کلمه ی پرفیوم (perfume) از کلمه یونانی پرفیومر (perfumare) گرفته شده است که به معنی از میان دود است‌. چرا که یونانیان باستان اعتقاد داشتند رایحه ها نوعی دود غیر قابل دیدن هستند. در حالی که در فرانسوی ها به بوی خوش که در هوا پخش می شد عطر می گفتند.

 

پرفیوم چیست؟

پرفیوم‌ ها به دلیل داشتن بیش از 20 درصد از اسانس‌ های روغنی دارای بیشترین غلظت و ماندگاری می‌ باشند. معمولا ماندگاری این نوع عطرها تا 24 ساعت است. به همین دلیل قیمت آنها در مقایسه با سایر عطرها بیشتر می‌ باشد.
پرفیوم برای افرادی که دارای پوستی حساس هستند، می‌ تواند گزینه‌ ای مناسب و ایده آل باشد، چرا که الکل موجود در آن نسبت به سایر عطر‌ها کمتر می‌ باشد و افراد را دچار خشکی پوست نمی‌ کند.

 

پرفیوم چیست


ادوپرفیوم یا ادوپارفوم (Eau De Perfume):

بعد از پرفیوم قوی‌ ترین عطر ادوپرفیوم است. این عطر دارای 15 الی 20 درصد اسانس روغنی است. ادوپرفیوم به دلیل ماندگاری خوب و قابل قبول در بین افراد از محبوبیت بالایی برخوردار می‌ باشد. این عطرها به طور متوسط تا 8 ساعت ماندگار دارند.
در سال 2019 عطری به نام بویس میستریو از برند مشهور گرلن به بازار عرضه شد. این عطر زنانه مردانه از محبوبیت بالایی برخوردار است. نت اولیه این عطر با بهار نارنج آغاز شده و در نت میانی به رایحه یاس و نعناع فلفلی می‌ رسد و در نت پایانی آن با رایحه صمغ مر و چرم در مشام ماندگار می‌ شود.

 

ادوتویلت (Eau De Toilette):

جالب است بدانید کلمه ادوتویلت از اصطلاح فرانسوی Faire Sa Toilette آمده و به معنای آماده شدن می‌ باشد. دقت داشته باشید که غلظت اسانس ادوتویلت‌ ها بین 5 تا 15 درصد است و به صورت میانگین بین 2 تا 3 ساعت ماندگاری دارند. بسیاری از افراد بر این باورند که ادوتویلت‌ ها عطر روزانه و ادوپرفیوم‌ ها عطر شبانه به حساب می‌ آیند.
ادوتویلت به مایع معطری گفته می‌ شود که از آن برای خوشبو کردن بدن و مو استفاده می‌ شود. این نوع عطر نیز مانند سایر عطر‌ها از ترکیب روغن‌ های معطر، الکل و مقدار کمی آب تشکیل شده است. دقت داشته باشید که درصد الکل به کار رفته در آن از سایر ترکیب‌ ها بیشتر می‌ باشد.
در نظر داشته باشید که ادوتویلت‌ ها در مقایسه با عطر فرمول و غلظت سبک‌ تری دارند. در واقع این مایع معطر نسخه کم هزینه عطر‌ها است که هم برای مردان و هم زنان قابل استفاده است. سوژه یکی از مشهور‌ترین ادوتویلت‌ های مردانه است. این ادوتویلت نسبت به غلظتی که دارد از ماندگاری بالایی برخوردار است. رایحه آن خنک، ترش و تلخ است.
جالب است بدانید که عطر سوژه با رایحه ترنج کالابری آغاز و با رایحه چوب تمام می‌ شود.

 

ادکلن (Eau De Cologne)

در ادکلن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ها غلظت اسانس در حدود 2 تا 4 درصد است که مقدار کمی به حساب می‌ آید. در نتیجه میزان الکل در آنها بیشتر است. همین مسئله باعث شده تا در بازار با قیمت مناسبی ارائه شوند.
معمولا ادکلن‌ ها در شیشه‌ های بزرگ‌ تری به فروش می‌ رسند، چرا که ماندگاری آنها حدود دو الی سه ساعت می‌ باشد و میزان بیشتری از آنها استفاده می‌ شود. این را هم در نظر داشته باشید که پایه بوی ادکلن‌ ها معمولا سبک تر و مرکباتی می‌ باشند.

 

تفاوت عطر، ادکلن، ادوپرفیوم و ادوتویلت


تفاوت تستر با عطر و ادکلن

تسترها در واقع همان عطر‌های اصلی می‌ باشند که معمولا توسط شرکت سازنده در یک جعبه ساده و بدون برچسب، سلفون و درپوش فانتزی ارائه می‌ شوند. اغلب تسترهای عطر و ادکلن در بیشترین طیف و رایحه عطر و ادکلن‌های مارک‌ دار تولید می‌ شوند که معمولا در بسته‌ بندی‌ های 100، 90، 70 و 50 میلی‌ لیتری به بازار ارائه می‌ شوند.
در واقع هدف از عرضه این نوع محصولات، ارائه رایحه عطر و ادکلن به مشتری پیش از خرید اصلی است. به این صورت مشتری‌ ها با بوییدن تستر‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌ توانند رایحه مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنند. بیشتر تستر‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای فروش نیستند و در فروشگاه‌ های بزرگ برای آزمایش و تبلیغ عطر و ادکلن یک برند خاص ارائه می‌ شوند. البته گاهی این تستر‌ها در شبکه توزیع و فروش به مشتریان فروخته می‌ شوند.
دقت داشته باشید که این تستر‌ها از نظر ماندگاری تفاوتی با عطرها و ادکلن‌ ها ندارند. در واقع میزان پراکندگی و ماندگاری عطر‌ها و تستر‌ها یکسان می‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد. تنها تفاوت آنها در بسته‌ بندی است.

 

اولین عطر در چهار هزار سال پیش تولید شد که به اسم بخور می نامیدند. به اینصورت که در مناسبت های مذهبی صمغ ها و چوب های مختلفی سوزاده می شدند و آنها را در آب و روغن مخلوط می کردند و بدن خود را با آن ماساژ می دادند و یا در زمان مومیایی مردگان خود از آن استفاده می کردند. البته بعد از گذشت زمان و در عصر طلایی یونانیان عطر های زیادی بوجود آمد و مردم عادی موظف شدند هفته ای یکبار از آنها استفاده کنند. محبوب ترین گلها یاسمن و رز بود که برای عطرها استفاده میشد. و یونانیان اولین عطر مایع را تولید کردند که با عطرهای امروز تفاوت داشت. عطرها پودرهای خوشبویی بودند که با روغن مخلوط می شدند اما الکل نداشتند.

 

پرفیوم به چه معناست؟

 

همان طور که در بخش بالا گفته شد، استفاده از عطرها به هزاران سال پیش برمی گردد. مصریان در مراسم مذهبی از گیاهان، صمغ استفاده می کردند. با گذشت سال ها از مواد معطر برای افزایش جذابیت بدن و دلپذیرتر کردن خانه ها و مکان های عمومی استفاده می شد. عطرها اجزای عادی زندگی روزمره ما محسوب می شوند. بسیاری از مردم به استفاده از یک عطر نیاز دارند تا احساس خوبی داشته باشند: این احتمالاً به این دلیل است که بین رایحه و احساس، همچنین بین رایحه و حافظه ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که برخی از عطرها می توانند خلق و خوی افراد را تغییر دهند و حتی اضطراب و استرس را کاهش دهند. 

 

عطرها را می توان به عنوان موادی تعریف کرد که بوی مطبوع و معطری را در فضا منتشر می کنند. آنها از مخلوط دست ساز مواد شیمیایی معطر و اسانس ها تشکیل شده اند. تا قرن نوزدهم عطرها معمولاً از روغن های معطر طبیعی تشکیل می شدند. امروزه بیشتر عطرها مصنوعی هستند و ممکن است حاوی اجزای زیادی باشند.

 

عطر، محصولی خوشبو است که از ترکیب هنرمندانه برخی از مواد معطر به نسبت مناسب حاصل می شود. هنر عطرسازی ظاهراً برای چینی‌های باستان، ایرانیان، هندوها، مصریان، اعراب، یونانی‌ها و رومی‌ها شناخته شده بود. اشاراتی به مواد عطرسازی و حتی فرمول های عطر در کتاب مقدس یافت می شود.

 

مواد اولیه مورد استفاده در عطرسازی شامل محصولات طبیعی با منشا گیاهی یا حیوانی و مواد مصنوعی است. اسانس ها اغلب از مواد گیاهی با تقطیر با بخار آب بدست می آیند. روغن‌های ظریف خاصی را می‌توان با استخراج با حلال به‌دست آورد، فرآیندی که برای استخراج موم‌ها و روغن‌های عطری نیز استفاده می‌شود و با حذف حلال، ماده جامدی به دست می آید. عمل آوری این ماده جامده با ماده دوم معمولاً الکل، موم ها را حل نشده باقی می گذارد و با روغن غلیظ گل ترکیب می کنند. در روش استخراج به نام (enfleurage) ، گلبرگ ها بین لایه های چربی حیوانی خالص قرار می گیرند که با روغن گل اشباع می شود و سپس از الکل برای بدست آوردن آن استفاده می شود. جالب است بدانید، برای بازیابی روغن های مرکبات از پوست میوه استفاده می شود، از روش سنتی فشار دادن با اسفنج تا خیساندن مکانیکی متغیر است. ترکیبات منفرد مورد استفاده در عطرسازی ممکن است معمولاً با تقطیر از اسانس ها جدا شوند و گاهی اوقات ممکن است برای به دست آوردن سایر مواد شیمیایی عطرسازی مجدداً پردازش شوند.

 

برخی از ترشحات حیوانی حاوی مواد خوشبو هستند که باعث افزایش کیفیت ماندگاری عطرها می شود. چنین مواد و برخی از ترکیبات آنها به عنوان تثبیت کننده عمل می کنند و از تبخیر سریع تر ترکیبات فرار عطر جلوگیری می کنند. آنها معمولاً به شکل محلول های الکلی استفاده می شوند. فرآورده های حیوانی شامل عنبر از نهنگ، کرچک (همچنین به نام کاستورئوم)، مشک از آهو و ... است .

 

ویژگی های بو از اثرات گل تا بوهای ناشناخته در طبیعت با استفاده از مواد مصنوعی و معطر در دسترس است.

 

پرفیوم به چه معناست؟

 

عطرهای خوب ممکن است حاوی بیش از 100 ماده باشند. هر عطر از یک نت بالایی تشکیل شده است، رایحه ای با طراوت و فرار که بلافاصله درک می شود. یک نت میانی یا اصلاح‌کننده که کاراکتر کامل و محکمی را ارائه می‌کند. همچنین یک نت انتهایی که نت پایانی یا نت پایه نیز نامیده می شود که ماندگارترین است. عطرها را می توان به طور کلی بر اساس یک یا چند رایحه غالب قابل شناسایی در خانواده بویایی طبقه بندی کرد. 

 

در گروه گل ها رایحه هایی مانند یاس، گل رز، زنبق و گاردنیا را با هم ترکیب می کنند. مخلوط های تند دارای رایحه هایی مانند میخک، دارچین و جوز هندی هستند. گروه چوبی با بوهایی مانند وتیور، چوب صندل و چوب سدر مشخص می شود. رایحه خزه بلوط بر خانواده خزه ای غالب است. گروهی که به عنوان شرقی ها شناخته می شوند، نت های چوبی، خزه ای و ادویه ای را با رایحه های شیرینی مانند وانیل یا بلسان ترکیب می کنند و معمولاً با بوهای حیوانی مانند مشک یا عنبر برجسته می شوند. گروه گیاهی با بوهایی مانند شبدر و علف شیرین مشخص می شود. گروه چرم-تنباکو دارای رایحه های چرم، تنباکو و دودی توس است. گروه آلدهیدی غالباً بوهای آلدئیدها را تشکیل می دهد که معمولاً ویژگی میوه ای دارند. عطرهای طراحی شده برای مردان عموماً به عنوان مرکبات، ادویه، چرم، اسطوخودوس، سرخس یا چوبی طبقه بندی می شوند .

 

عطرهایی که برای خوشبو کردن صابون‌ها، شامپوها، پودرهای صورت، دئودورانت‌ها و ضد تعریق‌ها و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شوند باید طوری فرموله شوند که در محیط جدید تغییر نکنند. آنها همچنین باید طوری فرموله شوند که از تغییرات غیرقابل قبول در رنگ یا قوام محصول جلوگیری شود.

محصولات معطر

 

پرفیوم به چه معناست؟

امروزه بیش از 2500 رایحه در انواع مختلف محصولات مانند لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات خانگی استفاده می شود. عطرهای مورد استفاده در لوازم آرایشی مخلوط پیچیده ای از صدها ماده عطر و سایر اجزا هستند که در مجموع رایحه منحصر به فرد آن را به محصول می بخشند. آنها عملاً در تمام لوازم آرایشی، نه تنها درعطرها بلکه در سایر محصولات آرایشی بهداشتی معطر مانند: محصولات بهداشتی بدن ( پن و صابون، دئودورانت و غیره)، محصولات مراقبت از پوست (صورت و بدن) استفاده می شوند. محصولات بهداشتی پوست کرم های ضد آفتاب و محصولات مرتبط (محصولات آرایشی بهداشتی مربوط به آفتاب، محصولات برنز کننده، محصولات سفید کننده)، محصولات بهداشتی مو و سایر محصولات مرتبط (شامپو، نرم کننده، اسپری مو، کرم های موبر و غیره) یا لوازم آرایشی و گریم (محصولات آرایشی، محصولات رنگی، و غیره.) استفاده می شوند. 

 

عطرهای خوب محلول‌های هیدرواتانولی هستند که از مواد شیمیایی معطر و اسانس‌ها تهیه می‌شوند و وظیفه اصلی آن ارائه رایحه‌ای دلپذیر و جذاب برای ما است. عطرهای خوب با توجه به محتوا و ترکیبات عطر به طور متفاوتی نامگذاری می شوند:

 

  • Extrait de Parfum - اکستریت د پرفیوم
  • parfum - پرفیوم
  • Eau de Perfume - ادو پرفیوم
  • Eau de Toilette - ادو تویلت
  • Eau Fraiche - او فرش
  • Eau de Cologen - ادو کلن
  • Baby Cologne -  ادو کلن کودک

 

این آخری دارای فرمولاسیون خاصی است، با محتوای بسیار کم عطر و مقداری مواد مرطوب کننده اضافه شده است تا نرمی به پوست کودک بدهد و شادابی آن را حفظ کند. سایر لوازم آرایشی مانند لوسیون های افترشیو نیز حاوی محتوای بالای عطر در محدوده 0.5٪ تا 2٪ هستند. عطرهای صنعتی برای پوشاندن بوهای نامطلوب، مانند رنگ ها و مواد تمیز کننده، یا ایجاد بوی متمایز، مانند افزودن بوی چرم به پلاستیک های مورد استفاده برای پوشش مبلمان و افزودن بوی نان به کاغذهای بسته بندی مورد استفاده برای نان، استفاده می شوند.

 

نت‌ های رایحه

در ادامه اجزاء تشکیل دهنده آن (نت) را مورد بررسی قرار می‌ دهیم. نت‌ های عطر از پایه‌ های اصلی تشکیل دهنده عطر می‌ باشند و از 3 قسمت یا همان نت تشکیل شده‌ اند. این نت‌ ها به شرح زیر است:

نت‌ اولیه
گاها نت اصلی شامل رایحه‌ ای است که بلافاصله پس از استفاده از عطر به مشام می‌ رسد. معمولا در این نت از سبک ترین رایحه‌ ها استفاده می‌ شود. به همین دلیل هم دوام و ماندگاری کمی دارند.

نت‌ میانی
در این نت رایحه‌ ها بعد از تبخیر نت اصلی به مشام می‌ رسد. نت میانی در واقع قلب عطر به حساب می‌‌ آید و دوام و ماندگاری بالاتری نسبت به نت اولیه دارد. دقت داشته باشید که این نت روی نت پایه تاثیر زیادی دارد.

نت‌ پایه یا پایانی
نت پایانی از ترکیب نت میانی حاصل شده و پس از چند ساعت ماندن روی پوست به مشام می‌ رسد. در واقع نت پایانی آخرین رایحه ماندگار عطر است.

 

دسته‌ بندی رایحه‌ ها

به صورت کلی رایحه‌ ها به 4 خانواده اصلی تقسیم می‌ شود. با شناخت انواع رایحه می‌ توانید با توجه به روحیه، سلیقه و فصل مورد نظر، عطری مناسب انتخاب کنید. در ادامه این 4 خانواده بویی را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

Fresh (تر و تازه و تمیز)
این نوع رایحه‌ ها معمولا شامل بوهای مرکباتی، آبی دریایی و گیاهی می‌ شود. به صورت کلی می‌ توان گفت این نوع عطرها رایحه‌ ای دلنشین و نشاط آور دارند. از جمله‌ این رایحه‌ ها می‌ توان به ترنج، لیمو، اسطوخودوس و رزماری اشاره داشت. دقت داشته باشید که این نوع رایحه‌ ها معمولا در نت اولیه عطر به کار می‌ روند.
اگر به رایحه‌ های فرش و تازه علاقه‌ مند هستید، ادوتویلت مردانه لجند مون بلان می‌ تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این عطر دارای رایحه‌ های مرکباتی، چوبی، میوه‌ ای و بویی کلاسیک و خنک است و برای مصرف روزانه در فصل بهار و تابستان مناسب است.
این عطر به دلیل رایحه گیرا و مردانه از محبوبیت زیادی در دنیا برخوردار می‌ باشد.

Floral (گلی)
یکی از محبوب‌ ترین و پر‌استفاده‌ ترین رایحه‌ ها، رایحه گل می‌ باشد. دقت داشته باشید که هر بویی که رایحه شیرین و گلدار داشته باشد، از این دسته به حساب می‌ آید. از رایحه‌ های پر طرفدار این عطر‌ها می‌ توان به گل رز، گل یاس، نیلوفر و گل صد تومانی و ... اشاره داشت. معمولا این رایحه‌ ها در نت میانی استفاده می‌ شوند.
مون فلورال گرلن دارای رایحه‌ ای گرم و شیرین است و در گروه رایحه گلی می‌ باشد. جالب است بدانید که این عطر از شخصیت و کاراکتر آنجلینا جولی الهام گرفته و نماد یک زن مدرن در دنیای امروزی است.

Oriental (شرقی)
عطر‌های شرقی دارای رایحه‌ ای شیرین و کمی تند هستند. دامنه این رایحه لوکس بسیار گسترده است و شامل عطر‌هایی با بوی شرقی گلی، شرقی چوبی و شرقی ملایم است. در عطر‌های شرقی معمولا از رایحه هل، دارچین، عنبر، مشک، وانیل، یاسمن، ارکیده و شکوفه پرتقال استفاده می‌ شود.

Woody (چوبی)
از دیگر خانواده رایحه گرم و فریبنده می‌ توان به گروه چوبی اشاره داشت. عطر‌های چوبی به بوهای جنگلی، علفی با ته رایحه خاکی، شیرین و چوب خشک تقسیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شوند و بیشتر بوی دودی و چرمی ایجاد می‌ کنند. دقت داشته باشید که اسانس‌ های چوبی مثل رایحه چوب صندل، چوب درخت سرو، وتیور و عنبر هستند و معمولا در نت میانی و پایانی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

 

ماندگاری عطر بهتر است یا ادکلن

دقت داشته باشید که تفاوت بین انواع رایحه‌ های عطر و ادکلن به میزان غلظت روغن‌ های موجود در آن بستگی دارد. یعنی هر چقدر غلظت روغن‌ ها بیشتر باشد، به همان نسبت ماندگاری رایحه عطر و ادکلن هم بیشتر می‌‌ شود. در نتیجه مصرف آنها کاهش پیدا می‌ کند.
عطر‌ها در مقایسه با ادکلن‌‌ ها غلظت بیشتری دارند. به همین دلیل رایحه عطر در طی مدت زمان طولانی‌ تری در یک سری نت منتشر می‌ شود. همانطور که اشاره شد، غلظت روغن موجود در عطر‌ها حدود 20 تا 30 درصد می باشد. در صورتی که غلظت روغن موجود در ادکلن‌ ها بین 2 تا 4 درصد می‌ باشد.
منظور از ماندگاری عطر یا ادکلن میزان پراکندگی رایحه‌ ها می‌ باشد. پراکندگی یک رایحه از زمان باز شدن نت‌ های بالایی تا عبور از میان نت‌‌‌‌‌ های میانی و درآمیختن با نت‌ های اصلی در نظر گرفته می‌ شود.


به طور میانگین ادکلن‌ ها حدود 3 تا 12 ساعت بر روی پوست ماندگاری دارند. در واقع مدت زمان ماندگاری آنها بر اساس غلظت روغن موجود در مایع ادکلن، متفاوت می‌ باشد. در نتیجه هر چقدر قوام روغن ادکلن‌ ها بیشتر باشد، ماندگاری و دوام آن طولانی‌‌ تر است و می‌ تواند تا 24 ساعت بر روی پوست باقی بماند. 
دقت داشته باشید که این میزان ماندگاری مختص به ادکلن‌ هایی با قوام روغنی 30 تا 40 درصد است. همانطور که اشاره شد، ماندگاری عطر‌ها نسبت به ادکلن‌ ها بیشتر است و معمولا بیش از 24 ساعت بر روی پوست ماندگاری دارند، زیرا این عطر‌ها غلظت روغنی بیشتری دارد. در نتیجه ماندگاری بالاتر و قسمت بیشتری دارند.

 

تاثیر چربی پوست بر ماندگاری عطر

به صورت کلی ماندگاری عطر و ادکلن در افرادی با پوست چرب بیشتر از افرادی است که دارای پوست خشک می‌ باشند. دلیل آن هم این است که افراد دارای پوست چرب، روغن‌ های طبیعی روی پوست با روغن‌ های پایه موجود در مایع عطر و ادکلن آمیختگی بیشتری پیدا می‌‌‌‌‌‌‌ کنند. به همین دلیل ماندگاری آن ها بر روی پوست بیشتر است.


اندازه مولکول‌ های رایحه
مولکول‌ های رایحه یا همان بو به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می‌ شوند. جالب است بدانید که مولکول‌ های رایحه با ساختار ساده در صورت قرارگیری در معرض هوا به سرعت تجزیه شده و از بین می‌ روند.
در صوتی که مولکول‌ های رایحه با ساختار پیچیده در زمان قرار گرفتن در مجاورت با هوا طی مدت زمان طولانی‌تری تجزیه می‌ شوند. به همین دلیل از ماندگاری بالاتری برخوردار هستند.
به عنوان مثال ساختار مولکولی رایحه مشک و عنبر پیچیده است و می‌ تواند تا یک روز روی پوست باقی بماند، و نقطه مقابل آن، رایحه مرکبات ساختار مولکولی ساده‌ ای دارند و ماندگاری آن بیش از دو ساعت بر روی پوست باقی نمی‌ ماند.

 

جمع بندی

در این مقاله به انواع مختلف رایحه‌‌‌‌ ها و تفاوت‌ های آنها پرداختیم. به صورت کلی در صنعت عطر، طیف وسیعی از رایحه‌ ها وجود دارد که می‌ تواند شما را دچار سردرگمی کند. همانطور که اشاره شد، هر عطر و ادکلنی از نت‌ های مختلفی تشکیل شده و رایحه کلی عطر را تعیین می‌‌‌‌‌ کنند. توجه داشته باشید که رایحه‌ های مشک، چرمی، چوبی دودی و صمغی در گروه بوهای مشرقی سنگین‌ تر جزء رایحه های مردانه هستند.
رایحه‌ های گلی مانند یاس و رز، چوب صندل، رایحه‌ های میوه‌ ای مانند سیب و هلو نیز جزء رایحه های زنانه‌ به حساب می‌ آیند. رایحه‌‌ های تمیز و تازه از آن دسته رایحه‌ هایی هستند که هر دو جنسیت یعنی هم زنان و هم مردان می‌ توانند از آنها استفاده کنند.


دقت داشته باشید که هر چقدر غلظت رایحه‌ ها بالاتر باشد، دارای رایحه قوی تری بوده و ماندگاری بالاتری دارند. طبیعتا این گونه عطر‌‌‌‌ها در مقایسه با سایر عطرها قیمت بالاتری دارند.
توصیه می‌ کنیم برای خرید عطر عجله نکنید، زیرا زمانی که یک عطر اسپری می‌ شود، در طی روز رایحه‌ های دیگری از خود به جای می‌ گذارد و در نهایت نت نهایی آن رایحه اصلی عطر است. پس بهتر است بعد از گذشت چند ساعت از اولین اسپری تصمیم به خرید بگیرید.


همچنین در زمان بو کردن رایحه‌‌‌‌‌‌‌‌ ها مشام شما از بو‌های مختلف پر شده و ممکن است بو‌های دیگر را به خوبی احساس نکنید، ولی با استشمام بویی خنثی مانند قهوه می‌ توانید این مشکل را به طور کامل بر‌طرف کنید.