اگر به عنوان یک آقا تمایل دارید که همیشه رایحه ای خوب و متناسب با فصل از شما استشمام شود، یا اگر خانمی هستید که قصد دارید برای یکی از بهترین مرد های زندگی تان ادکلن تهیه کنید، بهتر است بدانید که دنیای عطر و ادکلن دنیای بسیار پیچیده و در عین حال جذاب و دوست داشتنی است. به این معنا که هر عطری را که پسندیدیم نباید در هر زمان استفاده کنیم. باید توجه داشته باشیم که در چه فصلی قرار داریم و با تغییر فصل و دمای هوا، ادکلن مناسب را تهیه نماییم.

ما در این مقاله توضیح دادیم که عطر زمستانی با عطر تابستانی چه تفاوت هایی دارد، چگونه یک عطر مردانه زمستانی مناسب انتخاب کنیم و ادکلن مردانه برای زمستان چه خانواده ها و ترکیباتی دارد. برخی از نمونه های بهترین عطر های مردانه برای زمستان را نیز بیان کردیم.

البته حواسمان باشد که هر سال عطرهای مخصوص به خودش را دارد و طبیعتا این مقاله سالانه به روز رسانی خواهد شد. مثلا می توانید "لیست عطرهای محبوب مردانه در سال 2022" را در بخش بلاگ آرانیکا مطالعه فرمایید.

 

تفاوت عطر زمستانی و تابستانی

هنگامی که فصل پاییز و زمستان فرا می رسد، برند های ادکلن مردانه برای زمستان عطر های جدید و متناسب با این فصول را روانه بازار می کنند. البته اگر شما به استفاده از یک نوع و یک برند عطر عادت کرده اید، می توانید تمام سال آن را بزنید و اصلا مجبور نیستید که با تغییر فصل ادکلن خود را هم تغییر دهید. در این قسمت ما سعی نداریم که شما را متقاعد به انجام این کار کنیم. ما فقط می خواهیم که تفاوت های عطر زمستانی و تابستانی را برای شما شرح دهیم و تصمیم گیری در این زمینه را به خود شما واگذار کنیم.

شیمی دانانی که در آزمایشگاه های تولید عطر به تولید عطر مشغول اند، قبل از تولید آن بهتر است بدانند که این ادکلن در چه زمانی قرار است که استفاده شود تا با توجه به آن، نت های مختلف پایه، میانی و بالایی را به طور مناسب و دقیق اندازه گیری کنند.

بعضی از عطر ها در فصول بهار و تابستان عملکرد بهتری دارند و رایحه های خوشبو تری را در فضا می پراکنند؛ در حالی که بعضی دیگر از عطر ها در فصل های خنک ترِ پاییز و زمستان دارای عملکرد بهتری هستند. ادکلن زمستانی برای آقایان جزو این دسته هستند.

تفاوت عطر زمستانی و تابستانی

ادکلن های تابستانی سبک تر اند زیرا نت های پایه ماندگار کمتری دارند. بهتر است که در هر فصل، عطر مناسب آن را مورد استفاده قرار دهید؛ زیرا اگر در تابستان به جای عطر های خنک و ملایم، عطر های سنگین بزنید، این رایحه برای خود و اطرافیانتان می تواند غیر قابل تحمل باشد.

از سوی دیگر عطر زمستانی مردانه، همانطور که از اسم آن پیداست، رایحه های گرم تری دارند. دلیل آن هم بسیار جالب است. دلیل آن این است که در فصل های سرد دمای بدن شما پایین می آید و عطر معمولی ای که از شما استشمام می شود، بسیار کم و بی روح به نظر می رسد.

گرمای بدن موجب پراکندگی هر چه دور تر عطر می شود و عطر از روی بدن به سرعت تبخیر می شود. در مجموع در این فصل چون گرمای هوا زیاد است، بهتر است که از نت های ملایم مانند رایحه گل یا مرکبات بهره ببرید.

اگر در فصل زمستان این رایحه ها را با بهترین عطر مردانه برای زمستان هم جایگزین کنید، باعث می شوید که در هوای سرد این بو خاموش شود، اصلا استشمام نشود و در اصل کارایی خود را از دست بدهد؛ بنابراین بهتر است از آن دسته از عطر مردانه برای زمستان استفاده کنید که رایحه های گرم و شیرین مانند گل رز، وانیل و کارامل دارند.

 

 

نحوه انتخاب عطر زمستانی مردانه

زمانی که در آستانه رسیدن فصول سرد سال قرار می گیریم، همه ما اول لباس های کمد خود را از لباس های خنک تابستانی به لباس های گرم مخصوص زمستان تغییر می دهیم. تغییر ادکلن خود به ادکلن زمستانی مردانه نیز از جمله کار های مهمی شمرده می شود که با تغییر فصل بهتر است که صورت گیرد. اکنون با ذکر نکاتی شما را در نحوه انتخاب عطر مردانه برای زمستان یاری خواهیم کرد.

نحوه انتخاب عطر زمستانی مردانه

رایحه های مختلف بر پایه چرخه ای که چرخه عطر نام دارد، طبقه بندی می شوند. این چرخ از چهار خانواده اصلی که بر دور این چرخه قرار دارند و خانواده های فرعی هر یک از آن ها تشکیل می شود. تغییر فصل فرصت مناسبی است که شما بر اساس این چرخه بهترین ادکلن مردانه برای زمستان را برگزینید.

هر چند که هر مردی با توجه به علاقه خود عطر مورد نظر خود را انتخاب می کند. از میان چهار دسته اصلی این چرخه، رایحه هایی که در خانواده چوبی و شرقی هستند، برای فصل پاییز و زمستان از دیگر خانواده ها مناسب تر اند؛ زیرا نت های پایه خاکی و تندی دارند.

 

 

خانواده عطرهای زمستانی برای آقایان

 

  • خانواده نت های چوبی

باید توجه داشته باشیم که فریب این نوع رایحه از عطر مردانه برای زمستان را نخوریم. این عطر تنها به عطری که صرفا گرم باشد و بوی چوب درختان جنگل را بدهد، اطلاق نمی شود. خانواده عطر های چوبی را رایحه هایی تشکیل می دهند که بر اساس نت های طبیعت باشند. این خانواده از بافت های مجلل تشکیل شده است.

نت های چوبی رایج عبارت اند از:

  1. چوب صندل
  2. صدر
  3. عود
  4. کاج
  5. پاتچولی

 

  • خانواده نت های کهربا یا شرقی

این خانواده عطر زمستانی برای آقایان یک خانواده کلاسیک در تاریخ عطر محسوب می شود و امروزه از مواد اولیه ای استفاده می کند مشابه با آن موادی که در هند و عربستان برای اولین بار استفاده می شده است. شرقی ها با آن احساس بزرگی و ثروتمندی می کنند که این امر باعث می شود که خانواده نت کهربا برای فصل های جشن های گوناگون آن ها مناسب باشد.

نت های شرقی رایج شامل موارد زیر می شوند:

  1. کندر
  2. وانیل
  3. مشک
  4. مر

 

چرا عطر ها در زمستان ماندگاری کمتری دارند؟

ممکن است این سوال در ذهنتان باشد که چرا ادکلن زمستانی مردانه در فصول خنک تر سال ماندگاری کمتری دارد. نگران نباشید این مشکل از کیفیت عطر شما نیست. دلیل آن خیلی ساده است، در این فصول به دلیل خشکی و برودت هوا پوست ما دائم خشک می شود و عطر بر روی پوست خشک کمتر دوام می آورد؛ زیرا پوست خشک عطر را در خود حفظ نمی کند.

چرا عطر ها در زمستان ماندگاری کمتری دارند؟

enlightened برای اینکه مطمئن شوید عطر بر پوست تان مدت بیشتری دوام می آورد، پیشنهاد ما این است که ادو پرفیوم ها را جایگزین ادکلن نمایید؛ زیرا آن ها درصد قوی تری از اسانس را در خود دارند. در این صورت، عطر شدید تر و در نتیجه ماندگار تر است.

در مجموع، عطر بر روی پوست چرب و مرطوب برای مدت طولانی تری باقی می ماند؛ بنابراین راه دیگری که به نظر می رسد این است که پیش از اسپری کردن عطر، پوست خود را با یک مرطوب کننده بدون بو، چرب کنید و بگذارید که آن کامل جذب شود. این کار باعث می شود که ادکلن، کامل جذب پوست تان شود و مطمئن باشید که در تمام طول روز عطر ماندگار خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل ماندگاری کم عطر مردانه برای زمستان این است که هنگامی که بدن در معرض هوای سرد قرار می گیرد، جریان خون در پوست حرکت می کند و به اندام های داخلی می رسد تا آن ها را گرم کند. این موضوع که بدن گرمای کمتری دارد باعث می شود که پوست بدن برای پراکندن بو تلاش بسیار کند. در این صورت رایحه های سبک و ظریف به سرعت محو می شوند.

 

 

ترکیبات ادکلن های زمستانی مردانه

ترکیبات ادکلن های زمستانی مردانه

  • عود (آگاروود، عود، آگالوچا، ایگلوود)

یکی از مهم ترین نت های پایه که در عطر مردانه برای زمستان به کار می رود؛ زیرا رایحه شیرین و گرمی دارد و بوی چوب و بالزامیک می دهد. این رایحه از چوب درختی به نام آگار که گرمسیری است و منشأ آن به منطقه آسام هند برمی گردد، گرفته می شود.

چوب این درخت به یک نوع کپک انگلی دچار می شود و یک رزین تیره، قیمتی و عطر آگین را به وجود می آورد. گرفتن روغن عود کار بسیار دشواری است، سخت یافت می شود و به شدت هم گران قیمت است؛ بنابراین عطر هایی که در ترکیبات خود این روغن را به کار می برند، بسیار گران بها تر از انواع دیگر عطر هستند.

 

  • رزین های شرقی (راکروز، کندر، مر)

رایحه دیگری که در ترکیبات عطر مردانه برای زمستان استفاده و استشمام می شود، نت های شرقی هستند. این نت ها به تاریخ شرق باز می گردند، زمانی که تازه تولید عطر ابداع شده بود، تاجران شرقی این ادویه ها را با یکدیگر معامله می کردند: کومارین، رز، چوب صندل، هلیتروپ و ... . این رایحه ها پیچیده، اغوا گر، گرم و سنگین هستند.

 

  • نت های چرمی

این نوع از نت های عطر نیز مانند مورد قبلی، جزء رایحه های تجملی و گران قیمت محسوب می شوند. از ابتدا هم همین گونه بوده اند؛ زیرا ریشه آن ها برمی گردد به زمانی که دباغ ها پس از اتمام کار خود، چرم ها را برای مجلل کردن با عصاره گل های مختلف مانند بابونه معطر و به مشک آغشته می کردند. این کار در قرن شانزدهم بسیار مورد توجه بوده است.

ممکن است بر اساس نام این نت ها تصور کنید که عصاره چرم حقیقی در ترکیباتشان به کار رفته است؛ در حالی که چنین نیست و این رایحه از ترکیب ماده هایی مانند کینولین، کاستوریوم، روغن کاد، لابداندوم و قطران توس تولید شده است.

 

  • چوب سدر

چوب سدر چوب درختی است که در کوه های اطلس در مراکش یا ایالت ویرجینیای آمریکا یافت می شود. این چوب به دلیل اینکه رایحه ای گرم، خشک، تند و بسیار قوی دارد برای ترکیبات عطر مردانه برای زمستان بسیار مناسب است.

 

 

 

بهترین عطر های مردانه مناسب برای فصل زمستان

در اینجا 10 عطر و ادکلن مردانه مناسب برای فصل زمستان را معرفی کرده ایم. البته که تعداد این عطرها بیشتر است اما این ده عطر، پرفروش ترین عطرهای مردانه زمستانی هستند. چنانچه به دنبال یک راهنمای جامع برای خرید ادکلن مردانه برای تمام سلیقه ها هستید، روی لینک کلیک کنید.

 

 

عطر مردانه زمستانی 19-69 Invisible Post

عطر مردانه زمستانی - 19-69 Invisible Post

این ادو پرفیوم در مجموع رایحه ای چوبی و میوه ای دارد که یک برند سوئدی محبوب آن را تولید کرده است و هم برای آقایان مناسب است و هم بانوان. از این عطر رایحه های انجیر سبز، توت سیاه و چوب سرو استشمام می شود.

نت ابتدایی آن پتی گرین، انجیر و نارنگی، نت میانی آن برگ درخت نخل، توت سیاه و سیکلامن و نت پایه آن چوب صندل، سدر و دانه تونکا است.

 

 

عطر زمستانی مردانه Dolce & Gabbana The One

عطر مردانه زمستانی - Dolce & Gabbana The One

این عطر که در سال 2015 به بازار آمد، به طور کلی رایحه چوبی و تندی دارد که در فصل زمستان برای آقایان بسیار مناسب است. این ادکلن از نظر تراکم و سنگینی با نمونه اصلی آن که در سال 2008 فروخته می شد، برابری می کند.

نت ابتدایی آن گریپ فروت، گشنیز و ریحان، نت میانی آن زنجبیل، هل، شکوفه پرتقال و نت پایه عنبر، تنباکو و سدر است.

 

 

ادکلن مردانه زمستانی Diptyque Tam Dao

عطر مردانه زمستانی - Diptyque Tam Dao

همانطور که تا کنون متوجه شدید، در بیشتر عطر های پاییز و زمستان رایحه چوب به کار رفته است. این عطر هم  به دلیل پایه چوبی، ماندگاری بالا، طراوت و حالت کرمی ای که دارد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

این عطر در سال 2013 به بازار عرضه شد و مناسب افرادی است که بیش از 20 سال سن دارند. ماندگاری آن حدود 8 تا 10 ساعت و بسیار مناسب روز های پاییز و زمستان است. نت اصلی آن کهربا، چوب صندل و سدر است.

 

 

عطر مردانه مناسب فصل زمستان Dior Homme Intense

عطر مردانه زمستانی - Dior Homme Intense

اگر به دنبال عطری هستید که در عین محبوبیت برای قرار های عاشقانه هم مناسب باشد، ما این عطر را به شما پیشنهاد می کنیم؛ زیرا عطری است که رایحه آن هرگز قدیمی و تکراری نمی شود. این عطر در سال 2011 در دسترس عموم مردم قرار گرفت و مناسب افراد بالای 20 سال است.

مورد قبلی برای روز های پاییز و زمستان پیشنهاد شد و اکنون این مدل بسیار برای شب های این فصل های خنک مناسب است. نت اصلی آن زنبق و اسطوخودوس است.

 

 

ادکلن زمستانی مردانه Tom Ford Noir Extreme Men

عطر مردانه زمستانی - Tom Ford Noir Extreme Men

اگر برای شما این سوال پیش می آید که چرا باید این عطر را انتخاب کنید، به شما می گوییم که آن، عطری با بوی لذیذ، شیرین و عمیق است که همانند دو مورد قبل برای افراد بالای 20 سال مناسب است.

این عطر برای خانم ها و آقایان کاربرد دارد و حدود 8 تا 10 ساعت بر روی بدن باقی می ماند. در سال 2015 به بازار آمد و با موقعیت های رمانتیک و عاشقانه بسیار تناسب دارد.

 

 

عطر مردانه زمستانی Mancera Red Tobacco

عطر مردانه زمستانی - Mancera Red Tobacco

این نوع عطر مردانه برای زمستان دارای یک رایحه قوی چرمی است. ترکیبات چوبی شرقی دارد و نت اصلی آن دارچین و وانیل است. ماندگاری بسیار بالایی دارد و بیش از 15 ساعت باقی می ماند.

این عطر در سال 2017 به بازار عرضه شد و برای شب های بلند پاییز و زمستان بسیار مناسب است.

 

 

ادکلن زمستانی برای آقایان Viktor&Rolf Spicebomb Extreme

عطر مردانه زمستانی - Viktor&Rolf Spicebomb Extreme

این عطر در زیر مجموعه عطر های تند شرقی دسته بندی می شود. در سال 2015 به بازار آمد و برای افراد بالای 20 سال یکی از بهترین گزینه هاست. 12 ساعت ماندگاری دارد و قدرت پخش آن هم بسیار زیاد است.

این نوع عطر هم از دیگر عطر هایی است که بهتر است در شب های طولانی زمستان در میهمانی ها و قرار های عاشقانه مورد استفاده قرار گیرد. نت اصلی و البته اولیه این عطر تنباکو، فلفل سیاه و وانیل و نت میانی آن اسطوخودوس و تونکا است.

 

 

عطر زمستانی مناسب برای آقایان Jovoy Psychedelique

عطر مردانه زمستانی - Jovoy Psychedelique

ویژگی های این عطر مردانه برای زمستان، بسیار جذاب و متفاوت تر از انواعی است که تا کنون بیان شد. رایحه این عطر بسیار عمیق، پیچیده و تند است؛ به میزانی که ممکن است در ابتدا بینی افرادی را که به این نوع از ادکلن های مردانه عادت ندارند، اذیت کند اما به مرور درست می شود.

این عطر یک عطر کلاسیک و مناسب موقعیت های جدی و کاری است و با این اوصاف برای افراد زیر 30 سال چندان مناسب نیست. این عطر حدود 15 ساعت ماندگاری و قدرت پخش بالایی نیز دارد. نت اصلی آن پاتچولی، کهربا و وانیل است.

 

 

عطر زمستانی مناسب آقایان Mugler Pure Malt

عطر مردانه زمستانی - Mugler Pure Malt

از دیگر عطر هایی که در دسته چوبی شرقی قرار می گیرد، می توانیم به این عطر اشاره کنیم. این عطر بسیار شیرین و خوشبو است و افراد بالای 30 سال معمولا از آن بهره می برند.

در سال 2009 به بازار آمد و برای مناسبت های خاص و جشن و شادی مناسب تر است. حدود 8 تا 10 ساعت ماندگاری دارد و قدرت پخش آن نیز متوسط است. نت اصلی آن مالت و میوه است.

 

 

عطر مردانه برای فصل زمستان Dior Fahrenheit

عطر مردانه زمستانی - Dior Fahrenheit

یکی از قدیمی ترین عطر هایی که در دسته نت های چرمی جای می گیرد، این عطر است. این عطر در سال 1988 وارد بازار شده است اما در عین حال جزء عطر های مدرن هم آن را به شمار می آورند. رایحه ابتدایی آن عطر گل بنفشه و رایحه میانی، چرم گران قیمت است.

در مجموع عطر چرم، بنفشه و مشک از آن استشمام می شود. این عطر هم به افراد بالای 30 سال توصیه می شود. رایحه آن 6 تا 8 ساعت بر بدن باقی می ماند و قدرت پخش آن نیز متوسط است.

 


yes معجزه ماندگاری عطرها: ترفندهایی برای افزایش ماندگاری عطر و ادکلن


 

نتیجه گیری

همانطور که تا الان باید متوجه شده باشید، هر عطری برای هر زمان، موقعیت و فصلی مناسب است و بهتر است در فصول خاصی مورد استفاده قرار گیرد. دانستن این نکات ظریف در استفاده از عطر های مختلف بسیار حائز اهمیت است.

در این مقاله درمورد تفاوت های عطر مردانه برای زمستان با عطر مناسب برای تابستان، نحوه انتخاب عطر زمستانی، ترکیبات آن ها و چند نمونه از این نوع عطر ها توضیحات مبسوطی ارائه کردیم.