ادکلن ها رایحه هایی هستند که ما به طور خاص تصمیم می گیریم بخشی از سبک زندگی ما باشند. ترکیبات مختلفی در ادکلن ها وجود دارد. واضح ترین آنها گل ها هستند، اما عطرساز به همین جا بسنده نمی کند، آنها همچنین از کل گیاه شکوفه، پوست، میوه، برگ و ریشه استفاده می کنند. اکنون در بسیاری از پرفیوم ها مواد گیاهی بسیار بیشتری وجود دارد. علف‌ها و سرخس‌ها، خزه‌ها، گیاهان و ادویه‌ها به همراه ترکیبات مصنوعی که برخی از عطرهای حیوانی را که دیگر تولید نمی‌شوند، بازسازی می‌کنند. رایحه پایانی چیزی است که با ترکیبات و "نت های" مختلف لایه بندی شده است.

رایحه‌ها به چهار نت اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از گلی، تازه، چوبی و شرقی. این پرفیوم ها بیشتر به عطرهای خاص تری مانند مرکبات، چرم، اقیانوسی و پودری تقسیم می شوند.


چگونه عطر شما با سبک لباس پوشیدن شخصیت شما مرتبط می شود؟
از خودتان بپرسید چه چیزی باعث می شود، آن ادکلن را انتخاب کنید؟
آیا فقط عاشق بوی آن هستید؟
آیا این انتخاب مربوط به ارتباط با کسی یا دوره خاصی از زندگی شماست؟
آیا این پرفیوم نام شخص خاصی را درذهن شما تداعی می کند؟ 
یا زیبایی بطری است که شما را جذب آن کرده است؟
آیا به این دلیل آن را انتخاب می کنید که دیگران آن را روی شما دوست دارند؟


دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما ممکن است پرفیوم خاصی را انتخاب کنید. همواره به این نکته توجه داشته باشید که ادکلنی که شما برای پوشیدن انتخاب می کنید شخصیت درونی شما را منعکس می کند. انتخاب رایحه جنبه دیگری از این بیان بیرونی شخصیت شماست. هر یک از ما ترجیحاتی برای چند مورد از سبک های لباس پوشیدن داریم؛ همچنین ممکن است متوجه شوید که از سبک‌های لباس پوشیدن یا ترکیبی از آنها برای جنبه‌های مختلف زندگی‌تان استفاده می‌کنید، مانند دنیای کار یا زندگی اجتماعی‌تان، که در نحوه بیان خود از طریق لباس و تصویرتان بسیار متفاوت است.

ممکن است متوجه شوید که به بیش از یکی از دسته‌ بندی‌های مختلف رایحه‌ای که برای هر سبک لباس‌ پوشی انتخاب شده‌اند جذب شده‌اید، زیرا ممکن است بخواهید پرفیومی متفاوت از آن که در شب می‌پوشید در محل کارتان بپوشید. ما در اینجا در مورد انواع پرفیوم هایی که ممکن است بر اساس سبک لباس پوشیدن و نوع روانشناختی شخصیت خود انتخاب کنید، مطالبی گردآوری کرده‌ایم که شما را در نحوه تصمیم، بهترین عطر مناسب خودتان یاری می نماید.

 

  • کلاسیک

سبک لباس پوشیدن کلاسیک توسط دنیای تجارت و شرکت ها تجسم یافته است که بسیار تمیز، ساختار یافته، با نظم و همیشه مناسب است. با پیراهن‌های دکمه‌دار و کت‌های شفاف، قدرت و حرفه‌ای بودن خود را به نمایش بگذارید.

گل تازه، آلدئید، این نت‌های معطر تمیز، حس نسیم تازه و زرق و برق آرام کلاسیک را القا می‌کنند. گل‌ها با نت‌های معطر یاس، رز و زنبق به دسته‌های نرم تبدیل می‌شوند. رایحه ای که به آسانی از روز به بعد از ظهر منتقل می شود، ممکن است ادکلنی  خاص و بی انتها باشد که آن را پشت گوش خود می زنید.

نمونه هایی از عطر با سبک شخصیت کلاسیک:

  • Arpege by Lanvin 
  • Blanche by Byredo 
  • White Diamond by Elizabeth Taylor
  • Chanel No. 5

عطر کلاسیک
 

  • آرام

سبک لباس پوشیدن افراد آرام بسیار آسان، غیررسمی و بی تکلف است. لباس‌ها همیشه راحت و کاربردی هستند، معمولاً از پارچه‌های کشباف یا جین برای سهولت در شست‌وشو و پوشیدن آن‌ها استفاده می کنند.
رایحه های چوبی، ادکلن های ساده طبیعی، پرفیوم های تازه با رایحه های معطر مرکبات خوش طعم و اسطوخودوس، ادویه های شیرین و چوب های شرقی، هارمونی از سدر، پتچولی یا نعنا هندی، کاج، چوب صندل و وتیور انتخاب های بسیار مناسبی برای افراد با شخصیت آرام هستند. اگر ادکلن را بیش از حد قوی می‌دانید، می توانید از لوسیون بدن معطر استفاده می‌کنید.

نمونه هایی از عطر با سبک لباس پوشیدن آرام:

عطر برای شخصیت آرام
 

  • نمایشی یا دراماتیک

سبک لباس پوشیدن افراد دراماتیک، جسورانه و هیجان انگیز است. این مطلب به توجه نیاز دارد و از طریق رنگ های روشن، خطوط تیز و عناصر طراحی یا لوازم جانبی در مقیاس بزرگتر بیان می شود.
از رایحه های غنی، اغوا کننده و تند که جسورانه هستند، می توان به رایحه های گلهای شرقی، کهربایی، سنگین اشاره کرد. عطری به شکل مشک، دارچین، هل، وانیل و رایحه های حیوانی همراه با گل ها و چوب ها که با روغن رزین بخور و تقویت شده است. در اینجا رایحه ممکن است آزادانه به کار رود، با این درک که ادکلنی که می زنید نشان می دهد که شما چه کسی هستید. ممکن است از روغن های حمام و لوسیون های بدن برای ماندگاری بیشتر پرفیوم روی پوست لذت ببرید.

نمونه هایی از عطر با سبک لباس پوشیدن شخصیت دراماتیک:

عطر برای شخصیت دراماتیک
 

  • خلاق

سبک لباس پوشیدن خلاقانه کمی عجیب و غریب و متفاوت است. این از طریق قطعات منحصر به فرد، عدم تقارن و ساختار غیرمعمول بیان می شود و می گوید که چیزهای بیشتری از آنچه که به نظر می رسد وجود دارد.
عطرهای پویا که محرک، اصلی و جذاب هستند. مانند سایر عناصر سبک، ممکن است دوست داشته باشید ادکلن را آزمایش کنید و از پرفیوم های چند خانواده مختلف مانند اسپایسی، چوبی و گلی لذت ببرید. شما ممکن است عطر خود را با روحیه و لباس خود برای روز، عصر یا مراسم هماهنگ کنید و ممکن است جذب برندهای عطر صنعتگر شوید.

نمونه هایی از عطر با سبک لباس لباس پوشیدن خلاق:

  • Devin by Aramis 
  • B Balenciaga by Balenciaga
  • Eau de Lierre by Diptique  
  • Vent Vert by Balmain

عطر برای خلاق ها
 

  • سرکش

سبک لباس پوشیدن سرکش بیانگر نیاز شما به غیر متعارف بودن و ناسازگاری است. شما از لباس سنتی پیروی نمی کنید. سخت افزار فلزی، شعارهای معنادار یا ظاهری ممکن است سبک شما را بیان کند.
چرم ممکن است آرایه وسیعی از بوها را داشته باشد که می تواند از عطرهای خوش طعم شیرین تا عطرهای چرمی برجسته و تند متفاوت باشد. نت‌های آن می‌توانند از عسل، تنباکو، چوب و تارهای چوبی که اشاره به چرم دارند تا نت‌هایی مانند وانیل و دانه تونکا که شبیه طعم‌های غذا هستند، متفاوت باشد. در کنار انتخاب لباس و لوازم جانبی، سبک رایحه در اینجا دشوار است. ممکن است جذب برندهای ادکلن زیرزمینی شوند.

نمونه هایی از عطر با سبک لباس پوشیدن سرکش:

عطر برای شخصیت سرکش
 

  • زنانه

سبک لباس پوشیدن زنانه و انتخاب عطر زنانه بیانگر طبیعت گرم، پرورش دهنده و مراقب شماست. شما عاشق زن بودن هستید و دوست دارید زنانه لباس بپوشید، با پارچه های نرم، طرح های گلدار و لباس هایی که شکل زنانه را به نمایش می گذارد.
گل، پودری. رایحه های ملایم و لطیف که مانند ابریشم روی پوست می نشیند. شما دوست دارید عطرهایتان به اندازه انتخاب لباستان زیبا باشد و عطرهایی را انتخاب کنید که بی نظیر باشند. رایحه‌های ملایم و رمانتیک، ملایم و شیرین گل رز، یاس، سوسن فرانجی‌پانی، یاس بنفش، نت‌های گلی بسیار متنوع هستند، از یک نت گلی تا دسته گل‌های ترکیبی. آنها در نزدیکی بدن باقی می مانند و در حالی که شما در کنار آن شناور هستید، دنباله ای ملایم از عطر باقی می گذارند.

نمونه هایی از عطر با سبک لباس پوشیدن زنانه:

  • Bluegrass by Elizabeth Arden
  • Elixir Pour Femme Essence by Roja Parfums
  • Pleasures by Estee Lauder 
  • Iris Poudre by FredericMalle

عطر زنانه
 

  • شیک

شیک شخصیتی پیچیده و متین است. سبک لباس پوشیدن شیک با پارچه های با کیفیت عالی مانند ابریشم و ترمه و ظاهری ظریف می باشد. معمولا این افراد به جزئیات در آرایش خیلی توجه می کنند و همیشه در گروه افراد خوش لباس قرار می گیرند.
چیپر،ادکل شیک و متمایز که پرفیوم های خشک و خزه ای به سبک چوب هستند. نت های معطر عبارتند از ترنج، خزه بلوط، نعناع هندی و لبدانوم. در کنار سایر عناصر سبک، ادکلن در اینجا استانداردهای کیفیت استثنایی، جذابیت و سبک بی دردسر را دارد. ممکن است از ست کردن آن ها برای روز و پرفیوم های دیگر برای عصر لذت ببرید تا این بخش از استایل خود را ساده و بدون عارضه نگه دارید.

نمونه هایی از عطر با سبک لباس پوشیدن شخصیت شیک:

عطر برای افراد شیک

 

 

بو و ساختار شیمی بدن شما

آخرین عاملی که باید در معادله انتخاب ادکلن گنجانده شود این است که پوست شما بوی پرفیوم را تغییر می دهد. ممکن است عطری روی یک نفر بوی خویی بدهد ولی بر روی فرد دیگر بوی مطبوعی ندهد. ساختار شیمی بدن شما می تواند آن را تغییر دهد! به همین دلیل است که بسیار مهم است که قبل از خرید عطر آن را امتحان کنید نه اینکه فقط آن را روی کارت اسپری کنید

شما حق دارید در مورد نوع پرفیومی که می توانید استفاده کنید حساس باشید به همین خاطر بایستی علاوه بر شخصیت و سبک لباس پوشیدن، بخش شیمی بدن را نیز درنظر داشته و به آن توجه نمایید. به عنوان مثال، ممکن است یک ادکلن گلی پودری را دوست داشته باشید زیرا آن با شخصیت و سبک لباس پوشیدن شما مطابقت دارد، اما یک پرفیوم خاص ممکن است بوی تند و قدیمی روی شما داشته باشد، نه تازه و گلی؛ پس تست کردن آن روی پوست بدنتان و سازگاری آن با شیمی بدن شما از جمله نکات مهم قبل از خرید عطر است که باید به آن توجه کنید. 

 

 

انواع رایحه عطر

دسته بندی ثابتی برای رایحه ها وجود ندارد. بسته به چیزهای مختلف، بوها را می توان طبقه بندی کرد.می توان آن را بر اساس عناصری که یک پرفیوم از آنها ساخته شده است طبقه بندی کرد. زیرا آن ها معمولا از عناصر مختلف از دسته های مختلف ساخته می شود. با این حال، اگر ادکلنی دارای نت گلی تری باشد، می توان آن را، رایحه گلی در نظر گرفت. یا می توان آن ها را بر حسب مناسبت ها و زمان دسته بندی کرد.پرفیوم های مختلف با انواع مختلفی از رویدادها مرتبط هستند.

ادکلن های سبک عطرهای روز محسوب می شوند، در حالی که ادکلن های قوی و حسی برای شب هستند. رایحه های با طراوت برای تابستان، بهار و بوی ماندگار برای زمستان است. همینطور می توان رایحه ها را نیز بر حسب جنسیت و سن دسته بندی کرد.رایحه های میوه ای و گلی بیشتر توسط خانم ها استفاده می شود. در جایی که آقایان در انتخاب عطر مردانه از رایحه های مشکی و چرمی استفاده می کنند، بوی شیرین معمولاً برای زنان جوان شناخته شده است. بوهای قوی تر برای افراد بالغ بیشتر است.

به طور کلی نوع بویایی که یک پرفیوم در ابتدا ایجاد می کند می تواند آن را توصیف کند. اگر بوی گلی، چوبی یا مرکباتی به نظر می رسد، بسته به آن می توانیم لیستی از پرفیوم ها را تهیه کنیم.

هیچ لیست ثابتی از بوها وجود ندارد. هر روز چیز جدیدی اختراع می شود. عطرسازان پرفیوم های شگفت انگیز و منحصر به فرد را وارد بازار می کنند. برای درک ماهیت عطر، گروه هایی تشکیل می شوند تا انواع مختلف رایحه را نشان دهند. لیست زیر انواع مختلفی از کلاس‌های پرفیوم را بسته به بوی آن‌ها نشان می‌دهد، چه چیزی باعث می‌شود آن‌ها چنین بویی داشته باشند.

 

1. گل

رایحه های گلی از پر طرفدارترین عطرها است که از ترکیبات گلی تشکیل شده است. این پرفیوم ها از ترکیبات آلی با ترکیبات معطر تشکیل شده اند. این ترکیبات از بافت گل به دست می آیند. بافت های گلدار چند صد ترکیب مختلف را برای ترکیبات مختلف فراهم می کند. این چند صد ترکیب برای ایجاد انواع مختلف رایحه های گلدار استفاده می شود.
رایحه گل از گلبرگ ها، جایی که اسانس ها در آن ذخیره می شود، ایجاد می شود. هر گل بوی منحصر به فردی دارد که گرده افشان ها را جذب می کند. عطر یک گل می تواند هفت تا ده روغن مختلف داشته باشد. گل ها را می توان به دو دسته گل های رنگارنگ و گل های سفید تقسیم کرد.
 
برخی از رایج ترین منابع برای رایحه های گل:

  • گل سرخ
  • یاسمن
  • اسطوخودوس
  • نیلوفرهای
  • بنفشه ها
  • یاس بنفش

 

2. مرکبات

عطر مرکبات از مرکبات به دست می آید. آن ها مطبوع و با طراوت هستند. شرط لازم برای داشتن ادکلن مرکبات لزوماً وجود آن در ترکیبات تشکیل دهنده پرفیوم نیست، برخی از مواد دیگر نیز دارای رایحه مرکبات هستند. از این رایحه ها برای دادن طراوت و انرژی بخشی به محصول استفاده می شود. آن ها در بین محصولات معطر مرسوم هستند. برای ادکلن ها، این رایحه ها به طور ایده آل در عطرهای تابستانی استفاده می شوند.
 
 برخی از عطرهای مرکبات معروف عبارتند از:

  • نارنجی
  • کلمانتین
  • لیمو
  • گریپ فروت
  • اهک

 

3. میوه ای

رایحه های میوه ای لزوما از میوه ها به دست نمی آیند. آنها گاهی از برگ ها یا گل هایی می آیند که بوی میوه ای قوی دارند. از برخی آجیل ها نیز برای ایجاد رایحه های میوه ای استفاده می شود. رایحه میوه ای در عطرهای تابستانی و بهاری بسیار پرطرفدار است.

 
برخی از عطرهای میوه ای معروف عبارتند از:

  • سیب
  • آناناس
  • توت ها
  • هلو
  • لیچی

 

4. آبزیان

بوهای آبزی تازه، آبکی و سبک هستند. این نوع عطرها به شما احساسی می دهند که در ساحل هستید. ادکلن های آبزی اغلب با نسیم ملایم، اقیانوس، آب دریا یا لباس‌های تمیز همراه هستند. آنها بسیار غیر توهین آمیز هستند، به هیچ وجه شهوانی یا قوی نیستند. این نوع رایحه ها برای تابستان بهترین هستند. خیار یا چای نیز جوهر آبزی می دهد، اگرچه به اقیانوس ارتباطی ندارد.
 
برخی از عطرهای آبزیان معروف عبارتند از:

  • کاسکالون
  • جلبک دریایی
  • آب دریا
  • خیار
  • صخره مرجانی

 

5. تند

رایحه های تند بوی گرم و قوی دارند. بسیاری از ادویه های محبوبی که ما استفاده می کنیم و همچنین گیاهان دارویی در این دسته قرار می گیرند. ادویه جات معمولاً به صورت گرم، کوتاه و سرد و بلند رایج هستند. بوی تند و کوتاه در ابتدا تاثیر قوی دارد، اما مانند دارچین طولانی نمی ماند.
از طرفی ادویه های سرد و بلند مانند گشنیز بوی آرام بخشی دارند و ماندگاری بیشتری دارند.
 
برخی از مواد تند که معمولا برای پرفیوم استفاده می شود عبارتند از:

  • دارچین
  • میخک ها
  • قهوه
  • زنجبیل
  • گشنیز
  • زعفران
  • جوز هندی

 

6. خوراکی

این نوع بوها اغلب ناشی از لذت غذاهای محبوب هستند. اینها همیشه از یک غذای خاص یا چیزی به دست نمی آیند. بسیاری از پرفیوم ها با بوی غذا مخلوط می شوند یا به صورت مصنوعی ساخته می شوند. در زیر برخی از بوهایی که خوردنی به نظر می رسند آورده شده است.
 
برخی از خوراکی های معروف که در صنعت عطر سازی کاربرد دارند عبارتند از:

  • پشمک
  • شیرینی
  • کوکاکولا
  • آدامس بادکنکی
  • لیموناد
  • کارامل

 

7. حیوانی

رایحه های حیوانی می تواند به دو چیز اشاره داشته باشد. برخی از ادکلن ها محصول جانبی حیوانات هستند. این نوع بوها از حیواناتی مانند آهوی مشک، گربه سیویت و غیره می آید. اما امروزه این بوها به طور طبیعی استخراج نمی شوند زیرا باعث انقراض حیوانات می شوند. این رایحه ها به صورت مصنوعی ساخته می شوند.
از سوی دیگر، رایحه های حیوانی به حیوانات استعاری نیز اشاره دارد. رایحه‌هایی که رایحه‌ای قوی و حیوانی می‌دهند نیز رایحه‌های حیوانی محسوب می‌شوند. معمولا این رایحه ها قوی و ماندگار هستند و می توانند س-ک-س-ی یا حسی باشند.
 
معروف ترین مواد اولیه مربوط به صنعت عطر سازی با رایحه حیوانی عبارتند از:

  • مشک
  • کهربا
  • سیوت
  • چرم
  • موی بز
  • ترافل

 

8. سبز

بویی که پس از شنیدن رنگ سبز به ذهن می رسد، علف تازه بریده شده است. رایحه ها جوهره طبیعت، جنگل ها یا گیاهان را می دهند. این بوها تازه و مناسب تابستان هستند. این دسته شامل بسیاری از مواد با برخی از مواد کلاسیک است.

برخی از عناصر سبز محبوب عبارتند از: 

  • ریحان
  • نعناع
  • چای سبز
  • آلوئه ورا
  • گشنیز
  • سرخس

 

9. چوبی

نام این دسته برگرفته از توصیف آن است. این بوها شبه چوب است و حتی می توان گفت بیشتر از چوب می آید. برخی از آنها از عناصر طبیعی استخراج می شوند. بقیه به صورت مصنوعی ساخته می شوند. برخی از خزه ها یا بوهای خزه مانند نیز به عنوان بوهای چوبی طبقه بندی می شوند. این ادکلن ها بوی طبیعی، جنگلی و تازه می دهند.

برخی از عناصر اولیه این دسته عبارتند از: 

  • سدر
  • بامبو
  • چوب صندل
  • اکالیپتوس
  • درخت کاج
  • آگاروود (عود)

 

10. خاکی

بوی زمین شبیه طبیعت است. وقتی به بوی خاک فکر می کنید بوی خاک بعد از باران به ذهنتان می رسد. رایحه های خاکی با طراوت و آرامش بخش هستند.

رایج ترین رایحه های خاکی عبارتند از:

  • وتیور
  • پاتچولی
  • لابدانیوم
  • هی

 

رایحه ها را می توان به روش های مختلفی طبقه بندی کرد. در اینجا ما لیستی از آن ها را بسته به بوی اولیه یک ادکلن پس از استفاده ارائه کردیم. یک ادکلن آبزی لزوماً نباید با عناصر آبزی ساخته شود. عناصر گل، میوه، مرکبات، مشک می توانند ترکیبی عالی از رایحه آبزی ایجاد کنند. بنابراین، ایجاد لیستی از پرفیوم ها به طور خاص آسان نیست.