آیا عطر‌ هم تاریخ انقضا دارد؟ آیا عطر محصولی فاسد شدنی است؟ چگونه بدانم عطر قدیمی­‌ام هنوز قابل مصرف است؟

اگر شما هم از علاقه­‌مندان به عطر و ادکلن هستید و یا تعداد زیادی شیشه عطر بر روی میز آرایش اتاقتان قرار دارد، حتما به دفعات با اینگونه سوالات مواجه شده ­اید. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخ انقضای عطر و ادکلن و نحوه تشخیص عطر فاسد شده بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا پاسخ پرسش­‌های خود را بدانید.

 

 

 

تاریخ انقضای عطر

 

 

برای درک صحیح پاسخ پرسش­ خود، پیش از هر چیز باید با اصطلاح فاسد شدن عطر آشنا شوید. شاید با شنیدن کلمه عطر فاسد شده، صحنه فاسد شدن هر ماده دیگری در ذهن شما تداعی شود. اما باید بدانید خراب شدن عطر و فاسد شدن آن مفهوم متفاوتی دارد. فاسد شدن عطر و ادکلن‌­ها به ترکیب و ساختار شیمیایی آن­ها وابسته است. هرگونه تغییر در فرمولاسیون عطرها باعث خراب شدن و تغییر در ترکیب آن‌­ها می‌­شود. فاسد شدن عطر را می­‌توانید از روی تغییر رنگ مایع و رایحه عطر به خوبی متوجه شوید. ته­‌نشینی مواد و دو فاز شدن مایع عطر نیز از دیگر نشانه‌­های فاسد شدن عطر است.

روی بسته‌­بندی عطرها درج می­شود لزوما به معنای اتمام فرصت استفاده از عطر نیست. در حقیقت این عدد بیانگر بهترین تاریخ مصرف برای استفاده از آن عطر است. به دلیل ترکیبات شیمیایی عطرها ممکن است برخی از آن­ها با اتمام این زمان، دچار تغییر، اکسیداسیون و یا افت کیفیت شده و در صورت استفاده ایجاد حساسیت نماید. از سویی دیگر ممکن است عطر و ادکلن با وجود داشتن تاریخ انقضا، به دلیل عدم نگهداری صحیح و یا شرایط محیطی نامناسب، دچار تغییر مولکولی ساختار شده و فاقد کیفیت اولیه باشند. در این شرایط عطر فاسد شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. به همین دلیل نحوه نگهداری از عطر و ادکلن از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است. جالب است بدانید عطرهایی که دارای میزان اسانس بیشتر و الکل کمتری هستند یا به عبارتی کیفیت بالاتری داشته و گران قیمت ­تر نیز هستند، ماندگاری کمتری دارند و بیشتر در معرض آسیب هستند.

 

اگر مایل هستید اطلاعات بیشتر و دقیق تری درباره ی تاریخ انقضا عطر بدانید تا آخر مقاله همراه ما باشید.


حس بویایی یکی از قوی ترین حواس انسان است. رایحه های مختلف با خاطرات و تجربیات ارتباط تنگاتنگی دارد. فقط کافیست نسیم با خود بوی چمن خرد شده یا کوکی های تازه بیاورد تا خاطره ای نزدیک یا دور برای انسان یادآوری شود. اولین گزارشات مربوط به عطر، از مصر باستان آمده است که از آن در خانه ها و معابد استفاده می شد. با گذشت زمان، استفاده از عطر در سراسر جهان شکوفا شد. تکرار عطرهای محبوب در تاریخ عطرادکلن شامل خرید عطر شنل CHANEL N°5 و خرید عطر گرلن SHALIMAR است. در حالی که تاریخ این عطرها ممکن است بی انتها به نظر برسند، اما از زمان معرفی آنها در اوایل دهه 1920 محبوبیت خود را حفظ کرده اند، اما تاریخ انقضا عطر چنین نیست. 

در اینجا معرفی چند عطر دیگر مانند خرید عطر شنل COCO MADEMOISELLE INTENSE  و خرید عطر لالیک ENCRE NOIRE که در جهان دارای طرفداران بسیاری است، خالی از لطف نیست. 

 

 

آیا عطر منقضی می شود؟

عطر مانند غذا منقضی نمی شود، اما استفاده از عطر منقضی شده ممکن است منجر به رایحه ی ناخوشایند، سوزش پوست یا در موارد شدید، واکنش آلرژیک شود. از زمان تولید یک بطری معمولی و خرید عطر به طور متوسط سه تا پنج سال ماندگاری دارد. اگر بطری باز نشده و به درستی ذخیره شود، این عمر مفید ممکن است طولانی تر شود. ماندگاری نیز با توجه به کیفیت محصول می تواند متغیر باشد. به عنوان مثال: خرید عطرهایی با غلظت بیشتر الکل یا آب ممکن است با تبخیر سریعتر ناپدید شوند.

یکی از بارزترین روش های تشخیص تغییر عطر، خود عطر است. اگر یک عطر حاوی روغن های گیاهی باشد، ممکن است با گذشت زمان فاسد شود. در مقابل،  روغنهای اساسی  که جزء محبوب بسیاری از عطرهای تجاری و طبیعی هستند، فاقد چربی هستند که به ماندگاری بیشتر عطر کمک می کند. با منقضی شدن عطر، ممکن است بویی شبیه سرکه ایجاد شود یا غلظت رایحه اصلی محو شود. رنگ عطر نیز ممکن است تغییر کند، اگرچه این بستگی به رنگ مایع اصلی رنگ بطری و نحوه نگهداری بطری دارد.

 

 

تاریخ انقضای عطر

 

 

چگونه می توانم تشخیص دهم که عطر منقضی شده است یا خیر؟

اگر نگران تاریخ انقضا خرید عطری که سالهاست دست نخورده باقی مانده هستید! راه های زیر را می توانید بررسی کنید که آیا عطر واقعا منقضی شده است یا خیر. این موضوع را در نظر داشته باشید که باید همه ی این روش ها را با زمان خرید عطر مقایسه کنید.

 

  • تست بینی

واضح ترین راه برای تشخیص انقضا عطر این است که بوی آن را بررسی کنید. آیا تغییر قابل توجهی در بوی آن وجود دارد؟ آیا بوی عطر ضعیف شده است یا بوی سرکه می دهد؟ در صورت مشاهده هر یک از این علائم و تغییرات در بوی عطرها، به این معنی است که عطر شما منقضی شده است. 

 

  • تست رنگ

در مرحله دوم رنگ عطر را بررسی کنید. اگر در ابتدا عطر دارای مایع شفاف بوده است و اکنون به مایع مات یا کهربا تغییر کرده است، می تواند نشان دهنده عطر منقضی شده باشد. اگر رنگ عطر به رنگ تیره تر تغییر کند، این نشان می دهد که به مرور زمان تغییر کرده است. عطرهای با غلظت بیشتر، الکل آن به مرور زمان تبخیر می شوند. بنابراین اگر بطری، عطر کمتری در خود داشته باشد، به این معنی است که به انقضا نزدیکتر شده است.

 

  • تاریخ انقضا را بررسی کنید

بیشتر تولیدکنندگان عطر تاریخ انقضا را روی بسته بندی آن ذکر کرده اند. که معمولاً به صورت کد دسته ای یا PAO))  دوره پس از باز شدن نشان داده می شود که معمولاً در انتهای عطر یا روی جعبه چاپ می شود. اگر قبلاً عطر را باز کرده اید، باید به دنبال (PAO) باشید که عدد مربوطه به مدت زمان ماندگاری عطر پس از باز شدن اشاره دارد. و اگر عطر را باز نکرده اید و می خواهید عمر مفید عطر را تخمین بزنید ، باید به سراغ کد دسته ای مربوط به تاریخ تولید محصول بروید.

 

 

تاریخ انقضای عطر

 

 

آیا می توانم از انقضای عطر جلوگیری کنم؟

بطری های عطر از سال 1850 قبل از میلاد کشف شده است، اما تنها چیزی که باقی مانده است آثار داخل بطری حاوی عطر بوده است. خرید عطر در بعضی اوقات توسط کلکسیونرها برای بطری های باز نشده دهه 1900 هزینه های زیادی پرداخت می کنند اما نه برای عطر داخل بطری! همه عطرها در مدت زمانی به جایی می رسند که دیگر شبیه عطر اصلی نیستند و بویی ندارند. اما با مراقبت و نگهداری مناسب می توان این کار را به تاخیر انداخت.

در مقالات پیشین  به موضوع صنعت ساخت بطری عطر در ایران و جهان و معرفی برخی از جذاب ترین بطری های عطر به طور کامل پرداخته ایم. 

 

تاثیر گرما و نور مستقیم خورشید بر عطر

یکی از بزرگترین دشمنان عطر گرما است، چه قرار دادن بطری عطر در نور مستقیم خورشید و چه در یک فضای گرم و روشن. گرما ساختار شیمیایی عطر را از بین می برد و باعث می شود عطر خود را سریعتر از دست بدهد. اگر عطر در یک بطری پلاستیکی باشد، گرما ممکن است ظرف را پیچانده و عناصر پلاستیک را داخل مایع قرار دهد. به این ترتیب، از نور خورشید باید اجتناب شود زیرا گرما و نور می توانند عطر را بپزند و رنگ و قوام مایع عطر را تغییر دهند. اگر یک عطر دارای بطری رنگی است ممکن است در برابر نور مقاوم تر باشد، اما هنوز باید در مکانی تاریک نگهداری شود.

اگر گرما عامل تخریب طبیعی عطر است، ممکن است عقل سلیم به نظر برسد که بطری ها را در جایی خنک مانند یخچال نگه دارید. با این حال این راه حل می تواند به همان اندازه مضر باشد. عطرها به دمای ثابت نیاز دارند و برداشتن و تعویض بطری از یخچال، مایع داخل آن را در معرض تغییرات دما قرار می دهد. خوب است بدانید بهترین حالت نگهداری عطر یا ادکلن در یک منطقه خنک و محافظت شده مانند کشو یا کمد است.

خرید عطر اغلب در یک ظرف تزئینی فروخته می شود. مصرف کنندگان ممکن است یک بطری شیشه ای داشته باشند که بیشتر مطابق سلیقه آنهاست اما به یاد داشته باشید، عطر هرگز نباید دوباره در ظرف جدیدی ریخته شود. انجام این کار، مایع عطر را در معرض هوا قرار می دهد که می تواند ترکیب نت های موجود در عطر را خراب کرده و تبخیر هر نوع الکل موجود در آن را تسریع کند. قرار گرفتن در معرض باکتری ها خطر دیگری برای عطر است، به ویژه آنهایی که درب آنها قابل جدا شدن است. بطری های عطر با اسپری های اسپری کننده و تاپ اسپری به محافظت از عطر برای مدت زمان طولانی کمک می کند.

 

 

با استفاده از عطر تاریخ مصرف گذشته چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که از پرفیوم تاریخ مصرف گذشته استفاده می شود، ممکن است پوست تحریک شده و بوی نامطبوعی داشته باشد. زیرا ترکیب شیمیایی آن معمولاً پس از منقضی شدن تغییر می کند. بنابراین همیشه تاریخ تولید را بررسی کرده و تاریخ انقضا را تأیید کنید. همچنین، حتما یک عطر اصلی را از فروشگاه معتبر انتخاب کنید.

 

 

آیا می توان از عطر تاریخ مصرف گذشته استفاده کرد؟

عطر تاریخ انقضا دارد؟

 

در پایان، من چیزی را توضیح خواهم داد که مدتهاست باعث سوء تفاهم شده است: آیا پرفیوم "منقضی شده" قابل استفاده است؟

پاسخ کوتاه: اگر می خواهید از پرفیوم تاریخ مصرف گذشته روی پوست خود استفاده کنید خیر.

در واقع، هیچ تاریخ انقضایی برای پرفیوم آنطور که مردم تصور می کنند وجود ندارد. پرفیوم ترکیبی از نت های معطر حل شده در الکل تشکیل شده است.
این پیکربندی از ادکلن ها مانند برخی از ماده ها عمل می کند: مثلا می قدیمی تر، بهتر است. همانطور که الکل تبخیر می شود، باقی مانده آن بوی عمیق تری می دهد. علاوه بر این، الکل برای پاک سازی و نگهداری عالی است.

پس این یعنی ما می توانیم برای همیشه از آن استفاده کنیم؟ متاسفانه پاسخ خیر است. عواملی از جمله نور، دما و رطوبت موجود در هوا می‌توانند روی رایحه ادکلنی که مدت‌هاست باز شده است، تأثیر بگذارند و باعث تغییر جزئی ترکیبات بویژه در برخی از نت های مرکباتی شوند. نت های بالایی آن ها بوی ترش می دهند یا کمی عجیب می شوند.
با این حال، پرفیوم هایی با ترکیبات نت های چوبی شرقی بسیار پایدارتر هستند. برعکس، ممکن است مدت کوتاهی پس از تابش مستقیم نور خورشید خراب شده باشند یا در حمامی که پر از آب است قرار داده شده باشند.

 

  • پس چگونه تاریخ انقضا عطر را تشخیص دهیم؟

پاسخ: می توان به تغییرات رنگ، بوییدن و بررسی فرم آن اشاره کرد. به این نکته توجه کنید که بیشتر مواقع، تغییر رنگ قبل از تغییر بو اتفاق می افتد.

 

تغییر رنگ برای مواد خاص آسان است. مانند وانیل. ادکلن آبی حاوی وانیل ممکن است پس از مدتی زرد شود اما هنوز می توان از آن استفاده کرد. اما اگر بوی عجیبی پیدا کرد، بهتر است دیگر از آن روی پوست استفاده نکنید.

علاوه بر این، استفاده از پرفیوم های منقضی شده، که اساساً ترکیبات شیمیایی هستند، ممکن است باعث تحریک پوست، آلرژی یا حتی مشکلات سلامتی شود.
قصد اولیه عطرسازان از محاسبه تاریخ انقضا عطر این است که ادکلن ها باید در اسرع وقت مصرف شوند تا بتوانند رایحه اصلی و طبیعی اولیه خود را حفظ کنند.

 

  • پس چگونه از عطرها نگهداری کنیم؟

پاسخ: آنها باید با درپوش بسته و دور از نور و گرما نگهداری شوند تا در حد امکان از تغییر رنگ نت ها جلوگیری شود.

 

با این حال، من می‌دانم که بسیاری از کلکسیونرها و مشتاقان پرفیوم به دنبال رایحه شیرین ملایمی هستند که فقط از عطرهای قدیمی ( کلاسیک) که طی دهه‌ها قدیمی شده‌اند استشمام می‌شود. این کار مانند پخت استیک های گوشت گاو یا می کهنه کار می کند.

همچنین برخی از کلکسیونرها هستند که مواد پیشرفته و تصفیه شده را ترجیح می دهند که فقط در نسخه اولیه عطرهای خاص یافت می شود. به دلیل افزایش هزینه ها و یا کمبود منابع (مانند مشک) نسخه معاصر ممکن است از مواد کم درجه یا مواد مصنوعی بیشتری نسبت به قبل استفاده کند.

 

اما اگر بخواهم مقداری عطر را برای یک روز خاص نگهداری کنم؟

خرید عطر برای استفاده و لذت بردن است. اگر برای مدت طولانی کنار گذاشته شود، ممکن است خراب و منقضی شود و کاملاً غیرقابل دسترسی شود. از عطر به طور مکرر در موارد خاص و همچنین روزهای عادی استفاده کنید. هنگامی که به انتهای بطری مورد علاقه خود می رسید، ترکیب چند قطره آخر در لوسیون بدون عطر می تواند به انتقال نسخه ضعیف تر رایحه به محیط جدید کمک کند. خبر خوب این است که جهان بی پایانی از رایحه های جدید و ابتکاری برای کشف وجود دارد. از عطر موجود در آن لذت ببرید و عطرهای جدید را به محض ورود به آغوش بگیرید. 

شما می توانید این عطر و هزاران محصول آرایشی بهداشتی و عطرادکلن را در کوتاه ترین زمان ممکن از فروشگاه معتبر آرانیکا خریداری فرمایید.

 

 

سوالات متداول
 

آیا عطرها تاریخ انقضا دارند؟

بله، پرفیوم ها تاریخ انقضا دارند. انقضای آن ها باعث تغییر رنگ می شود، بنابراین می توانید به راحتی آن را تشخیص دهید. شما همچنین می توانید با توجه به تغییر رایحه و موارد دیگری که در بالا ذکر شد به آسانی محاسبه تاریخ انقضا عطر را انجام دهید.

چگونه بفهمیم عطر تقلبی است؟

اگر می‌خواهید بدانید چگونه عطر تقلبی را تشخیص دهید، پس توجه داشته باشید که بررسی‌های اصالت کالا را برای بررسی عطر اصلی در مقابل تقلبی باید انجام دهید. حتما، بررسی بارکد عطر اصلی، بررسی شماره سریال و بررسی بطری و بسته بندی را انجام دهید. رنگ و بوی آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید. همچنین دقت کنید بسته بندی داخلی پرفیوم به خوبی رعایت شده باشد. اگر داخل جعبه چسب زیادی وجود داشته باشد، احتمالاً عطر تقلبی دارید.

ماندگاری پرفیوم چقدر است؟

معمولا ماندگاری یک پرفیوم ۲ تا ۵ سال است. مدت زمان دقیق ماندگاری پرفیوم به ترکیب شیمیایی آن بستگی دارد. برای به حداکثر رساندن مدت زمان، باید آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

چگونه بارکد اصالت عطر را بررسی کنیم؟

بررسی بارکد عطر اصل اولین کاری است که پس از خرید یک ادکلن جدید باید انجام دهید. بسته بندی جعبه آن را بررسی کنید. شما باید بتوانید بارکد آن را ببینید. عطرهای تقلبی معمولاً بارکد ندارند. علاوه بر این، عطرهای اصلی دارای شماره سریال هستند که هم روی بطری و هم روی جعبه آن موجود است. عطرهای تقلبی ممکن است هم روی جعبه و روی بطری شماره سریال نداشته باشند. در نتیجه بررسی بارکد به همراه بررسی شماره سریال اولین کاری است که پس از خرید یک عطر جدید باید انجام دهید.

چگونه با بارکد اصل بودن ادکلن را بررسی کنیم؟

تشخیص اصل بودن ادکلن از روی بارکد! بعید است که ادکلن تقلبی دارای بارکد و شماره سریال باشد که هم در بالای جعبه و هم در داخل بطری وجود داشته باشد. همچنین، باید مطمئن شوید که بارکد یا شماره سریال چسبانده نشده باشد، بلکه به طور طبیعی روی جلد بطری چاپ شده باشد. علاوه بر بارکد، باید به طراحی، رایحه و بسته بندی بطری شیشه ای نیز توجه ویژه ای داشت، زیرا این موارد می توانند به شناسایی آسان ادکلن تقلبی کمک کنند.

آیا قبل از استفاده پرفیوم را تکان می دهید؟

قبل از استفاده نیازی به تکان دادن پرفیوم ندارید. تکان دادن بطری می تواند شانس شکستن آن را افزایش دهد. همچنین تکان دادن آن می تواند احتمال ورود هوا به داخل بطری را افزایش دهد و در نتیجه احتمال خرابی آن را افزایش دهد.