همه ما دوست داریم موهایی سالم، قوی، درخشان، جذاب و البته خوش حالت داشته‌ باشیم. رسیدن به این هدف ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، چرا که افراد زیادی با مشکلات مختلفی در رابطه با موهایشان مواجه هستند. ژنتیک بر نوع مو، استحکام و حجم آن نقش دارد ولی این به آن معنی نیست که شما کنترلی روی موهای خود ندارید. در این مقاله 19 اقدام اساسی برای تقویت ریشه موی سر، افزایش رشد، سلامت و زیبایی آن را باهم بررسی می کنیم.

همه چیز به نحوه مراقبت، سبک و نگهداری از آن بستگی دارد. اما، تقریباً هیچ کس از آسیب دیدن مصون نیست، به خصوص وقتی صحبت از ریشه ها باشد. اگر ریشه ها ضعیف شوند، می تواند به مرور زمان منجر به نازک شدن مو یا حتی ریزش مو شود. در برخی موارد، موهای ضعیف حتی می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. بنابراین مهم است که به ظاهر و احساس موهای خود توجه کنید.

تقویت ریشه مو

 

خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توانید برای تقویت ریشه مو انجام دهید. همه چیز با شناسایی عوامل احتمالی که ممکن است آن را تضعیف کنند شروع می شود. هنگامی که علت اصلی را شناختید، می توانید گام های مناسب را برای یک راه حل موثر بردارید. بیایید با دقت بیشتری بررسی کنیم.

 

چه چیزی باعث ضعیف شدن ریشه مو می شود؟

وقتی صحبت از ضعیف شدن ریشه مو (یا هر بخشی از مو) به میان می آید، عوامل متعددی می توانند نقش داشته باشند. علائم هشداردهنده ای که باید به دنبال آن باشید شامل مواردی مانند موهای صاف و شل است، یا خشکی شدید، چربی بیش از حد، و حتی شکستگی و شکافتگی موها. اگر ریشه های مو شما برای مدت طولانی بیش از حد ضعیف باشد، احتمالاً حتی متوجه نازک شدن خود مو می شوید. برخی از رایج ترین دلایل ضعیف شدن ریشه مو عبارتند از:

  • دماهای سرد
  • تغییرات هورمونی (بارداری)
  • رژیم غذایی ضعیف
  • زمان زیادی در آفتاب بودن
  • داروها
  • برخی از محصولات مو

 

ریزش مو در طول روز غیر معمول نیست. در واقع، هر فرد به طور متوسط روزانه 150 رشته از بدن خود را از دست می دهد. ما اغلب متوجه نمی شویم زیرا موهای جدید به سرعت در جای خود رشد می کنند. اما، زمانی که ریشه‌های ضعیف به یک مشکل تبدیل می‌شوند، ممکن است شروع به ریزش موی بیشتری نسبت به قبل کنید.

 

 

اقدامات اساسی برای تقویت ریشه مو

 

1- آهن بیشتری بخورید

موهای سالم با یک رژیم غذایی سالم و متعادل شروع می شود. حتی زمانی که غذاهای مناسب می خورید، مهم است که مطمئن شوید که آهن کافی دریافت می کنید. آهن به حمل اکسیژن به فولیکول های مو کمک می کند.

می توانید آهن را از غذاهایی مانند گوشت گاو بدون چربی، صدف، مرغ و بوقلمون دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که اگر از قبل کمبود آهن دارید، نمی‌توانید آن را با غذا برطرف کنید و باید مکمل‌های آهن مصرف کنید. بدون انجام آزمایش خون ابتدا مکمل آهن مصرف نکنید – آهن بیش از حد سمی است.

 

2- استفاده از مواد شیمیایی را محدود کنید

پردازش بیش از حد موهای شما می تواند به طرق مختلف آسیب برساند. اگر مرتب موهای خود را رنگ یا دکلره می کنید، ممکن است از ریشه آنها را ضعیف کند. سعی کنید جایگزین‌هایی پیدا کنید که از مواد یا روش‌هایی استفاده کنند که مواد مغذی ضروری موهای شما را از بین نبرند.

محدود کردن استفاده از مواد شیمیایی بر روی موها

 

3- افزایش مصرف روی

روی دو فایده برای تقویت موهای قوی و سالم دارد: ابتدا پروتئین هایی را به هم متصل می کند که استحکام هر تار مو را افزایش می دهد. دوم، به تولید روغن خاصی که برای محافظت از موهای موجود لازم است کمک می کند. به طور همزمان به صورت تدافعی و تهاجمی کار می کند. برای اطمینان از دریافت روی کافی، غذاهای دریایی و گوشت بدون چربی زیاد مصرف کنید.

همچنین می توانید مکمل های ریزش مو را با روی مصرف کنید. برخی از مکمل ها نه تنها به ریشه مو کمک می کنند بلکه موهای شما را پرپشت تر و سالم تر می کنند.

تاثیر مصرف روی بر رشد موها

 

4- دما را پایین بیاورید

ابزارهای حالت دهنده گرم شده می توانند موهای شما را از ریشه تا انتها خراب کنند. با کاهش دمای اتو مو (تخت و فر) و سشوار می توانید آسیب وارده را کاهش دهید. همچنین همیشه ایده خوبی است که قبل از استفاده از این ابزار از نوعی اسپری محافظ حرارت استفاده کنید. آسیب حرارتی می تواند باعث شکاف، شکستن و نازک شدن موها در طول زمان شود.

 

5- موهای کاملا خیس را خشک نکنید

این ممکن است گیج کننده به نظر برسد، اما هرگز موهای خود را در حالی که خیس هستند خشک نکنید. در عوض، اگر تصمیم به استفاده از سشوار گرم شده دارید، حدود 40 تا 50 دقیقه صبر کنید تا نیمه خشک شود. حتی در این صورت هم بهتر است درجه حرارت سشوار را کم کنید اما به موهای نیمه خشک آسیب چندانی وارد نمی کند.

هنگامی که موها تازه خیس هستند، آبی که در تارها باقی می ماند می تواند گرم شده و در صورت استفاده از سشوار، منبسط شود. باعث می شود موهای شما رطوبت اضافی را جذب کرده و وز شود.

 

6- ویتامین های خود را دریافت کنید

داشتن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین های A - B - C - E برای سلامت و استحکام مو بسیار مهم است.

ویتامین C به ریشه ها کمک می کند تا آهن بیشتری جذب کنند. ویتامین A برای تولید سبوم، روغن طبیعی ایجاد شده توسط موهای شما برای براق و قوی نگه داشتن آن مورد نیاز است. ویتامین E به محکم کردن ریشه ها و قوی نگه داشتن آنها کمک می کند و ویتامین B نیز با بیوتین باعث رشد موهای سالم می شود.

تاثیر ویتامین ها بر استحکام ریشه مو

انواع غذاهای مختلف حاوی این مواد مغذی هستند. از یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید یا یک مکمل مولتی ویتامین مصرف کنید تا مطمئن شوید که دوز مورد نیاز بدن خود را در روز دریافت می کنید.

HAIRFLUENCE  مواد مغذی مختلفی را فراهم می کند که برای رشد موی سالم ضروری هستند، اما ممکن است در رژیم غذایی شما وجود نداشته باشند (بیوتین، سیلیس، کلاژن، ویتامین های A، B12، D3، C و کراتین).

 

7- از یک درمان پروتئینی عمیق استفاده کنید

اگر موهای شما در حال حاضر ضعیف یا آسیب دیده به نظر می رسد، آن را با درمان های پروتئینی منظم احیا کنید. پروتئین به افزایش رطوبت مو کمک می کند. این رطوبت سلامت موهای شما را بازیابی می کند و به تقویت ریشه مو کمک می کند. اگر به طور منظم از درمان های شیمیایی استفاده می کنید یا موهای خشک دارید، یک محلول حالت دهنده عمیق می تواند پروتئینی را که هر تار موی شما را تشکیل می دهد، تقویت کند.

غذاهای پر پروتئین شامل مواردی مانند تخم مرغ، گوشت بدون چربی، مرغ و لبنیات کم چرب است. اگر در دریافت مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی خود مشکل دارید، می توانید مکمل های غذایی را امتحان کنید. شیک ها، میله ها و غیره از پیش ساخته شده وجود دارند که حاوی مقادیر بالایی پروتئین سالم هستند که به راحتی هضم می شوند.


8- سبک خود را تغییر دهید

آیا موهایتان را هر روز به یک شکل شانه می کنید؟ اگر چنین است، ممکن است آن را ضعیف کنید.
با آویزان ماندن دائمی موهای بلند، می‌توانید گره‌ خوردگی موهای بلند را تجربه کنید. اگر سنگین باشد، ممکن است فقط با آویزان کردن آن، ریشه ها را بکشد. از طرف دیگر، کشیدن موهایتان به سمت دم اسبی هر روز نیز می تواند خطرناک باشد.

هر نوع حالتی که موهای شما را به عقب بکشد می تواند باعث ایجاد تنش در ریشه شود. تا جایی که ممکن است مدل مو خود را تغییر دهید تا از فشار اضافی روی موهای خود جلوگیری کنید. و از قرار دادن موهایتان در دم اسبی سفت خودداری کنید.

 

9- موهای خود را به روش صحیح برس بزنید

کلیشه قدیمی 1000 ضربه برس زدن موهایتان در روز اشتباه تر از این نیست. در واقع می تواند آسیب زیادی به موهای شما وارد کند و آن را شکننده کند. شانه زدن بیش از حد باعث اصطکاک زیاد می شود. برخی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • هرگز موها را زمانی که خیس هستند برس نزنید.
  • یک برس با موهای نرم انتخاب کنید.
  • قبل از برس زدن از یک اسپری بازکننده برای محافظت از رشته های ضعیف شده استفاده کنید.

 

10- از شامپو کراتینه استفاده کنید

کراتین یک پروتئین ضروری است که به ایجاد یکپارچگی ساختاری موهای شما کمک می کند. همچنین به تقویت ریشه مو و سلامت موهای شما کمک می کند. موهای آسیب دیده و ضعیف می توانند از استفاده منظم از شامپو کراتینه سود ببرند. به مرور زمان موهای شما را به حالت سالم باز می گرداند.

مهم است که این را در نظر داشته باشید استفاده از چنین درمانی یک شبه تفاوت زیادی ایجاد نمی کند. مدتی طول می کشد تا آسیب بیش از حد به موهای شما وارد شود و مدتی طول می کشد تا به طور کامل ترمیم شوند.

 

11- با مس تقویت کنید

یکی دیگر از مواد مغذی کلیدی برای سلامت مو مس است. این به تقویت ساقه موهای شما و جلوگیری از شکستگی کمک می کند. کمبود مس باعث می شود موهای شما زودتر از موعد مقرر خاکستری شود.

مس همچنین راهی عالی برای التیام هر گونه زخمی است که ممکن است در اثر خراشیدگی روی پوست سر ایجاد شود. می تواند به رشد مو مجدد موهایی که از دست داده اید کمک کند. استفاده از مس اغلب برای رشد مو مجدد موهای بیماران شیمی درمانی که موهای خود را از دست داده اند، پیشنهاد می شود.

تقویت ریشه مو با مس

غذاهای غنی از مس عبارتند از آجیل، گوشت بدون چربی، مرغ و سبزیجات تیره. شما همچنین می توانید محصولات مختلف مراقبت از مو یا پوست را پیدا کنید که حاوی این ماده معدنی به عنوان یک عنصر کلیدی است. 

 

12- هیدراته بمانید

اکثر مردم اهمیت دریافت آب کافی در روز برای سلامتی بهتر را می دانند . آبرسانی مناسب به سلامت مو و پوست سر کمک می کند. نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز به هیدراته نگه داشتن بدن شما کمک می کند. این هیدراتاسیون به طرق مختلف به موهای شما کمک می کند.

اول اینکه باعث رشد موی سالم می شود. همچنین از ضعیف، خشک شدن و شکننده شدن موهای شما جلوگیری می کند. اگر کارهای دیگری برای آسیب رساندن به موهایتان انجام نمی دهید و همچنان احساس می کنید شل و شکننده است، ممکن است به این دلیل باشد که هر روز آب کافی نمی نوشید.

آب بنوشید تا ریشه موهایتان قوی تر شود

 

13- از ماسک مو استفاده کنید

ماسک های مو کمی متفاوت از درمان های حالت دهنده عمیق هستند. نرم کننده ها روی سطح مو تمرکز می کنند. حتی درمان های حالت دهنده عمیق ممکن است به اندازه ای که می خواهید به ریشه ها نفوذ نکنند. ماسک های مو می توانند به انواع شرایط مختلف کمک کنند. این شامل همه چیز است؛ از خشکی پوست سر گرفته تا انتهای دوشاخه و موخوره.

ماسک‌های موی مختلف می‌توانند به موارد مختلفی کمک کنند. حتی می توانید با استفاده از چیزهایی که احتمالاً از قبل در خانه دارید، ماسک های موی خود را درست کنید. بسته به ترکیبات موجود در ماسک، می توانید به تقویت موهای خود کمک کنید و میزان آسیبی که توسط سایر محصولات و عوامل خارجی ایجاد شده است را کاهش دهید.

روغن آرگان ویتامین های زیادی دارد و برای بازگرداندن رطوبت موهای شما عالی عمل می کند. اگر نیاز به آبرسانی سنگین برای موهای خود دارید، ماسک مو به همراه روغن آرگان را امتحان کنید.

 

14- خارش را متوقف کنید

بسته به اقداماتی که روزانه انجام می دهیم، ریشه ها می توانند ضعیف تر شوند. ما قبلاً به این واقعیت اشاره کردیم که خارش بیش از حد پوست سر می تواند باعث ریزش موهای شما شود. درمان های متعددی برای خارش پوست سر وجود دارد از جمله راه حل های طبیعی مانند استفاده از روغن نارگیل.

هنگامی که مشخص کردید چه چیزی باعث خارش پوست سر شما می شود، می توانید راه حل درمانی مناسب را انتخاب کنید.

 

15- استرس نداشته باشید

استرس می تواند عامل مهمی در بسیاری از مسائل مختلف سلامتی باشد. این شامل سلامت کلی موهای شما می شود. استرس نه تنها می تواند باعث خشکی پوست سر شود ، بلکه می تواند موهای شما را نیز ضعیف کند. استرس و اضطراب می تواند تعادل هورمونی طبیعی را در بدن شما از بین ببرد. وقتی این اتفاق می افتد، موهای شما ضعیف می شوند و شروع به ریزش می کنند.

ممکن است خلاص شدن از شر استرس به طور کلی از زندگی شما غیرممکن باشد. اما می توان از برخی تکنیک ها برای کاهش آن استفاده کرد. چیزهایی مانند ورزش، مدیتیشن یا تکنیک های تنفس عمیق اغلب می توانند به کاهش سطح استرس و متعادل کردن هورمون های بدن شما کمک کنند.

استرس باعث ریزش مو شدید می شود

 

16- سیگار نکشید

این دانش عمومی است که سیگار برای سلامت کلی شما مضر است. این می تواند باعث بسیاری از مشکلات مختلف در سراسر بدن شود، از جمله بیماری های طولانی مدت. با این حال، سیگار کشیدن برای مو و پوست سر نیز مضر است. ممکن است بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید آسیب وارد کند.

دود سیگار با کوچک کردن فولیکول های مو باعث ضعیف شدن آنها می شود. هنگامی که آنها کوچک می شوند، جریان خون محدود می شود. این منجر به رشد مو محدود می شود که می تواند موهای شما را نازک نشان دهد. هر مویی که بتواند رشد کند احتمالا کدر و شکننده خواهد بود. دود سیگار اساسا فولیکول های مو را خفه می کند. آنها نمی توانند به درستی نفس بکشند یا گردش خون را تقویت کنند، که باعث می شود آنها ضعیف و صاف شوند.

 

17- از آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا برای پوست سر خشک عالی است. همچنین روی موهای ضعیف و شکننده نیز معجزه می کند. به عنوان یک عامل مرطوب کننده طبیعی و درمان حالت دهنده عمل می کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است. یکی از بزرگ‌ترین راه‌هایی که می‌تواند به افزایش استحکام موهای شما کمک کند، از بین بردن چربی و مواد زاید اضافی است.

بدن افرادی که بیش از حد سبوم تولید می کنند ممکن است پوست سر "چرب" را تجربه کنند. این می تواند منجر به خارش و شوره سر شود و موها را نیز چرب نشان دهد. اما مشکل بزرگتر این است که روغن زیاد می تواند منافذ پوست سر شما را مسدود کند . اگر این منافذ مسدود شوند، موها همیشه نمی توانند از بین بروند و رشد کنند. آلوئه ورا به کاهش سبوم اضافی که با کثیفی و مواد زائد مخلوط شده است کمک می کند. این امر باعث رشد موهای سالم و قوی از ریشه می شود.

 

18- ماساژ پوست سر را امتحان کنید

ماساژ تقریباً در هر نقطه از بدن می تواند مزایای باورنکردنی داشته باشد. وقتی نوبت به ماساژ پوست سر می‌رسد، می‌توانید چندین پاداش مختلف دریافت کنید. اول، آرامش بخش است. از آنجایی که می‌دانیم استرس می‌تواند منجر به ضعیف‌تر شدن موها شود، یافتن آرامش از طریق ماساژ پوست سر راهی عالی برای کاهش آن است.

با این حال، یک مزیت بزرگتر این است که ماساژ پوست سر می تواند به تقویت گردش خون در سرتاسر پوست سر شما کمک کند. در نتیجه، ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری می‌توانند سریع‌تر و کارآمدتر به فولیکول‌های موی شما برسند و فواید آنها بهتر از طریق پوست سر و ریشه جذب شود که باعث تقویت ریشه مو می شود.

 

19- از آب داغ اجتناب کنید

اگر شما کسی هستید که عاشق دوش آب گرم هستید، ممکن است بخواهید دفعه بعد که دوش گرفتید دوباره در مورد دما فکر کنید. در حالی که آب گرم آسیب زیادی به مو وارد نمی کند، آب داغ می تواند مشکلات زیادی برای فولیکول ها ایجاد کند.

آب داغ نه تنها رطوبت را از موهای شما می گیرد و آن را خشک می کند، بلکه می تواند به ریشه ها نیز آسیب برساند. آب داغ حتی می تواند باعث ریزش مو شود. از آنجایی که برای پوست سر بسیار مضر است، باعث ضعیف شدن فولیکول های مو می شود. این کار ریزش مو را آسان‌تر می‌کند و همچنین رشد مو منظم موهای جدید و سالم را دشوارتر می‌کند.

عادات دوش گرفتن می تواند نقش مهمی در سلامت و استحکام کلی موهای شما داشته باشد. در صورت امکان از دوش گرفتن هر روز خودداری کنید. وقتی این کار را انجام دادید، به جای «جوشیدن» داغ، دما را به حالت ولرم‌تر کاهش دهید.

حداقل قبل از بیرون آمدن، در چند دقیقه آخر آب را روی دمای خنک‌تر قرار دهید. این به موهای شما فرصت «خنک شدن» می دهد و می تواند آسیب وارد شده به مو و پوست سر را کاهش دهد.

 

 

ما هر روز کارهایی انجام می دهیم که می تواند به موها و پوست سرمان آسیب برساند. اغلب اوقات، ما حتی متوجه نمی‌شویم که عادت‌های روزانه و انتخاب‌های سبک زندگی‌مان می‌تواند فولیکول‌های ما را تضعیف کند و باعث آسیب طولانی‌مدت شود. مهم است که بدانید چه چیزی به موهای شما آسیب می رساند و در مورد سلامت کلی موهایتان تا حد امکان عادات پیشگیرانه را انجام دهید.

امیدواریم این نکات به شما کمک کند تا به موهایی که همیشه می خواستید برسید. آنها نه تنها به تقویت ریشه های شما و قوی تر شدن موهای شما کمک می کنند، بلکه باعث می شوند تا موهای شما زیباتر به نظر برسند.

موهای قوی شاخص عالی برای سلامت مو است. مطمئناً در طول زمان متوجه تفاوت خواهید شد، اما مهم است که صبور باشید. تا جایی که ممکن است از این نکات استفاده کنید و به مرور زمان موهای شما به سلامت کامل باز می گردد.